I Sverige idag, ja. I flertalet andra länder, nej.Problemet med en vald statschef är att hen är politisk. Fördelen med kungen som statschef är att han är opolitisk. Jag tror att en opolitisk kung/drottning som statschef öppnar dörrar och öppnar för konversationer med nationer, företag och organisationer. En kung/drottning har hög status men är "ofarlig" eftersom hen är opolitisk och inte har nån makt vilket säkerligen är en diplomatisk fördel i en del sammanhang. Vi väljer våra politiker i demokratiska val och det de som styr landet. Kungen har en helt annan roll. Men jag tror att den gör mycket bra för Sverige. Men jag är samtidigt övertygad om att den enbart har den tyngd den har tack vare historien och traditionen. Jag tror inte att en icke-monarki idag kan bara skaffa sig en kung och få den nyttan vi har av det.
Historiskt har kungahuset i Sverige haft oerhört stor politisk makt. Så är det fortfarande i många länder.
Fortfarande är det kungen som öppnar riksmötet. Med tanke på kungahusets politiska makt historiskt sett går det inte att påstå att kungahuset inte är en politik kraft i samhället.