Morganhästar tråd 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Morganhästar tråd 2!

De är bruna, en lite ljusare tror jag och en mörkare.

ot - Såg att Tank är till salu nu.

Okej, men då är båda svartbaserade och då kan det hända att stoet fått svart från båda föräldrar och därför inte kan få fux och palominosar. Men har hon fått fuxföl så kan hon få palominos.

Ja, jag blev ombedd att lägga in honom häromdagen.

Hugger första bästa knapp ;)

Om jag har förstått rätt så är en del av er här hingsthållare? Hur resonerar ni (och även andra givetvis) runt korsningsavel?
Låter ni era hingstar betäcka ston av andra raser? I så fall vilka raser? Ratar ni vissa raser tex?

Jag red på ridskola för ca "100 år" sedan och där fanns en morgankorsning. Kommer inte ihåg om pappa eller morfar var morgan men jag tror att pappan var morgan. Kommer inte ihåg namnet men ni vet säkert vem det var. Hingsten betäckte tydligen utanför rasen då vilket var ovanligt. Har namnet "på tungan" men får inte fram det. Tror att hans ursprungliga namn var Corazon, Cortez eller något liknande men döptes om till typ Lucky Boy. Jag har helt enkelt blivit senil......

Hur som helst, det var ett sidospår. Men jag har sett en del morgankorsningar som varit superfina - därav min fråga!

En härlig ras!

Hej!

Ja, han hette Country Boy och hans riktiga namn var Martez. Anledningen till att han betäckte ston av annan ras var att det inte fanns så många andra Morganhästar i Sverige vid den tiden han levde. De första Morganhästarna som importerades för att verka i avel kom till Sverige 1973 och Country Boy importerades 1965 och dog 1980.

Jag har själv inte någon hingst men jag anser att det är helt okej för hingstar att betäcka ston av annan ras då de har mycket att tillföra.

Mvh Sara

för 17 alltså, jag har ju inte skrivit på ett tag. Dags att hinna ikapp;)
den 28 april fick äntligen Scooter sin fölis, det blev en helt underbar liten tös som fått namnet Memt Curly Sue. Avgudar redan kaxiga tösen.

sue30april2009_04.jpg

sue30april2009_01.jpg

sue30april2009_02.jpg

Hon måste ha tagit bort dem från servern igen för igår funkade de. Vet att hon skulle göra om bildgalleriet så det kan vara därför..

men va tusan, får inte rätt med någonting längre, har ju inte ändrat något hmm...

får undersöka detta;)

Få se om min bildbombning lyckas då:)
Moonlight3r003.jpg

Moonlight3r005.jpg

Moonlight3r007.jpg

Vi har inte tränat på att ställa upp, han står gärna och hänger lite istället.
Moonligt blir 3 sista maj.
Jag jobbar honom för handen och så är vi ute och klättrar i skogen.
Han har blivit prickig lagom till sommaren :D

Ah, nu ska han bara fylla ut lite i kroppen också så blir det så bra så. Lille Prinsen är numera såld, till en tjej som ska ha honom till dressyr - trevligt!

Han ser faktiskt lite smalare ut på bilderna än i verkligheten.
Men om ett par år så kommer han att vara rund och fin:)
Vad roligt att du hittat köpare. Är det i närheten eller?
Hon får ju en riktigt vacker prins.

Jag menade inte att han var tunn men det syns att han fortfarande är ung. :) Jag hade en speta när hon var tre, först nu har hon riktigt börjat få former, som 5-åring.
Hon bor i Norra Skåne och det är ju ett besöksvänligt avstånd. ;)

Hej, jag brukar kika in här och läsa om era goa hästar.....
jag har försökt klura lite på var jag skulle kunna hitta en kompis nära mig, men har inte sett att någon hör hemma i Uppsala, där jag bor, kanske fel (oartig) fråga att ställa här, men vet ni om någon bor här i trakten?

vad fin han blivit och är :)

några bilder då Jolene harvar ridbanan för andra gången :) och det gick super bra hon jobba på bra och var helt cool!!

27453592.jpg

27453590.jpg

Tack:)
Vad duktig hon är, eller ni:)

Sara; vilken hingst ska du ta till Penny ?

Den här grabben; Justin Isterics (Mossrose Triumphant x Taproot Karie W)

rickyheadapr600.jpg

rickysideapr450.jpg

rickykneetrot300.jpg

rickybacktrot300.jpg

Stor, snygg och rörlig med hoppförmåga och bra blodslinjer. Lämnar inte mycket mer att önska än lite fantasi om hur han utvecklas när han blir äldre. Hoppas på ett stoföl denna gång (också)... Jag ska lämna henne imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 461
Senast: Ajda
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 482
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka