Monarki - för eller emot?

Monarki

  • För

    Röster: 68 43,9%
  • Emot

    Röster: 53 34,2%
  • Vet ej/ingen åsikt

    Röster: 34 21,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    155
Det kostar att ha en statschef med tillhörande representation.

Oavsett om den är en kung eller en president.
Är ju lite olika beroende på var man läser om det är billigare eller inte utan kungahus och hittar ingen som inte vill belysa sin tes Rojalistiska Föreningen vs Republikanska föreningen har svårt att hitta oberoende källa.
 
Se vad som händer i Afghanistan, Saudiarabien och många andra länder
Jag tror att vi måste hålla isär saker och ting här.

Det är på ett helt annat sätt när religion och stat sitter ihop.
I länder som styrs av ledare som har stöd i religionen.

Vi har det inte så i Sverige där kyrkan är skild från staten.
Jag är mycket mer orolig för att religiös fundamentalism får fäste och med det även ledare av typen Kung med oinskränkta rättigheter.

Med det sagt så undrar jag ju vilka andra länder som du menar?
 
Ska kanske förtydliga lite…

Nej, jag är inte orolig för dagens kungahus i Sverige. Inte det minsta. Är betydligt mer orolig för högernationalisterna.

Men, om jag tittar ut i världen … ja då är jag betydligt mer orolig.

Se vad som händer i Afghanistan, Saudiarabien och många andra länder.

Vi lever i en global värld. Vi kan inte avskilja Sverige från resten av världen.

Nej, vi kan inte avskilja Sverige från resten av världen. Därför är det allra viktigaste att se till att vi har en fortsatt hög grad av demokrati här. Det är nämligen det som skiljer oss från länder som Afghanistan, Saudiarabien, Syrien, Jemen och Myanmar - inte huruvida deras statschef är en president eller en kung.
 
Nu förstår jag äntligen vad du menar. Personer med dyslexi skiljer sig inte från andra i intellektuell förmåga. Det är välbelagt.

Det är också välkänt och välbelagt i forskning att ordmobiliseringssvårigheter (svårigheter att hämta fram ord ur sitt ordförråd) är markant vanligare hos personer med dyslexi. Det betyder såklart inte att alla har det och det betyder inte att det är ett bekymmer för alla som har det. Det kvarstår ändå att det är vanligare bland personer med dyslexi att ha svårt att hitta ord än personer utan dyslexi, så det går inte att avfärda att en sådan grej, som har samband med dyslexin, hindrar en persons muntliga framställningsförmåga trots att dyslexi inte påverkar den intellektuella förmågan i stort. (Ordhämtningssvårigheterna beror på en osäkerhet i hur ordens ljudbild uppfattas och lagras in, vilket även verkar vara en grund till avkodningssvårigheterna som är kärnan i dyslexi så det ÄR samma svårighet, bara uttryckt genom olika modaliteter/kanaler/delar av språkförmågan.)
Viket fortfarande inte har med talet att göra.
Har själv inte hållit i så många tal men då har det inte handlat om att hitta ord eller läsa innantill.
 
Min länk.
Kolla mitt inlägg igen.
Ser inte Rojalistiska Föreningen som opartiska i den frågan så tar det med massa salt precis som jag tar Republikanska föreningen som visar andra siffror med lika mycket salt.
[/QUOTE]
Eller ja, jag tror alla siffror stämmer men har nog valt noga vilka siffror som ska med och inte.
 
Ser inte Rojalistiska Föreningen som opartiska i den frågan så tar det med massa salt precis som jag tar Republikanska föreningen som visar andra siffror med lika mycket salt.
Eller ja, jag tror alla siffror stämmer men har nog valt noga vilka siffror som ska med och inte.
[/QUOTE]
Det stämmer ganska väl med de siffror som jag minns att dåvarande Regeringen fick fram, och mitt minne är bra.
De siffrorna var sedan underlag i beslutet som ledde till Kvinnlig tronföljd i Sverige.
Ett annat ekonomiskt utfall hade nog i stället inneburit Monarkins fall.
 
Ja, jag är helt medveten om att Hitler kom till makten genom ett demokratiskt val. Det många glömmer bort är att han faktiskt inte fick egen majoritet. Han tog makten, precis som kungahuset kan göra.

Skillnaden är att du föds till kung, du föds inte till diktator. Du kan avsätta en diktator och hålla allmänna val.

Men kungen … självklart kan du avsätta honom och döda alla arvingar. Det som är problemet med kungahus är att det alltid finns någon avlägsen släkting som menar sig vara arvtagare till den avsatta kungen - och så har vi ett innebördskrig på halsen.

Just kungahuset har historiskt varit en av de främsta orsakerna till krig, inte minst i Sverige. Inget säger att vi kan hamna där igen.
Det är ungefär lika svårt att avsätta en kung som en diktator, många av kungahusen runtom i världen har sitt ursprung ur en diktator som bestämde att hans barn/släkt skulle få makten efter honom.

Den största orsaken till krig är makthungriga män, både historiskt och idag.
 
Jag röstade emot även om jag är mer neutral. Ett steg framåt är ju att kungen har avskaffat apanage och titlar i familjen. Den ska i framtiden bestå av monark, arvtagare och hens barn. Att Madeline och Carl Philip fick pengar och titlar frast de inte gjort ett spadtag har alltid varit lite provocerande.

Kostnaderna för slotten och andra kulturminnen kommer vi inte ifrån, de måste ändå underhållas. Att skattebetalarna fick betala för Madeleines renovering av sin lägenhet är dock inte rätt. Kostnaden för en presidentkampanj är inte liten och presidenten får också lön på skattebetalarnas kostnad, liksom representation.

Sen tycker jag väl att man överdriver kungens vikt för näringslivet. Det är mycket få fördelar. Att han dessutom framstår som osympatisk är ett annat problem. Cf Saudiarabien och att han inte ens tog sig ner till Göteborg efter den katastrofala branden. Viktoria framstår som både sympatisk och tar sin framtida roll som statsöverhuvud på allvar så hon kan få vara kvar.
Näringslivet håller inte med dig, de tycker att kungahuset gör en stor insats. Sen gör både Carl Philip och Sofia mycket jobb för kungahuset, det går lätt att gå in på kungahuset.se och kolla alla officiella uppdrag, sen sker det mycket arbete bakom varje uppdrag. Sen bör man vara medveten om att det inte är kungen i ensam majestät som bestämmer vart han ska åka och vad han ska avstå ifrån.
 
Macron är dock snarast att jämföra med USA när det gäller hur presidentämbetet är utformat. Han har mycket mer makt än europeiska statschefer brukar ha och kan t ex utlysa nyval och besluta om att använda kärnvapen.
Jag syftade inte på att presidenter enbart skulle ha en ceremoniell roll.
Macron var kanske ett dåligt exempel men jag tog några exempel på europeiska länder med presidenter, eftersom en del svenskar brukar tänka sig det amerikanska systemet så fort de hör ordet president.

Hur som helst så står min uppfattning fast, jag tycker inte att man ska ha ärftliga positioner, vilket givetvis även ska gälla statschefen.
 
Näringslivet håller inte med dig, de tycker att kungahuset gör en stor insats. Sen gör både Carl Philip och Sofia mycket jobb för kungahuset, det går lätt att gå in på kungahuset.se och kolla alla officiella uppdrag, sen sker det mycket arbete bakom varje uppdrag. Sen bör man vara medveten om att det inte är kungen i ensam majestät som bestämmer vart han ska åka och vad han ska avstå ifrån.

En president?
Även om monarkin kostar pengar så är jag rätt säker på att de gör mycket för Sverige genom att främja handel och andra kontakter.

Exact. Nar vi bott i Asien och nagon fran det Svenska kungahuset varit pa besok har de Svenska foretagen fatt en hel massa nya job bestallningar de narmaste manader efter. Aven i Saudi Arabien, dar vi alla vet hur kvinnorollen ar, var det en tydlig uppgang nar Princess Victoria var dar pa besok.
Pa manga stallen i varlden sa ar en president inte alls lika bra "reklam pelare" for landet som ett kungahus.
 
Jag är principiellt emot monarkin men är inte jätteförtjust i idén om en president heller. Någonstans vet jag inte om jag vill ha en representant för ett helt land. Varför inte ha en grupp representanter som turas om? Skapa en modell a la amerikansk jury och lotta ut ämbetet årsvis bland (valda delar) av befolkningen.

I realiteten är det ju inte enbart kungen/presidenten som representerar ett land. Jag tror att Zlatan, Kristersson, Greta Thunberg, Daniel Ek och Robyn är mer namnkunniga globalt än Carl XVI Gustaf.

/Vilda spekulationer
 
Jag är principiellt emot monarkin men är inte jätteförtjust i idén om en president heller. Någonstans vet jag inte om jag vill ha en representant för ett helt land. Varför inte ha en grupp representanter som turas om? Skapa en modell a la amerikansk jury och lotta ut ämbetet årsvis bland (valda delar) av befolkningen.

I realiteten är det ju inte enbart kungen/presidenten som representerar ett land. Jag tror att Zlatan, Kristersson, Greta Thunberg, Daniel Ek och Robyn är mer namnkunniga globalt än Carl XVI Gustaf.

/Vilda spekulationer
"Din tur att vara Sveriges representant, nu får du ut och åka på besök till olika länder samt inviga olika ställen."
"Eh, bro, jag e int så inne på politik och sån skit, lol."
😅
Eller så råkar valet hamna på en SD:are som genast ska nyttja tillfället.

Annars, det där med "valda delar" låter lite problematiskt, vad innebär det?
Ska det fungera som nämndeman uppdrag? Men de nomineras av politiska partier, så de blir inte så opolitiska även om deras uppdrag är opolitiska 🤔
 
"Din tur att vara Sveriges representant, nu får du ut och åka på besök till olika länder samt inviga olika ställen."
"Eh, bro, jag e int så inne på politik och sån skit, lol."
😅
Eller så råkar valet hamna på en SD:are som genast ska nyttja tillfället.

Lite problematiskt med "valda delar", vad innebär det?
Ska det fungera som nämndeman uppdrag? Men de nomineras av politiska partier, så de blir inte så opolitiska även om deras uppdrag är opolitiska 🤔

Som sagt: vilda och ogenomtänkta spekulationer från min sida ;)

Men nu när du lockar mig att fantisera vidare så vill jag nog ersätta jury-modellen till en Melodifestival-modell... hear me out ;) Uppdraget utformas som ett hedersuppdrag på deltid över ett eller ett par år och innehåller en inledande utbildning. Kandidater som uppfyller vissa krav får lov att kandidera/kan nomineras och därifrån görs en folkomröstning som gör det slutgiltiga urvalet. För att få diversitet så kan man kurera urvalet så att man dels ser till en representativ fördelning av kön/etnicitet/identitet och del får en person från näringslivet, en från kulturen, en från samhälle/politik, etc.

Yes. Jag har absolut ingen aning om vad jag pratar om :D
 
Som sagt: vilda och ogenomtänkta spekulationer från min sida ;)

Men nu när du lockar mig att fantisera vidare så vill jag nog ersätta jury-modellen till en Melodifestival-modell... hear me out ;) Uppdraget utformas som ett hedersuppdrag på deltid över ett eller ett par år och innehåller en inledande utbildning. Kandidater som uppfyller vissa krav får lov att kandidera/kan nomineras och därifrån görs en folkomröstning som gör det slutgiltiga urvalet. För att få diversitet så kan man kurera urvalet så att man dels ser till en representativ fördelning av kön/etnicitet/identitet och del får en person från näringslivet, en från kulturen, en från samhälle/politik, etc.

Yes. Jag har absolut ingen aning om vad jag pratar om :D
Jag kom tänka på ett kill par som var med i melodifestivalen och som var populära hos barn, kom ej ihåg namnen och fick googla. Tänkte först på Danny men han var visst för "gammal" för att vara en av dem :o Hamnade då på två som heter Marcus och Martinus, ingen aning om de var de som jag tänkte på men hursomhelst så spårade detta. Min tanke från början var att detta kommer leda till att typer som Marcus/Martinus röstas fram :angel::laugh:
 
Problemet med en vald statschef är att hen är politisk. Fördelen med kungen som statschef är att han är opolitisk. Jag tror att en opolitisk kung/drottning som statschef öppnar dörrar och öppnar för konversationer med nationer, företag och organisationer. En kung/drottning har hög status men är "ofarlig" eftersom hen är opolitisk och inte har nån makt vilket säkerligen är en diplomatisk fördel i en del sammanhang. Vi väljer våra politiker i demokratiska val och det de som styr landet. Kungen har en helt annan roll. Men jag tror att den gör mycket bra för Sverige. Men jag är samtidigt övertygad om att den enbart har den tyngd den har tack vare historien och traditionen. Jag tror inte att en icke-monarki idag kan bara skaffa sig en kung och få den nyttan vi har av det.
Ja, precis så är det förstås. Att en monark inte är politiskt vald. Själv tycker jag att just det är hela problemet. Jag skulle vilja ha en politiskt vald statschef. För hur man än vänder och vrider på det så har vår statschef stor informell makt.

För övrigt så var mina lärare på journalisthögskolan mycket tydliga med att det inte går att vara kritisk mot kungahuset. Det går inte att göra kritiska reportage om kungahuset om man är rädd om sin karriär. Och det är lite så där i ett demokratiskt samhälle.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Tjatter Nej, nu måste vi ta diskussionen! Det här med att inte fälla ner toalettlocket när man spolar. Varför har toaletten ett lock tänker...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 182
Senast: hollypolly
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 388
Senast: Skjøldur
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 610
Senast: MJLee
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
420
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp