Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Tack! Jag måste säga att jag faktiskt har uppfattat lagen på samma sätt som den framställs här. Även om jag - tyvärr måste jag erkänna det - inte alltid följer den. Jag har tyckt att jag är väldigt försiktig när jag släpper mina hundar, men efter diskussionerna som har varit så förstår jag att det kan räcka med att hundarna är i närheten av vilt under barnkammartiden. Så jag ska sluta med det.

Jag tycker att tråden bör nålas! :) Skulle det nu ändå bli en diskussion som spårar ur så kan ju alla inlägg utom klargörandena raderas för att sedan låsas och nålas.

Tack!

Verkligen trevligt att en del gillar det.:laugh:

Men huvudanledningen är faktiskt inte diskussionerna på buke utan att jag har lite mer på fötterna om det händer hemma , på våra marker.

Nej, jag tänker fortfarande inte säga till om koppel om hunden är lydig, men jag hade ju ett fall i försomras där jag var tvungen att säga till, har man då detta i ryggen blir det lättare.

Jag blir rörd av erat positiva bemötande och din ärlighet. Tack.

Om inte annat kan man ju be moderatoreran nåla den under barnkammartiden.

Mycket bra arbete du har lagt ner!
Bra läsning och för mej ett kvitto på att jag tolkat lagen hyffsat rätt.

kl
Det jag mest upplever som ett problem bland vissa hundägare jag känner är inte det faktum att de INTE får springa fria under perioden mars -aug utan det faktum att de tror att det är fritt fram att släppa hundarna så gott som vind för våg aug -mars.
Dessa hundägare har koll på att de inte kan ha hundarna lösa under barnkammartiden eftersom de inte har 100% inkallning och att de springer långt från ägaren på skogspromenaderna. Under resterande tid på året tror de dock att det är fritt fram. Hundarna springer jag vet inte hur långt ifrån ägarna -de har så gott som ingen koll utan ser bara hundarna då de behagar springa ut från skogen på vägen.

Har givetvis både pratat om problemet och sagt till att de inte kan ha hundarna lösa trots att det inte är "koppeltvång" men jag kommer inte fram.
Vad ska jag göra? Har ni några tips?

Jag tycker att något som kan vara effektivt, om än brutalt, är att visa konsekvenserna om hunden faktiskt driver vilt när ägaren inte har uppsikt över den. Visa en bild på ett rådjur vars bakben tuggats sönder av en vanlig sällskapshund och sedan lämnats eller förklara att lilla Snutte faktiskt kan bli skjuten - helt lagligt - om han skulle förfölja vilt medan Snuttes ägare går och pratar med sina kompisar i stället för att hålla koll.

Jag tycker att något som kan vara effektivt, om än brutalt, är att visa konsekvenserna om hunden faktiskt driver vilt när ägaren inte har uppsikt över den. Visa en bild på ett rådjur vars bakben tuggats sönder av en vanlig sällskapshund och sedan lämnats eller förklara att lilla Snutte faktiskt kan bli skjuten - helt lagligt - om han skulle förfölja vilt medan Snuttes ägare går och pratar med sina kompisar i stället för att hålla koll.

Eller, mest effektivt tror jag, när hunden driver ut vilt på en väg, en barnfamilj väjer för antingen hund eller vilt och skadar sig/omkommer.

Tyvärr finns det hundägare som tycker att deras hund är värd mer än någon främmande barnfamilj... :crazy:

Då svarar dom säkerligen inte så bra på tipset om det tuggade rådjuret heller. Då är idén om skott eller påkörd hund "bättre".

Fruktansvärt om folk inte ens kan respektera att barn skadas...

Tack för dina länkar, väldigt bra att de kommer in även i denna tråd-allt på ett ställe.

Har givetvis både pratat om problemet och sagt till att de inte kan ha hundarna lösa trots att det inte är "koppeltvång" men jag kommer inte fram.
Vad ska jag göra? Har ni några tips?

Vi hade det så för många år sedan med en tanta som hade 2 större. De jagade dels vilt och även kvigor i en hage, ibland var hon hemma men ibland var hon med ute- och noll koll.

Jag sa till henne en gång men det hjälpte inte.

Då ringde jag polisen och sa som det var, med namn, hade sådan tur att polisen åkte ut och pratade med damen i fråga.En av hundarna avlivades och problemet försvann.

Annars mitt tips är att vara lugn, trevlig o saklig.:D

Jo, som i försomras när en annan dam var ute med 2 stycken och de sprang runt runt och skällde i ekhagarna och när de kom ut på öppet så kom det 2 hundar o sedan ingen ting förräns hundarna sprungit 200-300 meter.

Jag sa till: Jag får be dig koppla dina hundar om de inte är så lydiga att du kan ha dem nära dig.

Nej, hon gjorde det inte då, men har sannerligen inte släppt dem efter det heller.

Heter det officiellt barnkammartid? :confused: Aldrig hört förr! :)

Bra det blev klargjort, jag har tolkat reglerna precis som de du kontaktat. Och det de skriver är ju också just det; deras tolkningar. Man får bara hoppas att inte nån annan tomte tolkar det annorlunda om man hamnar i dispyt och det kommer upp.

Heter det officiellt barnkammartid? :confused: Aldrig hört förr! :)

Nej, det gör det inte och jag har använt det ett tag men kan ha snappat upp det från någon annan InteUng ex?

Men en av poliserna tyckte det var "fyndigt och vackert" att säga så.

Och det de skriver är ju också just det; deras tolkningar. Man får bara hoppas att inte nån annan tomte tolkar det annorlunda om man hamnar i dispyt och det kommer upp.

Men tolkningarna är ändå skriftliga, det tycker jag är viktigt.Och det kan ju komma in andras.

Och det är särskilt två saker som framkommit mer tydligt tycker jag. Dels att avståndet till hunden ska vara kort, rikspolisens hundförare skriver t.o.m ut det avstånd Inte Ung har angett i flera år -2 meter.

Det andra är att avståndet till föraren under barnkammartid ska vara kort oavsett andra störningar, hundförare kan alltså inte släppa sina hundar längre ifrån sig med motivering "det går ändå svampplockare", "hundklubben hade tävling igår","det är ändå cyklister ute" " det stör inte mindre eller mer om jag går långt efter eller långt före"ja, den får inte ens gå före långt om den är superlydig.

Därför faller ju hund ihop med ridning bort annat än om hunden är väldigt nära, för som står "oavsett" att hästen då stör så är hunden att anse som långt mer störande.

Precis som den är om man kastar bollar o pinnar och den rusar iväg.

Delvis kl

Kan bli lite misstolkning ändå. Att hunden inte ska vara längre från ägaren än ett koppel e ett ex på det. Menar det ett 2m koppel eller flexikoppel? Jag har ju ett på 5m så att så länge min hund e inom dessa 5m e hon ju (teoretiskt) inom koppelavsånd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 835
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 805
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 040
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka