G
gonkan
Är det någon här som vet om det är någon karens på det eller vad som gäller jag har nämligen fått höra att det är okey att ge det nu utan att det räknas som doping och att det är helt karensfritt nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!Jag läste om preparatet, har du nån erfarenhet om det hjälper?lippan skrev:Har skickat ett pm till dig ang. MSM.
glace skrev:Msm verkar antiinflammatoriskt
håller med dig fullständigt! det är onödigt att laborera själv, och en inlammation i hästen gör att den ska vara hemma!solros skrev:Detta har ju diskuterats fram och tillbaka här på buke. Är det antiinflammatoriskt är min tolkning av dopingreglementet att det är minst 14 dygns karenstid.
"Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO), minst 14 dygn"
Varför vill man ge antiinflammatoriska preparat till en häst samtidigt som den tävlar? För att den ska kunna tävla även om den inte är fräsch?
lippan skrev:Eftersom MSM klassas som ett fodertillskott hos Jordbruksverket, är det, enligt STC, ingen karens på detta. MSM's hemsida, påstår inte att det verkligen hjälper för "det eller det", utan hänvisar bara till olika användares berättelser!! Att säga "det är inflammationshämmande", är väl upp till var och en att avgöra själv? Det står i alla fall inte klart och tydligt på MSM's hemsida att det har en antiinflammatorisk effekt!
lippan skrev:Eftersom MSM klassas som ett fodertillskott hos Jordbruksverket, är det, enligt STC, ingen karens på detta. MSM's hemsida, påstår inte att det verkligen hjälper för "det eller det", utan hänvisar bara till olika användares berättelser!! Att säga "det är inflammationshämmande", är väl upp till var och en att avgöra själv? Det står i alla fall inte klart och tydligt på MSM's hemsida att det har en antiinflammatorisk effekt!
solros skrev:Tycker du att det är etiskt och moraliskt försvarbart att ge din häst ett preparat som du anser vara inflammationshämmande och samtidigt tävla den?