Mjölkfrisås?

Sv: Mjölkfrisås?

Jag tycker det är elakt att bjuda på mat/fika till någon som är allergisk om man inte ser till att det finns sånt som denne kan äta :mad:

Herregud människan blir ju sjuk om den får i sig fel ämnen, det är ju inte någon som bara är kräsen med maten...

Om jag vill bjuda på ngt jag gillar och är duktig på att fixa till så gör jag det.

Naturligtvis ser jag till att det finns alternativ.

Men, jag kräver inte att den värd som bjuder in mig ska anpassa sig till mig alltså låter jag ingen enskild gäst påverka mitt val av mat till mitt gästabud.

Är det en så enkel sak som såsen så är det ju bara att avstå.

Men tacka ja till en kräftskiva och vara skaldjursallergiker...ja då får man ta med sig sin mat själv.....

Fy fan vad elakt :(

När man är liten är ju tårta ofta jätteviktigt när man går på kalas!
Är det bara vi som tycker det är självklart att man frågar efter allergier?

Jag tycker inte att det ar sjalvklart att varden fragar, daremot tycker jag att det ar sjalvklart att gasten informerar.;)

Om jag vill bjuda på ngt jag gillar och är duktig på att fixa till så gör jag det.

Naturligtvis ser jag till att det finns alternativ.

Men, jag kräver inte att den värd som bjuder in mig ska anpassa sig till mig alltså låter jag ingen enskild gäst påverka mitt val av mat till mitt gästabud.

Är det en så enkel sak som såsen så är det ju bara att avstå.

Men tacka ja till en kräftskiva och vara skaldjursallergiker...ja då får man ta med sig sin mat själv.....

Vad schysst mot gästen som man antagligen tycker om som får vara utan sås :meh:

Då tycker jag man som värd allt får se till att det finns en sås som gästen tål också om man nu inte kan anpassa.

Pissig inställning!

Jag tycker inte att det ar sjalvklart att varden fragar, daremot tycker jag att det ar sjalvklart att gasten informerar.;)

Jag håller inte med dig, jag tycker det är självklart att värden frågar efter allergier.
Som värd borde man ju vilja att gästerna kan äta av det som serveras?
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag serverar mat som gästerna inte kan äta.

Men visst kan man som allergisk också säga till om att du jag är allergisk mot ditten eller datten.
Men det är ganska obekvämt att ta upp det som allergisk, man känner sig liksom krävande och besvärande då till skillnad om värden frågar efter allergier.

Vad schysst mot gästen som man antagligen tycker om som får vara utan sås :meh:

Då tycker jag man som värd allt får se till att det finns en sås som gästen tål också om man nu inte kan anpassa.

Pissig inställning!

Kommer 20 pers så fixar jag till 20 pers och inte till en enda.

Bjuder jag in till en kräftskiva så är det kräftskiva som gäller.

Vill någon dricka lightcola till..fine då tar han med detta.

Eller har någon i gänget blivit vegetarian lagom till novembers jakt-middag..så får han eller hon ta med morötter o tofu själv,jag håller med porslin.

Naturligtvis gäller detta inte ett barnkalas då får man naturligtvis anpassa sig, en unge kan ju inte förväntas fatta vuxna beslut.

Jag skickar ett brev( gammaldags) där jag skriver att Ni är hjärtligt välkomna till kräftskiva å XX egendom den...
Svar till XX@live.se

Och så kommer svaret

Nej tack vi kan inte komma på kräftskiva, jag har blivit skaldjursallergiker
(förnuftigt svar)
Ja tack, vi kommer men du får bjuda på ngt annat jag har....

Svar, du är hjärtligt välkommen,men du få ta med matsäck själv.

Kommer 20 pers så fixar jag till 20 pers och inte till en enda.

Bjuder jag in till en kräftskiva så är det kräftskiva som gäller.

Vill någon dricka lightcola till..fine då tar han med detta.

Eller har någon i gänget blivit vegetarian lagom till novembers jakt-middag..så får han eller hon ta med morötter o tofu själv,jag håller med porslin.

Naturligtvis gäller detta inte ett barnkalas då får man naturligtvis anpassa sig, en unge kan ju inte förväntas fatta vuxna beslut.

Fixar jag mat till 20 gäster och en är allergisk mot mjölkprotein och jag vill ha kantarellsås så är det inte till mycket besvär att ordna en kantarellsås till just den ena personen som inte tål mjölk.

Mina vänner är viktiga för mig! Jag tycker om dem och vill att de ska komma, att de ska trivas och må bra! Klart jag då respekterar allergier och liknande. Jag är laktosintollerant, men som tur har jag kunnat äta tillagad mat med inte överdrivet med mjölkprodukter tidigare, därför har det gått bra. Däremot undviker jag gärna gräddprodukter såsom grädde till kladdkaka osv. Jag hade inte krävt av värden att köpa laktosfri grädde för min skull, men jag hade blivit mycket mycket glad om värden hade gjort det. Ansträngt sig för min skull. Tål att upprepas, ansträngt sig för just min skull, för att jag är viktig för min vän.

Som sagt brukade jag tåla mat med mjölk i men den senaste tiden gör jag inte det. Vi har laktosfria produkter hemma till mig nu. I dag åt jag middag hos mamma utan laktosfri grädde och jag fick ett "anfall" igen. Jag gissar att om jag blir bjuden på middag måste jag hädanefter önska laktosfritt, annars får jag vara utan mat. Tycker du att det är så hemskt att hälla laktosfri grädde i kantarellsåsen istället för vanlig grädde? Eller att göra en portion utan laktos och resten med?
"Äsch, hon kan äta torra potatis och kött bara, borde vara glad att hon får komma" ??

Fixar jag mat till 20 gäster och en är allergisk mot mjölkprotein och jag vill ha kantarellsås så är det inte till mycket besvär att ordna en kantarellsås till just den ena personen som inte tål mjölk.

Mina vänner är viktiga för mig! Jag tycker om dem och vill att de ska komma, att de ska trivas och må bra! Klart jag då respekterar allergier och liknande. Jag är laktosintollerant, men som tur har jag kunnat äta tillagad mat med inte överdrivet med mjölkprodukter tidigare, därför har det gått bra. Däremot undviker jag gärna gräddprodukter såsom grädde till kladdkaka osv. Jag hade inte krävt av värden att köpa laktosfri grädde för min skull, men jag hade blivit mycket mycket glad om värden hade gjort det. Ansträngt sig för min skull. Tål att upprepas, ansträngt sig för just min skull, för att jag är viktig för min vän.

Som sagt brukade jag tåla mat med mjölk i men den senaste tiden gör jag inte det. Vi har laktosfria produkter hemma till mig nu. I dag åt jag middag hos mamma utan laktosfri grädde och jag fick ett "anfall" igen. Jag gissar att om jag blir bjuden på middag måste jag hädanefter önska laktosfritt, annars får jag vara utan mat. Tycker du att det är så hemskt att hälla laktosfri grädde i kantarellsåsen istället för vanlig grädde? Eller att göra en portion utan laktos och resten med?
"Äsch, hon kan äta torra potatis och kött bara, borde vara glad att hon får komma" ??

Såsen är väl inte ngt större problem, men om jag bjuder in ngn till en kräftskiva så bjuder jag på kräftor, det vet man om och agerar efter det.
En årlig tofuskiva..njae, jag måste nog tacka nej, men tack i alla fall.
Samma sak till min årliga jakt-middag, där är det viltkött på menyn är man vegetarian så får man ta med sig tofu eller morötter.

Alkoholfria alternativ = Vatten,mjölk eller fruktsafter.

Är det en annan tillställning, bröllop, begravning etc kan o ska man naturligtvis ta hänsyn.

Senast ändrad:

Såsen är väl inte ngt större problem, men om jag bjuder in ngn till en kräftskiva så bjuder jag på kräftor, det vet man om och agerar efter det.
En årlig tofuskiva..njae, jag måste nog tacka nej, men tack i alla fall.
Samma sak till min årliga jakt-middag, där är det viltkött på menyn är man vegetarian så får man ta med sig tofu eller morötter.

Alkoholfria alternativ = Vatten,mjölk eller fruktsafter.

Är det en annan tillställning, bröllop, begravning etc kan o ska man naturligtvis ta hänsyn.

Kräftskiva och jaktmiddag är kanske att ta i? ;) En helt vanlig tillställning hemma utan någon annan anledning än att du vill umgås? Skulle inte det funka att respektera gästernas matbehov?

Om du, mot förmodan:p, bjuder hem bukefolk, så skulle jag stå utan mat om något innehöll mjölk?

Oh, glömde! Jag tål inte hasselnötter, jordnötter eller curry heller, men du skulle välja sådana rätter just eftersom du absolut var sugen just då?

<snip>
Jag gissar att om jag blir bjuden på middag måste jag hädanefter önska laktosfritt, annars får jag vara utan mat. Tycker du att det är så hemskt att hälla laktosfri grädde i kantarellsåsen istället för vanlig grädde? Eller att göra en portion utan laktos och resten med?

Da det ser ut som om min Chrons inte alls gillar mjolk producter langre :( forstar jag precis vad du sager ... men lactosfria mjolk producter smakar helt arligt pest och pina som ersattning i mat.:yuck:
Om jag bjuder pa middag med svampsas talar jag om att den innehaller gradde/creme fraiche/sour cream/yoghurt/whatever (om jag kommer ihag det, gaster som inte kan ata vissa saker maste ta ansvar for sin egen sjukdom och fraga) och om jag kan fa till en god ersattnings sas (och har tid i koket) gor jag det, men om jag inte har nagot bra recept far jag och gaster med mjolk intolerance bli utan. Simple as that.
Jag har flera kompisar som inte tal vissa saker ... de flesta sager att jag inte alls behover gora nagot extra, de "ater runt" problemet och de blir alltid bjudna ... ett par talar om exact vad de kan ata "sa att du vet nu nar du ska laga mat" och de blir inte bjudna pa storre middagar, utan jag bjuder in dem separat. Lite trist da de ofta skulle passa sa bra ihop med ett storre gang, men inte deras magar.:p

Hugger sista knappen.

Jag köpte den svarta oatly och gjorde min kantarellsås. Blev jättegott! Smakade i princip lika som vanligt, möjligen lite sötare men det kan ha varit inbillning också ;)

Sedan om jag bjuder in till middag en vanlig lördag, så ska banne mig hemma hos mig alla kunna äta allt som bjuds. Den som är allergisk ska inte behöva stå över såsen när jag kan byta ut grädden till havregrädde när jag vill bjuda på kantarellsås. Hade jag fått svar här att nej det blir apäckligt med mjölkfritt, då hade jag antagligen bytt spår helt och hållet.
Larvigast jag har läst på länge att allergikern får vara utan bara för att man inte vill byta ut en enda produkt och ändå få samma slutresultat :meh: dyrare iofs än mjölkprodukter men det är i alla fall mina vänner och dess barn värda.

Hugger sista knappen.

Jag köpte den svarta oatly och gjorde min kantarellsås. Blev jättegott! Smakade i princip lika som vanligt, möjligen lite sötare men det kan ha varit inbillning också ;)

Sedan om jag bjuder in till middag en vanlig lördag, så ska banne mig hemma hos mig alla kunna äta allt som bjuds. Den som är allergisk ska inte behöva stå över såsen när jag kan byta ut grädden till havregrädde när jag vill bjuda på kantarellsås. Hade jag fått svar här att nej det blir apäckligt med mjölkfritt, då hade jag antagligen bytt spår helt och hållet.
Larvigast jag har läst på länge att allergikern får vara utan bara för att man inte vill byta ut en enda produkt och ändå få samma slutresultat :meh: dyrare iofs än mjölkprodukter men det är i alla fall mina vänner och dess barn värda.
Så tänker jag också! Många gånger avstår jag utan att säga något om jag bjuds hos någon. Middag har förr varit ok om såsen inte gjorts på massor av gräddprodukter, men nu verkar det inte gå.

Nu vet jag min mors ekonomi så när hon bjuder till middag varannan lördag och ska ha mjölkprodukter i så tänker jag ta med mig det själv och ha i. Hon har det tufft nog ekonomiskt än att hon ska behöva köpa produkter som är dubbelt så dyra.

Men visst kan man ibland äta runt problemet men hur kul är det? Jag skulle inte ens äta mig speciellt mätt på potatis och kött bara.
Det känns lite fel att mina gäster ska behöva avstå mat hos mig. :)

Om varden/vardinnan lagar mat till en grupp manniskor antar jag han/hon har planerat precis, bade for vad planboken tal och vilka recept han/hon kanner sig 'confident' att laga till manga. Jag skulle inte ens komma pa tanken att hon/han skulle laga speciell mat till mig. Om det ar en liten tillstallning for bara min och den familjen ar det ett annat lage. Da kan man lattare hitta andra ratter som kanske passar battre till de allergier som finns men ryms i budgeten och inte skapar en massa extra job.

Om varden/vardinnan lagar mat till en grupp manniskor antar jag han/hon har planerat precis, bade for vad planboken tal och vilka recept han/hon kanner sig 'confident' att laga till manga. Jag skulle inte ens komma pa tanken att hon/han skulle laga speciell mat till mig. Om det ar en liten tillstallning for bara min och den familjen ar det ett annat lage. Da kan man lattare hitta andra ratter som kanske passar battre till de allergier som finns men ryms i budgeten och inte skapar en massa extra job.

Men om du bjudit in några här på buke, 5-6 stycken, och du vetat om min laktosintollerans, allergi mot nötter och curry, hade du inte brytt dig?

Havregrädde i en sås eller soppa tex smakar inte annorlunda än vanlig grädde.

Kostar inte ens 2 kr mer än den vanliga grädden och innehåller inte laktos eller mjölkprotein som exempel.
Jag tycker det är URFÅNIGT att inte kunna byta ut den ingrediensen då.
Har man inte budget att det kan gå på några kronor mer än först beräknat kan jag nog allt tycka att man inte har råd att bjuda på middag.

Havregrädde i en sås eller soppa tex smakar inte annorlunda än vanlig grädde.

Kostar inte ens 2 kr mer än den vanliga grädden och innehåller inte laktos eller mjölkprotein som exempel.
Jag tycker det är URFÅNIGT att inte kunna byta ut den ingrediensen då.
Har man inte budget att det kan gå på några kronor mer än först beräknat kan jag nog allt tycka att man inte har råd att bjuda på middag.

Kostar den bara 2 kr mer? I så fall ska den inhandlas här! :) Vet att filmjölk, mjölk osv kostar ju nästan dubbelt så mycket ibland.

Var handlar du egentligen??
Här hos den lokala icahandlaren så kostar dom laktosfria produkterna någon krona mer inte dubbla priset på långa vägar när.
Havreprodukter låter jag vara osagt..

Skillnaden ar att jag nog inte skulle bjuda in "nagra har pa Buke" (eller "stall ganget" eller "hund tranings kompisarna" eller liknande grupp) pa middag ... jag skulle valja de inbjudna lite "nogare" sa att jag vet att min meny fungerar med alla.
Skulle jag bjuda in "ett Buke gang" skulle det bli mycket tydligt en BBQ, tillexempel, och jag skulle ha alternativ till allt (hamburgare av bade kalkon och biff och tofu, tillexempel) och alla tillbehor man kan tanka sig sa att varje person kan valja sjalv.

Bjuder jag in till en middag med dukat bord innebar det oftast att jag har 3 ratter ... och att jag darfor mycket noga har planerat bade tid i koket, kunskaper i koket och budget for det jag ska laga. Jag kan tanka mig flera scenarior dar jag inte har tillrackligt mycket tid i koket for att gora 2-3-4 saser sa att det passar alla och de forsta saserna inte hinner bli kalla med skinn pa innan den sista ar klar. Da far jag helt enkelt anpassa gasterna efter middagen jag planerar att laga istallet.

Liknande trådar

Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 553
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
818
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar