Mjölkfrisås?

Sv: Mjölkfrisås?

Just nu är det Carlshamn, tror jag, ska kolla...

Jo Carlshamns mjölkfritt smakrik. Det var billigare och då jag ha två olika askar- en för barnen och en för mig, så tänkte jag testa då min laktosmage är ur kängorna. Men floras är gott? Finns inte bregott också?

Kräftskiva och jaktmiddag är kanske att ta i? ;) En helt vanlig tillställning hemma utan någon annan anledning än att du vill umgås? Skulle inte det funka att respektera gästernas matbehov?

Om du, mot förmodan:p, bjuder hem bukefolk, så skulle jag stå utan mat om något innehöll mjölk?

Oh, glömde! Jag tål inte hasselnötter, jordnötter eller curry heller, men du skulle välja sådana rätter just eftersom du absolut var sugen just då?

Skulle jag bjuda in 5,6 personer som jag inte känner så skulle jag förmodligen ha någon kötträtt och inte blanda ihop tillbehören.
Lite rostade rotsaker och en god rödvinssås, baserad på en reducering, dvs ingen grädde.

Sallad med dressing, olja o vinäger on the side.
Dvs de flesta råvarorna från gården
Vatten eller ett kraftigt rödvin och som avslutning en fryst liten linjeakvavit.
Men som sagt till kräftskivan, ja den ena är traditionell och den andra cajun så blir det ingenting annat

Senast ändrad:

Skulle jag bjuda in 5,6 personer som jag inte känner så skulle jag förmodligen ha någon kötträtt och inte blanda ihop tillbehören.
Lite rostade rotsaker och en god rödvinssås, baserad på en reducering, dvs ingen grädde.

Sallad med dressing, olja o vinäger on the side.
Dvs de flesta råvarorna från gården
Vatten eller ett kraftigt rödvin och som avslutning en fryst liten linjeakvavit.
Men som sagt till kräftskivan, ja den ena är traditionell och den andra cajun så blir det ingenting annat

Oh, vad det lät gott! När kommer inbjudan?!

Då slipper jag svälta med andra ord eller dö av en allergichock ;)

Av ren nyfikenhet - Jag har aldrig hört talas om curryallergi. Vad är det du är allergisk mot? Gurkmeja? Är det den svenska så kallade currykryddan du inte tål?

Oh, vad det lät gott! När kommer inbjudan?!

Då slipper jag svälta med andra ord eller dö av en allergichock ;)

Hittils har ingen dött av allergichock eller svält här.

Men vad jag menar är att om jag är allergisk och majoriteten inte är det så kan jag som ensam ta hänsyn till massan.

Om jag vet att det ska bjudas på alkoholdrycker och jag inte kan eller vill dricka så tar jag med mig det jag gillar.

Om jag är bjuden på fest hos någon jag inte känner så förbereder jag mig så att inte värd eller värdinna får bekymmer.

Nu hör ju jag till den gamla stammen, som vuxit upp med ordet allergi i ordboken och inte som någon klasskompis bekymmer...

*svarar*

Jag är allergisk mot många typer av curry, eller rättare sagt intolerant. Jag har pollenalergi mot bl a gråbo och korsreagerar på korgblommiga och flockblomstriga växter plus några til. Många kryddor som används i indisk matlagning ingår där, t ex kummin, bockhornsklöver och koriander. Det är över huvud taget många saker jag inte tål.

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/...ika-diagnoser/Allergiintolerans/Graboallergi/

När jag är bortbjuden brukar jag berätta om de värsta grejerna, som för mig är fänkål och jordärtskocka. Sen brukar jag peta bort morot, paprika, persilja och sånt. Hemma undviker jag hela listan, om jag äter borta stoppar jag i mig allergipiller och om jag misstänker att maten innehåller lite för mycket av något jag inte bör äta tar jag det väldigt försiktigt med vinet eller dricker öl i stället.

Av ren nyfikenhet - Jag har aldrig hört talas om curryallergi. Vad är det du är allergisk mot? Gurkmeja? Är det den svenska så kallade currykryddan du inte tål?

Jag vet inte, har inte kollat upp vad det är där i som jag inte tål, men det brukar vara....tja, jag tappade ordet, nån klöver tror jag . Men jag vill inte testa igen utan undviker curryrätter för så som jag mår efter att fått sånt i maten så är livet inte alls roligt. Det är egentligen relativt lätt att undvika om man läser på innehållsförteckningen på kryddorna och maträtterna. :)

Jag vet inte, har inte kollat upp vad det är där i som jag inte tål, men det brukar vara....tja, jag tappade ordet, nån klöver tror jag . Men jag vill inte testa igen utan undviker curryrätter för så som jag mår efter att fått sånt i maten så är livet inte alls roligt. Det är egentligen relativt lätt att undvika om man läser på innehållsförteckningen på kryddorna och maträtterna. :)

Det brukar vara bockhornsklövern som ställer till det i curry. Det kan man reagera på som nöt- eller sojaallergiker.

Fast havredrycken man köper är berikad med både vitaminer och mineraler. Egenkokad blir det inte i närheten av samma näringsvärden.

Och vad gör det?:) Om man nu är orolig för vitaminbrist så tror jag det blir billigare med en tablett multivitamin om dagen än att köpa havredryck.

Hittils har ingen dött av allergichock eller svält här.

Men vad jag menar är att om jag är allergisk och majoriteten inte är det så kan jag som ensam ta hänsyn till massan.

Om jag vet att det ska bjudas på alkoholdrycker och jag inte kan eller vill dricka så tar jag med mig det jag gillar.

Om jag är bjuden på fest hos någon jag inte känner så förbereder jag mig så att inte värd eller värdinna får bekymmer.

Nu hör ju jag till den gamla stammen, som vuxit upp med ordet allergi i ordboken och inte som någon klasskompis bekymmer...

Självklart kan man förbereda sig så mycket det går själv faktiskt, men som värd behöver man ju inte heller servera mat som man verkligen vet inte funkar. Det handlar om att ge och ta, från båda sidor.

De allergier jag har är verkliga och inte något modernt påfund. Jag är allergisk mot olika saker och jag har testat flertalet gånger eftersom jag tex gillar nötter. Jag gillar grädde i maten, grädde på tårta, filmjölk osv och tycker inte laktosfritt är lika gott. Så ingen hade varit lyckligare av att kunna äta all form av mat utan att må dåligt av den.

I min värld bjuder man hem gäster för att man vill uppmärksamma dem, ta hand om dem, vara gästfri och få dem att känna sig sedda.

Om jag är osäker på ifall alla dricker alkohol försöker jag erbjuda ett festligt alkoholfritt alternativ, och inte bara vatten. Vad gäller alkohol tycker jag också att "tycker inte om" är ett giltigt skäl till att få annan dryck. Man ska inte hålla på och truga och mästra folk att lära sig dricka vin och öl om de inte vill.

Självklart anpassar jag även menyn efter mina gästers behov så långt det går, och det går väldigt långt bara man har lite god vilja. Alla ska kunna få en fullvärdig måltid, oavsett om man är vegan, gravid, allergisk eller diabetiker (et c). Bara jag vet om det i förväg, så fixar jag så gott jag kan!

Det brukar vara bockhornsklövern som ställer till det i curry. Det kan man reagera på som nöt- eller sojaallergiker.

Ja så heter den! Tack! :) Jag tål inte hasselnöt eller jordnöt, värst är jordnöt. Jag äter choklad med "kan innehålla spår av nötter", för det funkar och jag kan inte låta bli eftersom jag älskar choklad. Men att äta nötter undviker jag. Saknar jordnötter, de är skitgoda!!!:d

Och vad gör det?:) Om man nu är orolig för vitaminbrist så tror jag det blir billigare med en tablett multivitamin om dagen än att köpa havredryck.

Jag ser gärna att mina barn (jag själv också för den delen) får i sig vad de behöver genom kosten. Som allergiker mot mjölk (och soja) har man svårt ändå att komma upp i närheten av rekommenderat dagligt intag av kalcium. Dessutom brukar det inte finnas rätt propotioner i multitabletterna, utan man skulle vara tvungen att ta en tablett för varje sak (dvs 4-5 st), vilket kan kännas sådär att stoppa i en ettåring och en treåring dagligen.

Ja så heter den! Tack! :) Jag tål inte hasselnöt eller jordnöt, värst är jordnöt. Jag äter choklad med "kan innehålla spår av nötter", för det funkar och jag kan inte låta bli eftersom jag älskar choklad. Men att äta nötter undviker jag. Saknar jordnötter, de är skitgoda!!!:d

Det finns en mjölkfri choklad som kan innehålla spår av soja och mandel har jag för mig... Den är helt okej också!

Det finns en mjölkfri choklad som kan innehålla spår av soja och mandel har jag för mig... Den är helt okej också!

Aha! Men jag tål mjölk så det är inget bekymmer så. Som tur är! Tänk om jag inte ALLS hade kunnat äta choklad, jag hade avlidit!

Jag äter mjölkfri choklad, vad är problemet? ;)

Kalcium är det inte någon risk att få brist på om man äter mörkgröna grönsaker :-)

Man gör som man vill, bara för att jag tipsade om egen havredryck innebär det inte att man måste göra det:)

Själv tycker jag det fungerar jättebra, och såklart tipsar jag då om det:)

Jag äter mjölkfri choklad, vad är problemet? ;)

Kalcium är det inte någon risk att få brist på om man äter mörkgröna grönsaker :-)

Gills paprika?:p

Men smakar det som "vanlig" choklad? Choklad är min drog vissa tillfällen i månaden ;)

Liknande trådar

Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 553
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
818
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar