Monarki - för eller emot?

Monarki

  • För

    Röster: 68 43,9%
  • Emot

    Röster: 53 34,2%
  • Vet ej/ingen åsikt

    Röster: 34 21,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    155
Den amerikanska presidenten har ju makt. Vår skulle inte ha det. Den skulle bara ha en amerikansk titel.
Vad säger att det är så som det skulle bli?
Om man rör runt i maktstrukturerna så kommer det ofta med litet annat smått och gott i den slutliga röran.
Vad kan man inte riktigt veta när man börjar att röra om.
Och inte om det blir bra eller dåligt heller.
 
Vad säger att det är så som det skulle bli?
Om man rör runt i maktstrukturerna så kommer det ofta med litet annat smått och gott i den slutliga röran.
Vad kan man inte riktigt veta när man börjar att röra om.
Och inte om det blir bra eller dåligt heller.
Ja alltså jag är ju emot så jag är inte så intresserad av att gräva i sådant.

Tycker rent allmänt att om det funkar, fixa det inte.
 
Vad ska man skriva? Det blir kanske lite som att kritisera svenska flaggan, eller någon annan svensk symbol, utan att det begåtts ett fatalt fel. Det är ju en sak att tycka att monarki är förlegat, jämfört med en artikel som skriver kritiskt om personerna i sig. Vi är ju rätt stolta över vårt land och de som representerar det (framförallt Kronprinsessan numera) generellt, menar jag. Så det är väl kanske inte så populärt att skriva att man inte tycker om symbolerna. Med det sagt så har det skrivits om kungahuset och kungen. Jag vet inte om de människorna utsattes för hot eller blev av med jobbet? Det känns som att skvallerblaskor framförallt bara kör på. Drottningen vill jag minnas har inte alltid blivit citerad rättvist.
Man skulle till exempel kunna tänka sig en granskning kring hur kungahuset förvaltar våra skattemedel. Om vår statschef var demokratiskt vald kan jag lova att landets media hade granskat just det. På samma sätt som man granskar t ex regeringschefen.
 
Tycker rent allmänt att om det funkar, fixa det inte.

Det är min inställning också. I teorin är jag negativ till monarki med nedärvda ämbeten. I praktiken fungerar det just nu i Sverige. Inte felfritt, men det gör inte republiker heller.

Jag känner också "man vet vad man har men inte vad man får", vilket absolut är lite slött men ändock sant. Om jag visste att vi fick en president i stil med Irlands skulle väl allt vara finemang. Men det är så väldigt många europeiska presidenter, inklusive sådana som främst har ceremoniell funktion, som öppet har homofobiska, invandrarfientliga och andra åsikter som jag absolut inte vill att mitt lands företrädare ska ha, även om en majoritet av svenskarna inte skulle ha problem med det.
 
Man skulle till exempel kunna tänka sig en granskning kring hur kungahuset förvaltar våra skattemedel. Om vår statschef var demokratiskt vald kan jag lova att landets media hade granskat just det. På samma sätt som man granskar t ex regeringschefen.

Problemet är ju att Hovstaten inte har krav på redovisning eller insyn, så det är svårt. Och DET har media tagit upp! Det handlar knappast om en ovilja att granska.
 
Jag har svårt att lägga min röst. Jag är för demokratiska vall å den svenska monarkin. Men att vara för monarki innebär att rösta för monarki i andra länder och inte bara hur monarkin och demokratin ser ut i Sverige.
Jag gillar vårat kungahus. Dom gör ett extremt bra jobb med att representera Sverige.
Det lär inte bli billigare att avsätta vårat kungahus och ersätta det med annan representation. Underhåll behöver fortfarande göras, reklam behöver fortfarande göras för Sverige och en form av president med familj lär inte bli billigare. Dessutom svårare att promota om personen bytts ut regelbundet.
 
Men att vara för monarki innebär att rösta för monarki i andra länder och inte bara hur monarkin och demokratin ser ut i Sverige.
Hur menar du? Jag tänker att man kan vara nöjd med den svenska monarkin och vilja ha kvar den, utan att vara investerad i andra länders monarki och dess vara eller icke vara. Som svenskar kan vi ju inte rösta för om andra länder behåller monarki eller inte, så det är ju en icke-fråga om man inte har dubbla medlemskap då kanske.
 
Hur menar du? Jag tänker att man kan vara nöjd med den svenska monarkin och vilja ha kvar den, utan att vara investerad i andra länders monarki och dess vara eller icke vara. Som svenskar kan vi ju inte rösta för om andra länder behåller monarki eller inte, så det är ju en icke-fråga om man inte har dubbla medlemskap då kanske.
Därför en röst på monarki för mig blir en röst för monarkin som helhet dvs alla länder.
 
Jag har svårt att lägga min röst. Jag är för demokratiska vall å den svenska monarkin. Men att vara för monarki innebär att rösta för monarki i andra länder och inte bara hur monarkin och demokratin ser ut i Sverige.
Jag gillar vårat kungahus. Dom gör ett extremt bra jobb med att representera Sverige.
Det lär inte bli billigare att avsätta vårat kungahus och ersätta det med annan representation. Underhåll behöver fortfarande göras, reklam behöver fortfarande göras för Sverige och en form av president med familj lär inte bli billigare. Dessutom svårare att promota om personen bytts ut regelbundet.

Jo, det kan det absolut innebära! Jag är för vår svenska modell av monarki. Jag är inte för monarki där monarken har makt som existerar i en del länder fortfarande. Det ser jag som förlegat och farligt. Men den svenska (och danska, norska osv) modellen av monarki är jag definitivt för. Jag är alltså negativt inställd till den svenska modellen a la år 1700 men positivt inställd till den svenska modellen a la år 2024.
 
Jo, det kan det absolut innebära! Jag är för vår svenska modell av monarki. Jag är inte för monarki där monarken har makt som existerar i en del länder fortfarande. Det ser jag som förlegat och farligt. Men den svenska (och danska, norska osv) modellen av monarki är jag definitivt för. Jag är alltså negativt inställd till den svenska modellen a la år 1700 men positivt inställd till den svenska modellen a la år 2024.
Jag tror vi är på samma banna. Bara olika formulerat.
 
Därför en röst på monarki för mig blir en röst för monarkin som helhet dvs alla länder.
Ok, du känner att det är som att du godkänner all monarki om du skulle rösta för monarki? Men kanske kan man separera det som @Lingon skriver och vara för monarki, säg som den är idag i Sverige, utan att man gett okej-stämpel till all monarki som varit och kan vara? 🙂Det behöver ju inte vara allt eller inget, menar jag.
 
Sedan några år tillbaka finns en övergripande redovisning av vad pengarna går till.
Jag tänkte på det när jag läste nyhetsbrevet från Hyresgästföreningen igår, där det framkommer att en stor del av de bostäder som Kungen bestämmer över inte redovisas någonstans. Det går inte att få fram vem som bor där, vilken hyra det är eller hur man blir aktuellt för bostaden.
 
Jag tänkte på det när jag läste nyhetsbrevet från Hyresgästföreningen igår, där det framkommer att en stor del av de bostäder som Kungen bestämmer över inte redovisas någonstans. Det går inte att få fram vem som bor där, vilken hyra det är eller hur man blir aktuellt för bostaden.
Vem som bor i dem kan man ju se på ratsit etc. om inte personerna har skyddade uppgifter.
Det är nog mest hovets personal (och pensionerade personal) som bor i bostäderna, plus kungafamiljens släkt och vänner som blir erbjudna bostad.
Har för mig att när jag var på visning på Hovstallet för länge sen så nämndes det att det bodde personal, pensionerad personal och en del poliser där, gissar att det var/är SÄPO-poliser som jobbar nära kungafamiljen.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Tjatter Nej, nu måste vi ta diskussionen! Det här med att inte fälla ner toalettlocket när man spolar. Varför har toaletten ett lock tänker...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 182
Senast: hollypolly
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 388
Senast: Skjøldur
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 610
Senast: MJLee
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
420
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp