Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Det finns inget koppeltvång.

Har du inte läst mailen från polis o NVV?

Att inte ha sina hundar enligt lag är även det att missköta sig.

Med koppeltvång menade jag att ha den intill sig, max 2 meter bort, kopplad eller ej. Jo jag har läst, uttryckte mig otydligt.

Tråden har faktiskt uppkommit för att det är många som inte är så himla ordentliga, många följer inte lagen, låter sin hund vara längre ifrån än tillåtet, tja faktiskt hittat på egna tolkningar av lagen för att det ska passa bättre, vad är det som är så hemskt att ha hunden mer intill sig under denna tid?

Jag är väl fjantig, men min hund älskar att springa lös, så därför får han det. Jag har inte tillgång till rastgårdar heller, vilket heller inte är samma sak. Vi bor ute på landet och strövar mycket i skog och mark.

Intressant med tråden, att få veta vad som verkligen gäller. Men jag har faktiskt aldrig träffat någon som följer det. (alltså dom som har sin hund lös i vanliga fall) och jag umgås med mycket hundfolk.

Framgick det någonstans vad påföljden kunde bli för detta brott?

Det handlar om att visa hänsyn och inte bara tänka på sig själv.

Det handlar om att visa hänsyn och inte bara tänka på sig själv.

Jag anser ju att vi inte stör i skogen. Visar alltid hänsyn. Både mot människor och djur.

Har du träffat hundfolk som har sina hundar lösa under hela året förutom barnkammartid?

Du anser ja, men du anser fel.

Ja, min är i full koll under barnkammartid, varför ska det vara något problem?

Tråden har faktiskt uppkommit för att det är många som inte är så himla ordentliga, många följer inte lagen, låter sin hund vara längre ifrån än tillåtet, tja faktiskt hittat på egna tolkningar av lagen för att det ska passa bättre, vad är det som är så hemskt att ha hunden mer intill sig under denna tid?

Om jag får svara så måste jag säga att det skulle vara extremt tråkigt om mina bara fick gå högst 2 meter ifrån och lalla 6 månader om året. Jag hade inte kunnat träna på fotbollsplanen, inte leka, inte träna spår, inte träna upplet. Sen är ju frågan varför man har hunden lös om man ändå inte kan ge den mer frihet, för det är iaf därför jag har hunden lös. Varför har du hunden lös om den ändå inte ges mer frihet?

Och ja, jag anser att jag visar respekt. Oavsett om hunden stannar och luktar på en fläck och sen kommer ikapp eller om jag kastar en pinne på vägen där vi går. Varför skulle det störa om jag kastar en pinne på grusvägen?

Varför får hunden inte vara i flexi förresten? Det tycker jag är alldeles utmärkt för att ge hunden mer frihet om den inte kan vara lös :)

Du anser ja, men du anser fel.

Ja, min är i full koll under barnkammartid, varför ska det vara något problem?

Du kan inte säga att jag anser fel. Du har ingen aning om jag stör vilt eller inte.

Lämnar mammor sina ungar för att man går förbi?

Frågade om du kände någon, att du har din nära vet jag redan att du berättat.

Det är ett problem för mig för mina hundar älskar att springa lösa och jag tränar med dem lösa.

Folk har ju misskött sig med sina hundar, därav har väl koppeltvånget uppkommit från första börjar :)

Nej så är det inte.
Du borde läsa länken till förarbetena på regeringens hemsida.

Dagens regler är en lättnad jämfört med förut då koppeltvånget var absolut och jakträttsinnehavare hade rätt att skjuta lösa hundar utan att fråga först.
Meningen med reglerna är att hindra hundar från att störa djurlivet och ett sätt är att minska ytan som de kan röra sig över.

Jag är väl fjantig, men min hund älskar att springa lös, så därför får han det. Jag har inte tillgång till rastgårdar heller,....
Om du inte har möjlighet att inom lagens gränser ge din hund ett bra hundliv, så är ju den tråkiga sanningen den att du inte kan ha hund.

Framgick det någonstans vad påföljden kunde bli för detta brott?

Det framgår av lagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
Man kan få böter om man uppsåtligen bryter mot denna regel i lagen.

Om tillsynen anses brista så kan man också få föreläggande om t.ex. koppel eller munkorg.

Om jag får svara så måste jag säga att det skulle vara extremt tråkigt om mina bara fick gå högst 2 meter ifrån och lalla 6 månader om året.
Men sådana är reglerna.
Om du vill ge din hund ett bättre hundliv så får du lösa det på annat sätt.
Lagbrott är inte rätt sätt.

Varför får hunden inte vara i flexi förresten?
Hunden skall vara i förarens omedelbara närhet.
Flexi är för långt och räknas därför som lös hund och inte som koppel i detta fall.

Om du inte har möjlighet att inom lagens gränser ge din hund ett bra hundliv, så är ju den tråkiga sanningen den att du inte kan ha hund.

Det framgår av lagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
Man kan få böter om man uppsåtligen bryter mot denna regel i lagen.

Om tillsynen anses brista så kan man också få föreläggande om t.ex. koppel eller munkorg.

Han skulle nog ha ett bra hundliv trots koppel eller att hålla sig inom 2 meter. Han har ju en tomt att härja och springa på. Men jag vet att han har det ännu bättre om han även får vara lös när vi är ute på promenad.

Jag har verkligen svårt att tro att djurmammorna skulle lämna sina ungar för att vi går förbi :)

Ser det väldigt otroligt att jag skulle 'åka dit' om nu inte farbror polis är ute och plockar svamp kanske, men såfall skulle jag snällt betala :)

Så att "åka dit" är det enda som gör något, och det gör inte heller något för då så betalar du bara?
Du bryr dig då verkligen inte om djuren i naturen, bara du får leka som du vill.

Men kanske att du bryr dig om att du kan få ett föreläggande om att alltid ha koppel.
Och om du bryter mot det föreläggandet kan du bli av med hunden.
Det måste inte vara Polisen som ser dig.
Du kan bli anmäld av vem som helst.
Och om markägaren anmäler så vet jag att Polisen tar det på största allvar.

Jag är som sagt helt säker på att djuren inte lämnar sina ungar för att vi går förbi.

Jag ser det som högst otroligt att jag skulle få ett koppelföreläggande, men visst, skulle en polis komma så har dom massvis med koppelförelägganden här i området att dela ut.

Vet till och med iaf en polis som har sina hundar lösa under uppsikt också... kankse han kan koppelförelägga sig själv! :idea:

Och jag bryr mig massor om djuren och miljön i min skog. Älskar den, den ger så mycket och vi umgås jämt :)

kl

Jag har ofta med min hunden när jag rider, av förklarliga skäl så är hunden alltid lös då. Jag har pli på henne, hon kommer direkt när jag ropar och sätter sig 50 cm från hästen och sitter där tills jag säger något annat. Hon springer FORT när jag ropar och inte någon långsam trav.

När jag rider på grusväg så är hon i regel mer än 2 meter från mig. Hon jagar inte vilt och bryr sig inte om sådant överhuvudtaget. Och på grusvägen tvivlar jag starkt på att några fåglar har lagt sina ägg. Och har de det så lär ju äggen bli krossade ganska så omgående iaf.

Vad tycker ni, gör jag rätt eller fel? Hon kan ju inte störa vilt där mer än vad hon hade gjort om hon hade varit inom 2 meter från mig. Hon vet att man inte går längre ner i dikena än 25-30 cm, och vet att det är GRUSvägen som gäller, på andra sidan diket får man absolut inte vara!

Det känns som en gråzon litegrann. Det är mer än 2 meter, men hon kan o andra sidan inte störa vilt, vilket det ju faktiskt står om i lagen, antalet meter står det inget om, så då får man väl anta att det är viltet som är det viktigaste? iomed att det är de man vill skydda!

Du kan inte säga att jag anser fel. Du har ingen aning om jag stör vilt eller inte.

Jo, lösa hundar ifrån sin förare stör viltet under denna period, det finnns det annat som gör också, men hundar räknas som särskilt störande och ska hållas intill oavsett andra störningar.

Du vet, hundar behöver inte mer än visa sig för att djur under denna tid kan bli störda, så de ska hållas nära för att minska denna.

Om jag får svara så måste jag säga att det skulle vara extremt tråkigt om mina bara fick gå högst 2 meter ifrån och lalla 6 månader om året. Jag hade inte kunnat träna på fotbollsplanen, inte leka, inte träna spår, inte träna upplet. Sen är ju frågan varför man har hunden lös om man ändå inte kan ge den mer frihet, för det är iaf därför jag har hunden lös. Varför har du hunden lös om den ändå inte ges mer frihet?

Min hund har områden där det är helt ok att vara lös på, vår trädgård, vår superhage på 0,8 ha, det finns hundhage i stan och man kan gå kurs på klubben, de har stora ytor.

Om han är lös intill eller koppel det är en smaksak, beroende på tillfälle.

Och du får väl aktivera din hund på andra sätt än att den ränner runt.

Man stör inte för att man passerar andra djur, och passerar är just vad vi gör :-)
vi stör inte så pass att en mamma skulle lämna sina ungar tex, så varför så stor grej utav det?

Det du verkar mest irriterad över är att man inte följer lagen, och då kan jag förfära dig med att jag dagligen är skyldig till mindre företeelser. såsom att inte vänta på grön gubbe när jag går över vägen, kör alltid lite för fort osv

den här lagen har ju kommit för att hindra hundar från att driva vilt eller störa djur ungar tex och det gör inte vi. Inte mer än om han hade gått två meter ifrån mig iallafall. :-) så du kan vara lugn, i min skog trivs vi allihopa :-)

Jag vill eg ogärna lägga mig i denna diskussion men kan rent spontant tycka att det är lite hemskt, rent av slött och oansvarligt, att man kan resonera som så att "man inte stör vilt och därför får man ha hunden okopplad". Det finns ju en lag av en orsak..

Men hur kan du till 100% säga att ni inte stör av att passera? Du kan orimligt veta det helt säkert.

man får ju röra sig i skog och mark. Han stör inte mer fem meter ifrån mig än två meter när vi går.
Lite störda blir väl alla vilda djur när man rör sig i skogen, men det får man ju. Fast nu har jag nog upprepat mig nog :-)
Som sagt, alla här omkring har sina hundar lösa. Blev förvånad att alla här på buke är så laglydiga men knappt någon i verkligheten ;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka