95johsv
Trådstartare
Vi har kanske haft samma typ av förälder.
Den här tråden har inte släppt mig under dagen. Jag läser kanske in sådant som inte står i TSs berättelse eftersom jag är färgad av min egen uppväxt, men jag får ont i magen när jag läser om hur TS förhör sitt barn. Om du vet svaret så ställ inte frågan är en gammal regel som jag tror att jag fick lära mig på socialhögskolan. Det låter som en konversation med syftet att få barnet att försäga sig så att föräldern kan få triumfera för att denne kommit på barnet med en lögn till. Hade jag varit TS barn hade jag haft ångest inför s k myskvällar med godis och film eftersom jag skulle uppfattat det som förtäckta förhör där den vuxne bara väntade på att få straffa mig.
För mig gjorde min förälders kontrollbehov att det blev ett stort avstånd mellan oss, jag sökte mig tidigt från föräldern och som vuxen har jag hållit en ordentlig distans till föräldern eftersom jag inte känt mig trygg i dennes sällskap.
Detta är verkligen inte vårt förhållande. Det vågar jag säga.
Jag förhör inte saker jag vet, utan försöker efter bästa förmåga förstå vad som händer.
Dock har vi hamnat i en dålig situation och jag vill förändra den. Därav denna tråden. Jag vill varken kontollera, manipulera eller bestämma. Allt jag vill är att veta vart mitt barn är så att om något händer ska jag veta vart jag ska börja leta, samt att ha ett barn som tänker och står upp för sig. Som vet att händer något kommer vi alltid hjälpa.