MSM är det karens på det ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare gonkan
  • Startdatum Startdatum
G

gonkan

Är det någon här som vet om det är någon karens på det eller vad som gäller jag har nämligen fått höra att det är okey att ge det nu utan att det räknas som doping och att det är helt karensfritt nu?

Sv: MSM är det karens på det ?

Det finns ingen karens för MSM längre, den togs bort 1/6-05, enligt STC.

Har skickat ett pm till dig ang. MSM.

Tack för det jag har letat och letat tycker jag men inte ´hittat något om det *ler* då slipper man vara orolig då eftersom ponnyn har fått det rekommenderat..

Msm verkar antiinflammatoriskt och fungerar bäst ihop med konditroin (stavn) jag tycker det funkar jättebra.

Vårt halvblod hade problem med mugg förrförra hösten, och då tvättade vi med vatten, torkade och smorde in med MSM blandat med Skillingaryd.(stötte MSM pulvret så det blev som mjöl). Det hjälpte jättebra! Har även provat att lösa upp MSM i vatten och använde det att spola ett sår som vår ponny fått (sparkskada på ett bakben som sedan inte läkte ordentligt). Såret var som värst på sommaren (han fick det i april 04) och efter bara några veckor med spolning med "MSM vatten" gick såret ihop, och idag syns det inte alls!! Har inte provat det i maten till hästarna, då halvblodet fick foderknölar av det, men det sägs att det ska vara bra till/för nästan allt :angel: , så det kan vara värt att prova iaf!

vilka bra tips , alltid lär man sig något nytt *ler* Min får det i maten för inväres smörjning *ler* hm man skulle kanske testa på sig själv *S*

glace skrev:
Msm verkar antiinflammatoriskt

Detta har ju diskuterats fram och tillbaka här på buke. Är det antiinflammatoriskt är min tolkning av dopingreglementet att det är minst 14 dygns karenstid.

"Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO), minst 14 dygn"

Varför vill man ge antiinflammatoriska preparat till en häst samtidigt som den tävlar? För att den ska kunna tävla även om den inte är fräsch? :crazy:

Eftersom MSM klassas som ett fodertillskott hos Jordbruksverket, är det, enligt STC, ingen karens på detta. MSM's hemsida, påstår inte att det verkligen hjälper för "det eller det", utan hänvisar bara till olika användares berättelser!! Att säga "det är inflammationshämmande", är väl upp till var och en att avgöra själv? Det står i alla fall inte klart och tydligt på MSM's hemsida att det har en antiinflammatorisk effekt!

Senast ändrad av en moderator:

solros skrev:
Detta har ju diskuterats fram och tillbaka här på buke. Är det antiinflammatoriskt är min tolkning av dopingreglementet att det är minst 14 dygns karenstid.

"Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO), minst 14 dygn"

Varför vill man ge antiinflammatoriska preparat till en häst samtidigt som den tävlar? För att den ska kunna tävla även om den inte är fräsch? :crazy:
håller med dig fullständigt! det är onödigt att laborera själv, och en inlammation i hästen gör att den ska vara hemma!

lippan skrev:
Eftersom MSM klassas som ett fodertillskott hos Jordbruksverket, är det, enligt STC, ingen karens på detta. MSM's hemsida, påstår inte att det verkligen hjälper för "det eller det", utan hänvisar bara till olika användares berättelser!! Att säga "det är inflammationshämmande", är väl upp till var och en att avgöra själv? Det står i alla fall inte klart och tydligt på MSM's hemsida att det har en antiinflammatorisk effekt!

Jag skrev inte att det var karenstid på MSM, jag skrev att om man anser att MSM har antiinflammatoriskt effekt bryter man mot dopingreglementet om man ger det inom 14 dygn till tävlande hästar.

Att påstå att det har antiinflamatorisk effekt, som glace gör, måste medföra att man använder minst 14 dygns karenstid inför tävling. Annars bryter man mot dopingreglementet.

Om jag själv anser att MSM är antiinflammatoriskt, men STC menar att det är ok att ge det till sin häst (både in och utvärtes), hur kan jag då göra fel enl. doping- reglementet:confused:
När det inte finns vetenskapliga bevis på att MSM har antiinflammatorisk effekt, förstår jag inte riktigt vad du menar?

Tycker du att det är etiskt och moraliskt försvarbart att ge din häst ett preparat som du anser vara inflammationshämmande och samtidigt tävla den?

Var kan man läsa att STC anser att MSM har 0 timmars karens? Att det är inregistrerat som fodertillskott medför inte helt automatiskt att det har 0 timmars karenstid.

Vad gäller fodertillskott kan man läsa följande på travsport.se:"Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna."

Har skickat ett pm till dig ang. dina frågor.

a propå karens ...
är det någon som vet varför det är karens på vanliga magneter?
o hur ska någon kunna påvisa att man använt dem? det blir ju knappast några substanser kvar i kroppen :-)

lippan skrev:

Det får dom inte, enligt jordbruksverket får det inte stå på produkten att det verkar antiinflammatoriskt för då klassas det som läkemedel men det är tillåtet att säga det mun till mun.

solros skrev:
Tycker du att det är etiskt och moraliskt försvarbart att ge din häst ett preparat som du anser vara inflammationshämmande och samtidigt tävla den?

svår fråga fast jag tror nog inte att en häst skulle bli ohalt bara för att den får msm men men däremot kan det kanske hjälpa en häst som har tunn ledvätska eller liknande

Liknande trådar

Samhälle Varför räknas det inte som diskriminering att inte ta kontanter. Är det för att personer som blir diskriminerande redan inte hörs? Vill...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
5 200
Senast: Badger
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
393
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 657
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 845
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar