Jag är helt emot monarki av två skäl.
För det första menar jag att INGEN ska behöva födas in i ett särskilt yrke eller ämbete. Alla människor har (eller i alla fall borde ha) samma möjlighet att välja vad de vill bli. Jag är oerhört tacksam att jag inte föddes till kung.
Tyvärr är världen orättvis. Föds du i Saudiarabien eller i Sverige har du totalt olika förutsättningar (särskilt om du föds som flicka). Föds du i en akademikerfamilj har du andra möjligheter än om dina föräldrar är knarklangare (bara för att ta ett exempel). Tyvärr är världen orättvist och det är stor skillnad vilka möjligheter du får beroende på var du föds och av vilka föräldrar. Detta är fel, men lika fel menar jag att det är att födas av kungliga föräldrar och tvingas in i den rollen.
För det andra är monarki inte förenat med demokrati. Vad man än tycker om till exempel Åkesson så är SD ett politiskt parti som det svenska folket har valt att rösta på.
Visserligen kom Hitler också till makten på demokratisk väg. Skillnaden är att han utropade sig till diktator och förbjöd allmänna val (något liknande har skett i Ryssland och flera andra länder).
Skillnaden är att varken Åkesson eller Hitler föddes till politiker. De valde själva att bli det. Sen är det ju synd att vissa människor är så dumma att de röstar på de. Men detta är en helt annan fråga som jag brukar kalla för demokratins baksida.
I och med att vi har demokrati kan vem som helst starta ett parti och får de majoriteten av rösterna i ett allmänt val - ja då är det de som får styra landet. Går allt som det ska har folket fyra år senare makten att rösta på ett annat parti.
Denna makt har folket inte över kungahuset. Glöm inte att det inte är länge sedan det var kungen som styrde i Sverige. Sverige är egentligen en ung demokrati. Först 1974 försvinner kungens makt officiellt (även om den i praktiken försvann långt innan, så togs den formellt bort först 1974. Detta gör att Sverige på pappret först blev en demokrati 1974).
Sen om vi egentligen behöver en president när vi har en stadsminister är egentligen en helt annan fråga. Grundfrågan är om Sverige ska vara en demokrati där ALLA människor är fria att rösta på vem de vill, tro på vad de vill (det kan inte kungahuset eftersom de enligt lagen måste tillhöra Svenska kyrkan) och bli vad de vill (detta kan Viktoria inte bli, om hon inte avsäger sig tronen vilket har skett av andra tronföljare).
Monarki är inte förenligt med demokrati.