Moms på boxplats?

Tingeling

Trådstartare
Har fått för mig att man får lov att ha inackorderingar utan att "momsa" om det är upp till ex antal hästar, stämmer verkligen detta? Borde väl snarare vara upp till ex antal pengar?
Alltså, om jag vill hyra ut en box, måste jag då starta firma?
Om inte, var går gränsen?
 
Sv: Moms på boxplats?

Du behöver antagligen inte starta firma, det kan möjligen redovisas som "inkomst av hobby" på din vanliga deklaration.

Jag tror dock att det bör redovisas.

Det kloka är nog att ringa till Skatteverket och diskutera med någon som faktiskt (bör) har kännedom om reglerna.
 
Sv: Moms på boxplats?

Jo, det är nog bäst :)
Men tänkte om någon vet om det finns någon gräns.
Tror inte man kan deklarera 50 boxar som inkomst av hobby, tex :D
 
Sv: Moms på boxplats?

Har fått för mig att man får lov att ha inackorderingar utan att "momsa" om det är upp till ex antal hästar, stämmer verkligen detta? Borde väl snarare vara upp till ex antal pengar?
Alltså, om jag vill hyra ut en box, måste jag då starta firma?
Om inte, var går gränsen?

30.000 kr per år i omsättning är ett enkelt men inte komplett svar. Men läs gärna hela broschyren från SKV.

Under det så är det hobbyverksamhet och redovisas i inkomstdeklarationen (ingen moms). Fortfarande liknande krav på kvitton, underlag och redovisning.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024378/1254923723415/34408.pdf
 
Sv: Moms på boxplats?

Sen beror det även på vilken typ av fastighet du har. Jag fick svaret att det skulle gå som uthyrning av utrymme i villa, och då var det skattebefriat upp till 21000, har jag för mig det var dom sa.

/Camilla
 
Sv: Moms på boxplats?

Ska till SKV för personligt möte idag (kl 15) kan ju ge lite feedback från det när jag är hemma igen...

Jag kommer hyra ut ca 32 box i kallhyraformat ... Men det blir ju ändå lite pengar iom de ... :)
 
Sv: Moms på boxplats?

Jag måste def momsa mina boxplatser iom att jag hyr ut dem...
Jag måste även ta moms på mina andra hyresgäster (lokaler) som sluppit momsa innan...

Enklast är nog att ringa eller maila skatteverket.
ill du va mer anonym så är det nog enklast att ringa ;)
 
Sv: Moms på boxplats?

Egentligen är det två separata frågor. Behöver du driva det i bolagsform och behöver du momsregistrera dig.
 
Sv: Moms på boxplats?

Jaha! Så om jag inte behöver driva det som firma, så räcker det att deklarera det som hobbyinkomst? Men jag vet fortfarande inte när man måste driva bolagsform och när det räknas som hobby.
 
Sv: Moms på boxplats?

Jaha! Så om jag inte behöver driva det som firma, så räcker det att deklarera det som hobbyinkomst? Men jag vet fortfarande inte när man måste driva bolagsform och när det räknas som hobby.

https://www.verksamt.se/
är en jättebra sida ....

Hobby eller företag?
Det kan vara svårt att dra gränsen mellan hobby och näringsverksamhet. Du kan tjäna pengar på din hobby, men ändå inte ha rätt till F-skatt.

Sidan blev senast uppdaterad: 2013-07-04

Hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet är exempel på möjliga hobbyverksamheter. Det handlar om något som

du utövar på din fritid
inte är din huvudsakliga försörjning
du gör utan vinstsyfte.
Om du omsätter mer än 30 000 kronor i din hobbyverksamhet ska du redovisa moms. Dessutom är du anteckningsskyldig. Det betyder att du ska spara anteckningar, räkningar, kvitton med mera inför deklarationen.

Vad är näringsverksamhet?
En näringsverksamhet är en verksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt. Med yrkesmässig menas att det ska finnas ett vinstsyfte. Självständighetskriteriet använder Skatteverket för att bedöma om du bedriver en egen verksamhet eller har en anställning.

Enstaka uppdrag
Om du bara räknar med att få några enstaka uppdrag ses det inte som näringsverksamhet, även om uppdragen är självständigt utförda och vinstsyfte finns. Sådana tillfälliga inkomster är normalt hobby- eller tjänsteinkomster.

Beskattas olika
Skillnaden mellan hobby och näringsverksamhet har alltså ingenting med kvalitet att göra utan handlar om hur du ska beskattas. En verksamhet ska beskattas i något av inkomstslagen kapital, näringsverksamhet eller tjänst. Det är viktigt att beskattning sker i rätt inkomstslag, bland annat för behandlingen av underskott och beräkning av sociala avgifter.

Om du får överskott från din hobbyverksamthetbeskattas du i inkomstslaget tjänst. Du betalar själv dina sociala avgifter i form av egenavgifter.

Om du bedriver din verksamhet yrkesmässigt och självständigt, ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.

Skatteverket har mer information om beskattning av hobbyverksamhet
 
Sv: Moms på boxplats?

Som princip: tjänar du pengar på det vill Skatteverket ha sin del av kakan. De medger dock att du tjänar lite innan hobby innan de kräver större insatser. Allt handlar alltså om hur mycket som blir över och i viss mån också omsättningens storlek.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: MiaMia
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 649
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 403
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp