Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kräftskiva och jaktmiddag är kanske att ta i? En helt vanlig tillställning hemma utan någon annan anledning än att du vill umgås? Skulle inte det funka att respektera gästernas matbehov?
Om du, mot förmodan, bjuder hem bukefolk, så skulle jag stå utan mat om något innehöll mjölk?
Oh, glömde! Jag tål inte hasselnötter, jordnötter eller curry heller, men du skulle välja sådana rätter just eftersom du absolut var sugen just då?
Skulle jag bjuda in 5,6 personer som jag inte känner så skulle jag förmodligen ha någon kötträtt och inte blanda ihop tillbehören.
Lite rostade rotsaker och en god rödvinssås, baserad på en reducering, dvs ingen grädde.
Sallad med dressing, olja o vinäger on the side.
Dvs de flesta råvarorna från gården
Vatten eller ett kraftigt rödvin och som avslutning en fryst liten linjeakvavit.
Men som sagt till kräftskivan, ja den ena är traditionell och den andra cajun så blir det ingenting annat
Oh, vad det lät gott! När kommer inbjudan?!
Då slipper jag svälta med andra ord eller dö av en allergichock
Av ren nyfikenhet - Jag har aldrig hört talas om curryallergi. Vad är det du är allergisk mot? Gurkmeja? Är det den svenska så kallade currykryddan du inte tål?
Jag vet inte, har inte kollat upp vad det är där i som jag inte tål, men det brukar vara....tja, jag tappade ordet, nån klöver tror jag . Men jag vill inte testa igen utan undviker curryrätter för så som jag mår efter att fått sånt i maten så är livet inte alls roligt. Det är egentligen relativt lätt att undvika om man läser på innehållsförteckningen på kryddorna och maträtterna.
Fast havredrycken man köper är berikad med både vitaminer och mineraler. Egenkokad blir det inte i närheten av samma näringsvärden.
Hittils har ingen dött av allergichock eller svält här.
Men vad jag menar är att om jag är allergisk och majoriteten inte är det så kan jag som ensam ta hänsyn till massan.
Om jag vet att det ska bjudas på alkoholdrycker och jag inte kan eller vill dricka så tar jag med mig det jag gillar.
Om jag är bjuden på fest hos någon jag inte känner så förbereder jag mig så att inte värd eller värdinna får bekymmer.
Nu hör ju jag till den gamla stammen, som vuxit upp med ordet allergi i ordboken och inte som någon klasskompis bekymmer...
Det brukar vara bockhornsklövern som ställer till det i curry. Det kan man reagera på som nöt- eller sojaallergiker.
Och vad gör det? Om man nu är orolig för vitaminbrist så tror jag det blir billigare med en tablett multivitamin om dagen än att köpa havredryck.
Ja så heter den! Tack! Jag tål inte hasselnöt eller jordnöt, värst är jordnöt. Jag äter choklad med "kan innehålla spår av nötter", för det funkar och jag kan inte låta bli eftersom jag älskar choklad. Men att äta nötter undviker jag. Saknar jordnötter, de är skitgoda!!!
Det finns en mjölkfri choklad som kan innehålla spår av soja och mandel har jag för mig... Den är helt okej också!
Jag äter mjölkfri choklad, vad är problemet?
Kalcium är det inte någon risk att få brist på om man äter mörkgröna grönsaker :-)