Vi har lämnat 1600-talet.Med mina historiska glasögon är jag mer orolig för kungahuset, ja.
Och faktiskt även 1700-talet.
Långt bakom oss.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har lämnat 1600-talet.Med mina historiska glasögon är jag mer orolig för kungahuset, ja.
Intressant. För med bägge glasögonen är jag orolig för högerextremismen. Problemen med kungahuset, dvs kungar/drottningar som kunde skapa vilka lagar de ville etc, är mer än 200 år gamla.Med mina historiska glasögon är jag mer orolig för kungahuset, ja.
Med mina icke-historiska glasögon är jag mer orolig för högerextremismen som sprider sig som en löpeld över världen.
Sd är ett hot, ja. Nu gick de ju tillbaka i EU- valet. Men om SD får egen majoritet tillsammans med KD vill jag inte veta vad som kan hända..
Ja, jag är helt medveten om att Hitler kom till makten genom ett demokratiskt val. Det många glömmer bort är att han faktiskt inte fick egen majoritet. Han tog makten, precis som kungahuset kan göra.
Skillnaden är att du föds till kung, du föds inte till diktator. Du kan avsätta en diktator och hålla allmänna val.
Men kungen … självklart kan du avsätta honom och döda alla arvingar. Det som är problemet med kungahus är att det alltid finns någon avlägsen släkting som menar sig vara arvtagare till den avsatta kungen - och så har vi ett innebördskrig på halsen.
Just kungahuset har historiskt varit en av de främsta orsakerna till krig, inte minst i Sverige. Inget säger att vi kan hamna där igen.
Erm. Är inte poängen med en diktator att man inte kan avsätta dem så lätt?Skillnaden är att du föds till kung, du föds inte till diktator. Du kan avsätta en diktator och hålla allmänna val.
Tja det här med att kungafamiljen "inte har makt" får man ju ta med en nypa salt.
FORMELL makt har de förstås inte, men informell makt har de absolut. Möjlighet att påverka definitivt.
Har ingenting emot den nuvarande kungafamiljen men tycker det är ett konstigt system att vissa ska födas in i sina roller? Vara fritt byte för press och allmänheten att skvallra om och ha synpunkter på.
Om man tänker på alternativa lösningar behöver man ju inte titta på USA (varför o varför denna americentrism i allt?). Flertalet europeiska länder har ju folkvalda presidenter, t.ex Island, Finland, Frankrike, Tyskland, Portugal m.fl m.fl.
Macron t.ex har ju visat sig vara en väldigt stark ledare i EU-frågor och verkar rent generellt mycket kompetent.
Jag förstår att du menar allvar eftersom du skriver det, men jag har svårt att tro att man kan tänka som du gör om SVERIGES kungahus och SVERIGES kungafamilj.Ja, jag är helt medveten om att Hitler kom till makten genom ett demokratiskt val. Det många glömmer bort är att han faktiskt inte fick egen majoritet. Han tog makten, precis som kungahuset kan göra.
Skillnaden är att du föds till kung, du föds inte till diktator. Du kan avsätta en diktator och hålla allmänna val.
Men kungen … självklart kan du avsätta honom och döda alla arvingar. Det som är problemet med kungahus är att det alltid finns någon avlägsen släkting som menar sig vara arvtagare till den avsatta kungen - och så har vi ett innebördskrig på halsen.
Just kungahuset har historiskt varit en av de främsta orsakerna till krig, inte minst i Sverige. Inget säger att vi kan hamna där igen.
Med alla glasögon jag har tycker jag all form av extremism är rätt jobbig, jag ser den politiska skalan som en cirkel där alla extremer möts iom att det brukar gå ungefär lika illa oavsett om vi kallar dem vänster eller höger.Intressant. För med bägge glasögonen är jag orolig för högerextremismen. Problemen med kungahuset, dvs kungar/drottningar som kunde skapa vilka lagar de ville etc, är mer än 200 år gamla.
Medan problemen med högerextremismen är snart hundra år gamla, nyare historia ja men likväl historia även om aktuell sådan. Där tycker jag att det är viktigt att titta på historien och hur tidigare extremister gått till makten, dvs jag använder mina historiska glasögon.
Man har räknat på det.Annars så avsätt kungahuset i Sverige, dessa skattepengar kan få gå till bättre saker.
Vad är det som kostar?Man har räknat på det.
Och kommit fram till att en President skulle kosta lika mycket som en Kung.
Att ändra Statsskick till Republik skulle därför inte ge någon ekonomisk vinst.
Jag skall se om jag hittar någon referens till det.
Det kostar att ha en statschef med tillhörande representation.Vad är det som kostar?
Jag har tänkt på samma sak! Att det är egentligen en cirkel, vänster- och högerextremister skulle troligen finna en del gemensamma punkter om de kunde bortse från riktningarna, men det är väl tur för oss andra att de oftast inte kan detMed alla glasögon jag har tycker jag all form av extremism är rätt jobbig, jag ser den politiska skalan som en cirkel där alla extremer möts iom att det brukar gå ungefär lika illa oavsett om vi kallar dem vänster eller höger.
Just nu känns det lite extremt att vilja avskaffa kungahuset.
Det kostar att ha en statschef med tillhörande representation.
Oavsett om den är en kung eller en president.
Finns det något som inte oroar dig? Genuint nyfiken.Med mina historiska glasögon är jag mer orolig för kungahuset, ja.
Med mina icke-historiska glasögon är jag mer orolig för högerextremismen som sprider sig som en löpeld över världen.
Sd är ett hot, ja. Nu gick de ju tillbaka i EU- valet. Men om SD får egen majoritet tillsammans med KD vill jag inte veta vad som kan hända..
Står summerat i länken.Vad är det som kostar?
Nu förstår jag äntligen vad du menar. Personer med dyslexi skiljer sig inte från andra i intellektuell förmåga. Det är välbelagt.Som vanligt, kunskapen bland dyslektiker är låg. Sedan så visst samma person som har dyslexi kan även tycka det är jobbig med att stå i rampljuset och en dålig självkänsla är inte ovanligt att man dras med som dyslektiker och då speciellt vi som fick diagnosen för ett gäng år sedan när det ansågs att dyslektiker var mer ointelligenta än andra.
Ja precis.När det gäller president eller motsvarande kommer också kostnader för val med jämna mellanrum.
Ska kanske förtydliga lite…Jag förstår att du menar allvar eftersom du skriver det, men jag har svårt att tro att man kan tänka som du gör om SVERIGES kungahus och SVERIGES kungafamilj.
Efter vad jag har förstått så utför både Prins Carl Philip och prinsessan Sofia Kungliga plikter och fick därför behålla både apanage och titlar.Att Madeline och Carl Philip fick pengar och titlar frast de inte gjort ett spadtag har alltid varit lite provocerande.