Ta hand om fossingarna (hälsprickor och torrt)

Var hittar man fotvårdare? Jag har så dåliga fötter med förhårdnader så jag vet liksom inte ens hur jag ska börja själv. Har gått och tänkt att jag nog behöver gå till någon professionell, men inte riktigt vetat vart jag ska vända mig.
Det finns lite här o där. Rätt så populär bisyssla. Men som sagt. Det ska vara medicinsk fotvård.
 
CCS Cracked Heel repair Är riktigt bra! I början använde jag den 2 ggr/dag i ett par veckor och sen nån dag ibland när det behövdes. Nu räcker det med ca en gång varannan vecka och fötterna är mycket bättre.
Ett plus är att den funkar på nariga armbågar också, upptäckte jag!
Två flugor i en smäll!
 
Vitt vaselin. Finns inget bättre och dessutom billigt. Slår alla specialkrämer med hästlängder. Läker mindre sprickor direkt. Jag smörjer på och sätter på silikonsockar i 10 minuter och torkar sedan bort eventuellt överflöd.
 
CCS Cracked Heel repair Är riktigt bra! I början använde jag den 2 ggr/dag i ett par veckor och sen nån dag ibland när det behövdes. Nu räcker det med ca en gång varannan vecka och fötterna är mycket bättre.
Ett plus är att den funkar på nariga armbågar också, upptäckte jag!
Två flugor i en smäll!
Men suck, hur kan man skriva så fel?
2 ggr/dag 2 ggr/v i ett par veckor. Inte varje dag i ett par veckor!
 
Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan ju iofs köpa den då och då och använda tills det blir bättre.
Hittills har jag använt Yves Rochers lavendelfotkräm men har bara nån eller några tuber kvar och de har slutat tillverka den så behöver hitta nån annan kräm eller salva.

Har ni några tips?
Gillar inte olivolja, tål inte mandelolja. Helst så få ingredienser som möjligt. Sheasmör är ett plus.

Brukar smörja när jag ska sova och/eller ta sockar på mig efteråt så det gör inget om den går långsamt in i huden.
l'Occitaine har en fotkräm med mycket Sheasmör, 25%? Har inte provat den men har deras handkräm 25% på fötterna ibland :) den är bra. Till händer är den galet bra.

Lush har Lemony Flutter som inte är till fötterna men som fungerar väldigt bra. Är lite seg så går in i sprickorna och stannar där. (alltså inte använt på ajaj sprickor utan bara på sådana som syns men inte gör ont) Dock är det säkert en massa grejs du inte tål i den, jag har inte kollat innehållsförteckningen men det är nog mycket grejs i.
 
Var hittar man fotvårdare? Jag har så dåliga fötter med förhårdnader så jag vet liksom inte ens hur jag ska börja själv. Har gått och tänkt att jag nog behöver gå till någon professionell, men inte riktigt vetat vart jag ska vända mig.
(jag vill inte vara negativ eller något, men gick till en när jag hade nageltrång som också skar bort och filade fötterna. Det gjorde jättejätteont i ett par veckor och nära blödde på ena foten. :( han var säkert inte bra, men vet ju inte hur man vet vilka som är bra. Nageltrånget växte tillbaka också... så löser det själv istället med att klippa V i nageln, det hade iofs inte gått då.)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp