Mjölkfrisås?

Sv: Mjölkfrisås?

Ett tips om det "bara" är laktosintollerant du är. Det finns receptfritt laktas på apoteket så skulle du hamna i en situation där det inte finns ett laktosfritt alternativ är det smidigt att ta ett par kaplsar och äta som vanligt. Det funkar fint både för sambon och dottern som är latosintolleranta. :)

Fast en liter skånemejeriets filmjölk för 10.90 och laktosfri för 19.90. En liter mjölk.. ja där är det nog inte dubbelt egentligen men jag köper sverigemjölken för 9 kr och laktosvarianten kostar 19.90 kr. Men en vanlig kostar väl 11.90 eller så?

Men havrevarianterna har jag aldrig testat alls faktiskt. Vad gäller laktosfri grädde och så minns jag inga priser, men de är dyrare. Jag har tidigare köpt vanliga för i mat funkade det, men nu får jag verkligen tänka på vilken mat jag köper. :cautious:

Havregrädde i en sås eller soppa tex smakar inte annorlunda än vanlig grädde.
<snip>

Da ar det en ny produkt. Allt jag provade i Sverige nar jag var dar for 3-4 ar sedan smakade helt klart annorlunda an vanlig gradde/creme fraiche/graddfil/etc. Om det verkligen inte ar nagon smakskillnad finns ju ingen anledning att inte anvanda det.:)

Dessutom nagot jag maste prova da jag ju sjalv har problem med mjolkprodukter nufortiden.

Det visste jag inte! Så praktiskt! Vad bra om det funkar ju! :)
Hur ofta kan man ta sån?

Just nu käkar jag mjölkfritt smör på mina mackor, kan säga att det INTE är gott så jag lär inte bli tjock(are) av just det! :p

Da ar det en ny produkt. Allt jag provade i Sverige nar jag var dar for 3-4 ar sedan smakade helt klart annorlunda an vanlig gradde/creme fraiche/graddfil/etc. Om det verkligen inte ar nagon smakskillnad finns ju ingen anledning att inte anvanda det.:)

Dessutom nagot jag maste prova da jag ju sjalv har problem med mjolkprodukter nufortiden.

Jag har lagat helt mjölkfritt i tre år nu och på den tiden har alla produkter utvecklats enormt mycket! I början fanns det inte många olika alternativ, men det har blivit vanligare och vanligare. Första tiden stod nya man träffade som frågetecken när jag sa mjölkproteinallergi. Idag vet väldigt många vad det är.

TS: Havregrädden är sötare än vanlig grädde. Det är väl egentligen den största skillnaden, och att den inte tål riktigt lika mycket kokning som vanlig grädde.

Oj! Här ger jag nog 13 kr för mjölken 19 är det absolut inte.
Shit, jag skulle ju bli ruinerad :o

Gubben min är laktosintolerant och använder sig av lactas tabletterna.
Det funkar jättebra och man kan tydligen ta dom till alla mål mat om dagen men det blir nog billigare att köra laktosfritt hemma ändå.
Mycket smidigt om man ska på bjudning däremot :)

Havregrädden oatly, den svarta lilla tetran, kostar ungefärligt 9.90:-
Tror den är på 250 ml.
Vet inte om den kostar exakt lika överallt men det har varit det ungefärliga priset både på Ica Maxi, Coop stormarknad & Citygross.
Vanlig grädde har jag inte köpt på länge så det har jag dålig koll på vad det kostar.
Eller nej förresten, det köpte jag till nyår men kollade inte prislappen då.

Det visste jag inte! Så praktiskt! Vad bra om det funkar ju! :)
Hur ofta kan man ta sån?

Just nu käkar jag mjölkfritt smör på mina mackor, kan säga att det INTE är gott så jag lär inte bli tjock(are) av just det! :p

Man kan nog ta det till varje mål mat om det skulle vara så. Vi kör ju det mesta laktosfritt, men om man är iväg tar vi dem då de ändå är ganska dyra.

Mjölkfritt smör låter onödigt, vi har laktosfritt Bregott :)

Havregrädden oatly, den svarta lilla tetran, kostar ungefärligt 9.90:-
Tror den är på 250 ml.
Vet inte om den kostar exakt lika överallt men det har varit det ungefärliga priset både på Ica Maxi, Coop stormarknad & Citygross.
Vanlig grädde har jag inte köpt på länge så det har jag dålig koll på vad det kostar.
Eller nej förresten, det köpte jag till nyår men kollade inte prislappen då.

Havregrädde har jag aldrig köpt, alltid tänkt att den nog är rätt äcklig ;) Tror vanlig grädde kostar liknande.

Då var det kanske ingen inbillning att jag tyckte det smakade lite lite sötare då :p oavsett blev det väldigt gott och mycket nöjd med resultatet.

Fast det beror ju på om det är mjölkproteinallergi eller laktosintolerans det handlar om. Här hemma skulle inte laktosfritt bregott fungera eftersom det innehåller mjölkprotein.
Däremot brukar vanligt bregott fungera bra för många laktosintoleranta eftersom det är så hög fetthalt.

Man kan nog ta det till varje mål mat om det skulle vara så. Vi kör ju det mesta laktosfritt, men om man är iväg tar vi dem då de ändå är ganska dyra.

Köpte den för den var billig vid ett tillfälle, dottern fullkomligt älskar den! Hon brås inte på mig den ungen :D Och jag vill inte slänga mat så sedan blir det laktosfritt smör typ istället.

Fast jag måste säga att det ÄR lätt att ordna till laktosfri mat faktiskt. Mjölkfri mat har jag inte tänkt på men så mycket mjölkfria produkter det ändå verkar finnas så är det inte helt omöjligt?

Hade en vän som ville att vi skulle gå på en indisk restaurang senast vi var på bio. Jag tackade lite fint nej och frågade om annat alternativ, indisk restaurang, är det inte rätt mycket curryrätter där liksom. Jag ville inte råka ut för missförstånd och få curry i min mat av misstag, sånt händer ju ibland.

*KL*

Oatlys matlagningsgrädde på en liter kostar typ 22kr. Inte mycket!

Det finns nu ett mjölkfritt margarin med "extra" smörsmak, vet flera som inte är känsliga för något som köper den istället för vanligt margarin på grund av smaken och priset (billigare än det märde de brukar köpa).

Jag äter helt mjölkfritt och tycker inte det är svårt. Äter ute på restaurang mm så är inte det minsta "handikappad" socialt.

Lånar knapp

Viskar en liten sak... Det är lättare att göra havredryck och havregrädde än vad det är att göra majonnäs, och sjuuuukt billigt;)

Vatten+matolja+havregryn, mixa ihop och sila. Ska gå att göra även på nötter. Grädde görs genom att tillsätta mer havregryn.

När jag gjort nötmjölk har jag först lagt nötterna i vatten för att svälla 10-12 timmar innan de åker i mixer och silas. har inte tillsatt någon olja. Har en mjölkmaskin som gör det ännu lättare hehe

Fast det beror ju på om det är mjölkproteinallergi eller laktosintolerans det handlar om. Här hemma skulle inte laktosfritt bregott fungera eftersom det innehåller mjölkprotein.
Däremot brukar vanligt bregott fungera bra för många laktosintoleranta eftersom det är så hög fetthalt.

Jo, jag känner till skillnaden och riktade svaret till Enya som jag förstod var laktosintollerant. :)

Lånar knapp

Viskar en liten sak... Det är lättare att göra havredryck och havregrädde än vad det är att göra majonnäs, och sjuuuukt billigt;)

Vatten+matolja+havregryn, mixa ihop och sila. Ska gå att göra även på nötter. Grädde görs genom att tillsätta mer havregryn.

Fast havredrycken man köper är berikad med både vitaminer och mineraler. Egenkokad blir det inte i närheten av samma näringsvärden.

Vilket mjölkfria smör kör du på? Jag fullkomligen älskar Floras mjölkfria (blått paket!)

Liknande trådar

Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 553
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
818
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar