Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Delvis kl

Kan bli lite misstolkning ändå. Att hunden inte ska vara längre från ägaren än ett koppel e ett ex på det. Menar det ett 2m koppel eller flexikoppel? Jag har ju ett på 5m så att så länge min hund e inom dessa 5m e hon ju (teoretiskt) inom koppelavsånd.

Ja vill man anstränga sig så.... men nu antyder både riks o NVV att långa flexikoppel inte är ok, jag får där igen ge Inte Ung rätt.

Rikspolisens hundförare skriver avstånd 2 meter.

Naturvårdsverketförarens skriver
förarens omedelbara närhet, dvs. aldrig längre bort än "normalt koppelavstånd", dvs. inte mer än ett par meter från föraren.

Och detta oavsett andra störningar.

Intressant läsning :)
Tycker dock att det är märkligt att man inte får ha hunden i lina alt flexikoppel.
Annars har jag väl tolkat den rätt innan, aven om jag inte följer den. Jag har min hund lös, längre bort än två meter. Men han kommer alltid och skulle det komma ett rådjur plötsligt framför oss så kan jag stoppa honom även om han är en bra bit i från.

Problemet är väl att många säger att dom kan det fast det inte alls stämmer.

Ursäkta, men nu uttrycker du dig ganska okunnigt. Att inte störa viltet under barnkammartiden handlar inte om att låta bli att driva rådjur - det handlar t.ex. om att inte skada palt, kid och fågelungar etc, som ganska ofta ligger på marken (och inte helt sällan närmare stigar, än vad människor förväntar sig. Många skogsstigar är skapade/hålls öppna av vilt). Det handlar om att hunden inte ska skrämma mammor från att återvända till sina ungar... En markhäckande fågel återvänder kanske inte till boet om en hund nosar runt, även om hunden är helt ointresserad av henne och hennes ägg/ungar. Om hon stannar borta bara en kort stund, ökar risken att ägg/ungar fryser ihjäl eller upptäcks av rovdjur.

Viltet, som hundar inte får störa under barnkammartider, definieras som alla i Sverige levande arter av däggdjur och fåglar. Många (alla?) reptiler och amfibier är fridlysta och får aldrig störas.

Hunden behöver inte efterfölja vilt, för att det ska räknas som en störning. Det finns ingen bra definition på störning, men jag tror att det i jaktlagen talas om att få fågel i flykt.

Jag drog rådjuret som ett exempel. Jag vet var barnkammartiden innebär. Men jag trodde inte att jag var tvungen att rabbla upp alla skogen djur och deras faser för den sakens skull.

Han jagar inte efter vilt, äter inte fågelungar eller liknande. Komma för nära bebisfåglar kan han lika gärna göra när vi går i skogen med två meterskoppel tyvärr såfall.

Men om du kommer förnära ungar/bon etc och hunden är nära dig/kopplad, så vet du om det och kan ta din hund och gå därifrån. Rådjuret var ett dåligt exempel, för det är så många resonerar. De tror att bara de kan hindra hunden från att driva vilt, så är det OK.

Som Ginnes visat är lagarna ganska strikta. Jag tror att vi ändå kan ha våra hundar lösa eller i flexi, långlina, om vi är noga med att visa hänsyn och om vi skaffar oss kunskap och använder oss av den. Det handlar t.ex. om att hundekipage kanske (om möjligt) helt ska undvika platser där sjöfåglar häckar eller kända lokaler för rödlistade arter. Vi kanske ska prata mer med jakträttsinnehavare (som ofta har bra koll)... och vi ska definitivt vara noga när vi uttalar oss om att vistas i skog och mark med våra fyrfotingar. Hade jag varit intresserad av djur och natur eller ansvarig för jaktmark, hade jag inte fått ökat förtroende för hundägares omdömme eller kunskap om jag läst ditt inlägg. Det ska nämligen vara en självklarhet att hunden inte driver rådjur. Det är det absoluta minimikravet.

PS jag som gick in igen för att be Ginnies om ursäkt för att jag besulade hennes eminenta tråd :bow: med ett "tror".

Men varför tror du inte jag visar hänsyn? Bara för att jag enligt dig gav ett dåligt exempel?
Han springer ju inte vind för våg. Så skulle han nu springa för nära ett fågelbo säger vi, så går vi ju vidare. Stannar han upp för att han stöter på något sånt då märker jag ju det och då skulle jag ju såklart ta honom därifrån. Kan inte tänka mig att det stör så hemskt mycket, skogen är ju full av vilda djur, gå förbi gör man ju även i koppel sas.

Men jag vet att många säger som jag just skriver, men det stämmer inte överrens med verkligheten, många har ju sina hundar lösa hur som helst och bryr sig inte nämnvärt om dom stör, varesig det är djur, ungar eller männsikor. Det är ju dom som förstör lite för oss andra som sköter oss.

Men den här diskussionen kanske hör hemma någon annanstans egentligen.

Kan inte tänka mig att det stör så hemskt mycket, skogen är ju full av vilda djur, gå förbi gör man ju även i koppel sas.

Det var ändå det som framkom av mail, att oavsett andra störningar så ska hunden under denna tid hållas intill, nära.

Alltså även om man stör när man går förbi i koppel eller hunden nära sig så oavsett detta rättfärdigar det inte att hunden istället går 10 meter före, eller efter.

Han jagar inte efter vilt, äter inte fågelungar eller liknande. Komma för nära bebisfåglar kan han lika gärna göra när vi går i skogen med två meterskoppel tyvärr såfall.

Jag upprepar, oavsett den störningen som kan ske med koppel eller nära, så rättfärdigar det inte tankesättet att "det stör ju ändå" och hunden kan vara längre ifrån.

Sedan kanske man ska ha i bakhuvudet, som det även stod i ett mail, att vad gäller allemansrätten inte störa o förstöra, så är det väldigt många även utan hund som inte tänker sig för, tyvärr verkar det få en del hundägare att tycka det är mer ok med hund långt ifrån föraren därför.

Så skulle han nu springa för nära ett fågelbo säger vi, så går vi ju vidare.

Problemet är att du täcker in så mycket mera mark med hundens störning.
Max 2 m ifrån = en remsa på 4 m.
Max 5 m ifrån = en remsa på 10 m.
Det är mer än dubbelt så mycket yta som är ofredade.
På en promenad om 2 km så har du ofredat 1,2 ha extra.

Oerhört onödigt.

"Barnkammartiden" eller "yngeltiden" är en bättre definition än det något stelbenta 1 mars - 20 augusti. Sverige är ett väldigt avlångt land, och yngeltiden inträffar under olika perioder beroende på vilken del man befinner sig i. Man märker det mest på när fåglarna har ungar, vilket ju alla kan observera. Tryckande harungar eller rådjurskid, som förekommer under samma tid är det inte alla som ser.

Så länge det är minusgrader och snön ligger meterdjup, lär det inte finnas några djurungar i markerna. Men om man låter sunda förnuftet råda, väljer var och när man går, och har pli på sin hund, så borde det inte vara några problem.

Men alltså, haha, så kan man ju inte räkna :)

Men hur som helst, jag har min hund under kontroll och vi stör inte i skogen. Skulle tex fågelungar störas av att man sprang/gick förbi så borde det ju vara förbud att röra sig i skogen öht :)

En reflektion också.

Alla i tråden och på forum är så himla ordentliga och följer allt till punkt och pricka, men i verkligheten ser det ju inte alls ut så.

Alla nere på bk, och alla jag känner som kan ha sin hund lös med fungerande inkallning har det även under denna tiden på året vad jag vet.
Aldrig har någon där sagt till mig att dom har den kopplade dessa månader pga barnkammartiden.

Vad är era erfarenheter om det? Bruksmänniskorna borde väl ha lite koll egentligen?
Konstigt faktiskt.

Men alltså, haha, så kan man ju inte räkna :)

Jo det är precis så man skall räkna.

Någon som promenerar på en stig i 2 km stör en yta av 1000 kvm.
Någon som har med sig sin hund så som man skall ha den stör en yta av 8000 kvm.
Någon som låter hunden röra sig fritt 5 m från föraren stör en yta av 20 000 kvm.

Kan du inte se skillnaden?
Redan att ha med sig hunden på rätt sätt stör som 8 personer.
Varför kan då inte hundägare begränsa sig till det i varje fall?
Det är ju illa nog kan man tycka.

Ja du får ju tycka så såklart :) jag anser att uträkningen blir lite felaktig. Han rör sig ju inte över hela ytan utan oftast framåt, likaså jag.

Lämnar djurmammor sina barn för att man bara går förbi? Har svårt att se några djurungar öht överleva då faktiskt.

Det handlar inte om vad jag tycker.
Utan det är så myndigheterna har räknat och därför de bestämmer att det är 2 meter som gäller.

Ytan som blir störd skall inte vara för stor i förhållande till rätten att röra sig i naturen.
Man får liksom inte störa och här så har man satt en gräns för det.

Så länge det är minusgrader och snön ligger meterdjup, lär det inte finnas några djurungar i markerna.

.

Jodå ,det kan det visst finnas, dessutom är säkert tiden satt som den är för att särskilt hundar inte ska störa djur som är högdräktiga o förberedelse innan födelse.

Det handlar inte om vad jag tycker.
Utan det är så myndigheterna har räknat och därför de bestämmer att det är 2 meter som gäller.

Ytan som blir störd skall inte vara för stor i förhållande till rätten att röra sig i naturen.
Man får liksom inte störa och här så har man satt en gräns för det.

Jo dom har ju knappast använt sig av din hemmasnickrade uträkning.
Folk har ju misskött sig med sina hundar, därav har väl koppeltvånget uppkommit från första börjar :)

En reflektion också.

Alla i tråden och på forum är så himla ordentliga och följer allt till punkt och pricka, men i verkligheten ser det ju inte alls ut så.

Tråden har faktiskt uppkommit för att det är många som inte är så himla ordentliga, många följer inte lagen, låter sin hund vara längre ifrån än tillåtet, tja faktiskt hittat på egna tolkningar av lagen för att det ska passa bättre, vad är det som är så hemskt att ha hunden mer intill sig under denna tid?

Jo dom har ju knappast använt sig av din hemmasnickrade uträkning.
Folk har ju misskött sig med sina hundar, därav har väl koppeltvånget uppkommit från första börjar :)

Det finns inget koppeltvång.

Har du inte läst mailen från polis o NVV?

Att inte ha sina hundar enligt lag är även det att missköta sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 835
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 805
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 040
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka