Mjölkfrisås?

Sv: Mjölkfrisås?

Självklart kan man förbereda sig så mycket det går själv faktiskt, men som värd behöver man ju inte heller servera mat som man verkligen vet inte funkar. Det handlar om att ge och ta, från båda sidor.

<snip>

<snip>

Självklart anpassar jag även menyn efter mina gästers behov så långt det går, och det går väldigt långt bara man har lite god vilja. Alla ska kunna få en fullvärdig måltid, oavsett om man är vegan, gravid, allergisk eller diabetiker (et c). Bara jag vet om det i förväg, så fixar jag så gott jag kan!

Och darfor bjuder jag inte in allergiska eller "kansliga" manniskor nar jag bjuder 10-12 manniskor samtidigt, da bjuder jag bara sadana som antingen alltid envist havdar att de "ater runt" problemet for de kommer for att umgas och sadana som inte ar kansliga for nagon mat, eller atminstone inte talar om vad de ar kansliga mot.

Du berattade att du ar alergisk mot en lang rad amnen ... sjalv har jag Chrons och mar inte alls bra av bade mjolk produkter och en hel del annat ... Min kompis kan inte ata svamp ... och en annan ater inte notter och en ar Vegan och en annan ater bara LCHF:cautious:
Mina matlagnings kunskaper ar helt enkelt inte bra nog att serva alla ... sa jag lagar det jag kan och de som inte kan ata och inte vill anpassa sig till maten tackar nej till inbjudan.

Jag lagar ofta mat med mjolkprodukter och ser till att jag sjalv hoppar over eller tar bara lite (om jag inte smakat for mycket under tillagningen). Resten blir en eller ett par ratter att valja pa. Haromsisten gjorde jag inbakad kyckling och flaskfile med gorgonzola och en del annat inrullat inuti ... med bade ordentligt med rotfrukter och en ganska rejal sallad, sedan tar man ju bara av det man kan ata och hoppar over resten. Det fanns bade forratt (cajun fish soup om jag inte missminner mig) och efteratt (paj med bar) och choklad som en av gasterna kom med.

Jag vet att en inte at av soppan och en annan inte nagot kott ... sedan fanns det nog fler som inte at av allt ocksa, men de satt bredvid mig sa jag sag. En annan at bara baren i pajen, etc. etc. Vi hade vansinningt roligt i alla handelser sa trots att jag verkligen inte ar en bra vardinna som anpassar mig till gasterna hade vi en jatte trevlig kvall. ;)

Senast ändrad:

Du berattade att du ar alergisk mot en lang rad amnen ... sjalv har jag Chrons och mar inte alls bra av bade mjolk produkter och en hel del annat ... Min kompis kan inte ata svamp ... och en annan ater inte notter och en ar Vegan och en annan ater bara LCHF:cautious:

Och på mindre än fem minuter kan jag komma på följande matförslag om du och dina tre kompisar kommer på besök hos mig.

- Tacos med olika tillbehör, generöst med grönsaker. Jag gör en god bönröra som alternativ till köttfärsen, och kryddar färsen väldigt försiktigt om din mage inte tål den. Sätter också undan en del av tacosåsen och gör den mildare.

- En varm sallad med sparris, babyspenat, purjo, squash och broccoli, slungad med lite balsamvinäger. Till det en fyllig tomatsås. Köttfärsbiffar till den som önskar det, grönsaksbiffar till den som föredrar det.

- En grön ärtsoppa, och så får man plocka själv av bröd, tapenade, ost och några goda charkuterier.

Till efterrätt färsk frukt eller sorbet.

Jättelätt att laga alltihop utom möjligen sorbeten, men den kan man ju köpa färdig.

Jag ska inte ata bonor eller artor ;) kryddor gar daremot mycket bra. ... men mest av allt, for mig ar tacos definitivt inte "bjud mat". Det ar en vardags middag i min familj. Kottfars biffar (gronsaks biffar etc) tillhor BBQ i min varld. Det ar inte heller en "sit down" middag for mig utan vardags mat.:p

Jag kanske bara inte ar duktig nog i koket ... sa innebar det att jag inte ska bjuda hem nagon?

Gills paprika?:p

Men smakar det som "vanlig" choklad? Choklad är min drog vissa tillfällen i månaden ;)

Det beror på hur dyr du vill köpa ;)
Rischoklad någorlunda bra variant brukar finnas att köpa i de flesta affärer. Delikatesssorterna är lite svårare att få tag i..

Carlshamn gillar jag inte riktigt, Floras smakar mycket bättre! :) tror bregott bara finns som laktosfritt, eller finns det helt mjölkproteinfritt?

Det vet jag inte faktiskt! Ska kolla upp det :) Bra att floras är gott! :) Ska testa det!

Jag ska inte ata bonor eller artor ;) kryddor gar daremot mycket bra. ... men mest av allt, for mig ar tacos definitivt inte "bjud mat". Det ar en vardags middag i min familj. Kottfars biffar (gronsaks biffar etc) tillhor BBQ i min varld. Det ar inte heller en "sit down" middag for mig utan vardags mat.:p

Jag kanske bara inte ar duktig nog i koket ... sa innebar det att jag inte ska bjuda hem nagon?

Men oj! Vad är det för fel på att bjuda vardagsmat?
Men jag tror nog det finns massor av maträtter som inte anses som vardagsmat som man kan bjuda på även människor som av en eller annan anledning inte kan eller vill äta något.

Tycker inte heller det handlar om att vara duktig i köket utan att hitta något bra recept!

Det beror på hur dyr du vill köpa ;)
Rischoklad någorlunda bra variant brukar finnas att köpa i de flesta affärer. Delikatesssorterna är lite svårare att få tag i..

Så billigt och så gott som möjligt. Gillar marabou :p Oj vad sugen jag blev nu! Tur jag kan äta marabouchokladen ;)

Fast hur kul är det att hamna utanför och inte kunna komma när du bjuder andra?

Visst är det att ha roligt som är viktigt, vad bra att ni hade det ändå ;):)

Men oj! Vad är det för fel på att bjuda vardagsmat?
Men jag tror nog det finns massor av maträtter som inte anses som vardagsmat som man kan bjuda på även människor som av en eller annan anledning inte kan eller vill äta något.

Tycker inte heller det handlar om att vara duktig i köket utan att hitta något bra recept!

Det ar absolut inget fel alls att bjuda pa vardagsmat. Men om jag vill bjuda hem till en lite mer "elaborate" middag ar det inte vardagsmat jag bjuder pa. Vardagsmat bjuder jag de narmaste vanner pa nar de "tittar forbi" eller nar vi gjort nagot under dagen och gar hem till mig nar vi ar klara. Bjuder jag hem pa middag bjuder jag for att jag ocksa tycker att det ar kul ibland att laga 'speciella' ratter som man ju inte lagar i vardagslag.

Att hitta bra recept som funkar for alla (vegan, LCHF, inga mjolkprodukter, inga bonor, etc, etc) tycker atminstone jag ar svart ... Sa da maste ju alltsa ni vara mycket battre kockar ... for jag kan inte hitta recept som bade passar alla och jag kan fa att stamma tidsmassigt i koket sa att jag inte far for mycket precis pa slutet nar gasterna sitter/satter sig till bords. Och som ar ratter som jag har lust att laga till ett sadant tillfalle (lite mer "bjud mat"). Jag kan ta hansyn till nagon, tillexempel inga skaldjur, eller inga notter, eller mjolk och hitta recept som funkar till en allergi/overkanslighet, men nar sa manga har allergier/overkansligheter, eller en har sa manga, sa klarar inte jag av att serva alla.

Dessutom kommer jag ofta pa att jag vill bjuda hem folk pa mat just for att jag hittat ett nytt haftigt recept jag vill prova. Eller ocksa bygger jag en maltid runt de dyra flaskorna vin jag kopte i Napa med 40% rabatt, sa att maten och vinet verkligen forhojer varandras smaker. Till det serverar jag ocksa bubbelvatten sa klart. (Sedan finns saft och lask i kylen om nagon inte vill ha vin eller bubbelvatten.)

Som jag sagt forut sa innebar det att for mig maste jag da begransa mig efter vilka gaster jag bjuder in, sa jag bjuder helt enkelt de som kan "ata runt" och inte bryr sig om det ar nagot pa menyn de inte kan ata. Med andra ord de som kommer for sallskapet och samvaron i just den gruppen manniskor.

Om jag bjuder de som inte kan "ata runt" bjuder jag pa en typisk BBQ med grillade fars biffar for alla (biff, kyckling/kalkon och vegan) med tillrackligt tillbehor sa alla kan ta vad de vill ha utan att nagon maste avsta nagot. (Jag skulle nog kunna tanka mig Tacos och burritos ocksa om det ar riktigt daligt vader sa jag inte kan anvanda grillen) Till det serverar jag nog snarare ol och lask an de dyra flaskorna vin jag lyckats komma over till ett overkomligt pris. Kanske olen fran bryggeriet i Napa och ett par av vinflaskorna (som ocksa var pa utforsaljning) som inte var sa speciella.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 553
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
818
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar