Mittelspitx vs tibetansk spaniel

Silver Girl

Trådstartare
Har nu efter mycket funderande och läsande kommit fram till jag troligen kommer vilja ha en mittelspitz eller en tibetansk spaniel, när det blir dags för hund om ett år eller två. Någon som har erfarenheter av båda raserna? Annars gärna kommentarer från er som känner till den ena, både fördelar och nackdelar.

Det jag vill ha är en sällskapshund som jag kan träna lite lydnad och agility med (har inga större tävlingsplaner), utöver dagliga promenader och aktivering. Ska kunna ta det lite lugnare ett par dagar någon gång ibland om livet kör ihop sig och promenaderna blir lite kortare.
Ingen avancerad pälsvård utöver daglig borstning.
Inte för mycket jaktinstinkt.
Jag har hundvana från när jag bodde hemma men detta blir min första egna hund.

Sv: Mittelspitx vs tibetansk spaniel

Jag har tibetansk spaniel, 4 totalt, dock har jag ingen erfarenhet av mitteln. Tibben som ras är envis och självständig, de har egna idéer om hur saker och ting ska göras och när de ska göras så när det kommer till lydnad så får man ingenting gratis ;) De är dock inte dumma utan väldigt lättlärda så har man tålamodet så varför inte.

Som ras brukar jag beskriva de som clowner, de hittar ständigt på nya upptåg som ibland får en att vika sig dubbel av skratt. Jag blir fortfarande förvånad när någon av våra lyckas hitta på något nytt hyss men det är en del av deras charm. Rasen har ett ursprung som larmhundar och de har nära till skall, men i och för sig så har ju spetsarna det också, det gäller att vara konsekvent från det att de är små med hur mycket skällande man tillåter.

Pälsvården är minimal, en genomborstning en gång i veckan räcker alldeles utmärkt. Jag borstar igenom våra mycket mer sällan än så med undantag för fällperioderna, pälsen tovar sig aldrig utan sköter sig själv i princip.

Men det är en pigg och alert ras som gärna hänger med på allehanda aktiviteter :)

3 av våra småtroll
Gruppbild%202.JPG

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka