Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Jag vill eg ogärna lägga mig i denna diskussion men kan rent spontant tycka att det är lite hemskt, rent av slött och oansvarligt, att man kan resonera som så att "man inte stör vilt och därför får man ha hunden okopplad". Det finns ju en lag av en orsak..

och om du läser tråden så kan du se att det inte finns någon lag som säger att man måste ha hunden kopplad.

Du verkar inte förstå vad som stör djurens ungar i naturen.

Och det är ett problem.
På riktigt.

Det är flera i tråden som försöker förklara för dig.
Men det går bara inte in.

Under barnkammartiden(sött ord) har jag min hund lös just på vägar; det finns en bra där det inte förekommer motortrafik(förutom någon enstaka fyrhjuling) men tillräckligt mycket ridande, gående och cyklande personer för att jag ska känna att vi inte rimligtvis kan störa. Grusvägar där det är bra sikt och sällan kommer bilar låter jag också hunden vara lös på, han får ändå inte gå jättelångt bort från mig.

Jag anser ju att vi inte stör i skogen. Visar alltid hänsyn. Både mot människor och djur.

QUOTE]

Det är din åsikt och den går stick i stäv med lagen.
På det sättet är din åsikt felaktig.

Jag har två hundar, Jack Russel. Den ene är ganska lydig, helt OK utifrån den lilla tid jag lagt ner på att träna dem. Han kommer snabbt när jag kallar in men jag har inte tränat på att "gå fot".
Han får vara okopplad när jag är ute och går - dock inte längs vägen eftersom det kan ta några sekunder innan han är åter hos mig och det är inte lämpligt i biltrafik.
Men under sommaren är han också kopplad.

Den andre är olydig och nonchalant och är "alltid" kopplad.
Som regel med 2m koppel åtminstone under "barnkammartiden" och vid andra tillfällen, som när jag joggar och har dem i midjebälte eller när jag får för mig att träna inkallning, får han vara lite längre från mig.

Att jag skriver "alltid" beror på att det tyvärr händer att han rymmer vilket är ett problem som jag jobbar aktivt med att finna lösningar på.

så ja, det finns faktiskt hundägare som följer även den strikta innebörd som lagen har.
Och jag bor ändå på landet.

Jag har som projekt att träna hundarna (de är 1½ år gamla) att följa med häst vid ridtur. Rymmaren kommer dock att vara kopplad och alltså endast få följa med när jag rider en sådan häst som tål koppel och undar kring benen.

Och det är ett problem.
På riktigt.

ok, vad händer med djurens ungar när jag och min hund passerar?

Ni kan råka fösa undan mamman så att rovdjur kommer åt dem eller de fryser ihjäl.
Fågelägg kan bli för kalla så att det inte blir några fågelungar eller så får rovfågeln en chans att kalasa på ägg eller ungar.

Det räcker liksom att fågelmamman kryper av boet och in i en buske utan att du ser det för att äggen skall gå förlorade.

Och det är ett problem.
På riktigt.

Fast man stör ju djurlivet bara man sätter sin fot utanför dörren ungefär. Jag håller mig också på vägar, förvisso går de ner i kanten och kissar/bajsar och ibland fastnar de vid någon lukt i gräset i kanten, men där ser jag ju att det inte är vilt.

Är det alltså mitt ute i skogen utan skogsväg/grusväg det gäller? Så går jag bara om jag spårar eller tränar upplet. Och då har jag ju gått på samma ställe innan och sett att det inte finns några djur där.

Så vi pratar inte om samma sak? Som jag skrivit tidigare, mina hundar får INTE röja i skogen bredvid vägen. Däremot så får de busa runt PÅ vägen. Framförallt extra noggrant under just "barnkammartiden".

Men det gäller ju att minimera störningen.
Inte klampa på som en elefant i en porslinsaffär.

Du får inte träna spår eller upplet i egen regi under barnkammartiden.
Det anses störa för mycket.
Dispens finns för organiserad aktivitet under ledning av godkänd utbildare/tränare.

Fast man stör ju djurlivet bara man sätter sin fot utanför dörren ungefär.

Fast om du läst mailet så står där oavsett andra störningar, det hjälper liksom inte om du tror att det stör lika mycket om du går utanför dörren osv osv, hunden ska ändå vara nära-och absoulut inte kastas pinnar till på åkrar man går förbi.

Det finns risker att de blir störda . S.T.Ö.R.D.A. Därför ska hunden vara intill för att minska på störningen.

Fast blir de verkligen mer störda om hunden är 5 meter ifrån än om den är 1 meter ifrån?

Jag har faktiskt aldrig sett det, djuren har inte varit mer störda av hunden (snarare tvärtom) än av mig.

Och Denatku med flera, jag tycker det verkligen är trevligt att det kommer in de som har koll på hund o lag i tråden.

Fast blir de verkligen mer störda om hunden är 5 meter ifrån än om den är 1 meter ifrån?

Jag har faktiskt aldrig sett det, djuren har inte varit mer störda av hunden (snarare tvärtom) än av mig.

Någonstans ska gränsen dras o hundar har ansetts utgöra en sådan allvarlig störning i naturen , främst under barnkammartiden , att gränsen har dragits vid några meter.

Förstår du inte vad du käbblar om ???? Om lagen hade gett lov om låt säga 10 meter jag då hade alltid något smartskaft menat det kunde väl lika gärna vara tillåtet med 20 meter, för JAG anser det stör precis lika mycket och om JAG anser det då är det så och då gör jag som jag vill.

Och tänker inte på det vilda.

Förresten har du inte mailat din polis än, den som lovade att just 10 meter var helt ok?

Jag ska lägga in ytterligare ett svar när jag kommer tillaka.

Fast om du läst mailet så står där oavsett andra störningar, det hjälper liksom inte om du tror att det stör lika mycket om du går utanför dörren osv osv, hunden ska ändå vara nära-och absoulut inte kastas pinnar till på åkrar man går förbi.

Fast på vilket sett stör det om jag kastar pinne på en åker? Jag ser ju innan om där är djur.

Jag vet inte om jag orkar diskutera mer. Min hund håller sig på vägarna under barnkammartiden. Jag anpassar avståndet till hur vägen ser ut och änsålänge har vi inte stört mer vilt än om han hade gått på 2 meters avstånd i koppel. Och det är väl just störningen som vi diskuterar? Jag går lugnt i skogen, stojar inte och röjer runt och hundarna håller sig på vägen även om de inte alltid är inom 2 meter. Jag tror vi stör mindre än majoriteten av andra människor, bilar, crossar, fyrhjulingar osv. Och då tänker jag på just STÖRNINGEN. Är det inte det som är det viktiga?

Här i detta lilla samhället finns skogen 20 meter från dörren. Det är väldigt vanligt att harar kommer ner runt lägenheterna och även rådjur. Trots att det är så hundtätt här. Om de hade blivit så störda av hundarna hade de knappast gjort det. I somras när jag var ute och nattkissade hundarna så såg jag på tillbakavägen två harar som uppvaktade varandra vid parkeringen framför lägenhetshuset. Stora var lös och frös till (som han gör när han ser ngt intressant) och jag kallade då in och kopplade. Hararna som skuttade runt brydde sig inte ett skit om att jag hade hundar med mig, och ja, jag gick till lägenheterna och jag kunde mycket väl ha stört men det sket jag i då jag ville gå och lägga mig. Saken är den att man stör bara man går utanför dörren, här iaf. Och ska jag tänka att hundarna stör vilt så hade jag inte kunnat gå någonstans, för det vilt jag har stött på har jag stött på på grusvägar och i samhället samt på fotbollsplanen. Jag tar hänsyn, Men jag kan inte handikappa mig själv för att inte störa, och hunden stör inte mer om han går 5 meter ifrån än de där 2. Och det är väl det som är viktigt?

Förresten har du inte mailat din polis än, den som lovade att just 10 meter var helt ok?

Jag ska lägga in ytterligare ett svar när jag kommer tillaka.

Nej jag har inte mailat, jag ringde och kommer ärligt inte ihåg vad personen hette.

Fast på vilket sett stör det om jag kastar pinne på en åker?
På en åker får du inte vara av andra orsaker.
Det är odlad mark så där gäller inte allemansrätten.

Det är väldigt vanligt att harar kommer ner runt lägenheterna och även rådjur.
Du glömmer fåglarna med sina bon.
Det är nog främst de som kan bli störda.

....och hunden stör inte mer om han går 5 meter ifrån än de där 2.
Jo den stör en större yta, se mina tidigare inlägg.
Det blir en större yta där fågelbon riskerar att bli tomma från den ruvande föräldern.
Du ser inte vare sig bon eller fåglar för de är kamouflerade för att inte synas.

Vilket pajkastande det blir i dessa trådar…..;)
Istället för att hacka på varandra (som det lätt verkar bli när detta ämne tas upp), berätta konkreta exempel på vad/hur man egentligen ska/få göra under denna tiden.
Så dom som inte vet istället får lära sig vad som gäller, lagar är ju inte lätta att förstå i alla lägen. Blir lika många tolkningar som människor som läser dem.
Hur gör ni som förstått lagen och är laglydiga när ni rastar era hundar under denna period?
Vistas ni i skog och mark?
Hur gör ni som spårtränar? Tränar ni inte alls under denna period?

Detta är inte riktat till någon speciell, men jag tycket det är många som säger att man inte får si och så, men det framkommer inte riktigt hur man som laglydig medmänniska och hundägare ska göra. Och eftrsom man vill följa lagen är det ju lättast att lära sig av de som vet.:)

Så dom som inte vet istället får lära sig vad som gäller,
Jag tycker nog att det är vad många försöker göra.
Men det är svårt att komma fram när svaret blir "Det tror inte jag".
Först så måste man ju förstå vad som faktiskt inte är tillåtet.
Annars så gör man sig ju inte omaket att ändra sina vanor.

Hur gör ni som spårtränar? Tränar ni inte alls under denna period?
Det finns en dispens för sådan träning om den sker organiserat och under ledning av en godkänd "ledare".
Dispensen med villkor går att läsa här.
http://www.sbk.nu/upload/07_vettetikett/Naturvårdsverkets dispens t.o.m 31 december 2015.pdf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka