95johsv
Trådstartare
Men menar du att det här är lögnen du talar om?
Ja det var så det började. Men handlade om enormt mycket mer och en del tidigare under dagen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men menar du att det här är lögnen du talar om?
Jag undrar detsamma. Isåfall känns det som att göra en höna av en fjäder.Men menar du att det här är lögnen du talar om?
Men det där är ju knappast en lögn? Bara vad barn automatiskt svarar när de gör nåt de vet att de kanske inte borde göra?Ja det var så det började. Men handlade om enormt mycket mer och en del tidigare under dagen
Jag växte upp med en väldigt kontrollerande förälder och började småljuga redan på lågstadiet för att få lite egen space. Jag kände mig invaderad av föräldern som inte kunde se mina behov av privatliv utan ville att jag skulle berätta allt om allt.
Ibland är jag övertygad om att Görel är min okända spökskrivare.
Jag tycker du läser in alldeles för mycket i det TS skrivit.Jag läser kanske in sådant som inte står i TSs berättelse eftersom jag är färgad av min egen uppväxt, men jag får ont i magen när jag läser om hur TS förhör sitt barn. Om du vet svaret så ställ inte frågan är en gammal regel som jag tror att jag fick lära mig på socialhögskolan. Det låter som en konversation med syftet att få barnet att försäga sig så att föräldern kan få triumfera för att denne kommit på barnet med en lögn till. Hade jag varit TS barn hade jag haft ångest inför s k myskvällar med godis och film eftersom jag skulle uppfattat det som förtäckta förhör där den vuxne bara väntade på att få straffa mig.
Jag tänker att man faktiskt inte behöver veta allting och fråga om allt. Som någon skrev vet du att barnet tuggar på håret säg åt det att sluta ifall du av någon anledning tycker det är olämpligt, istället för att fråga som du beskrev att du gjorde.
Jag har förstås ingen aning om hur du är som förälder och alla situationer där du tycker att ditt barn ljuger, men undrar om du kan se någon röd tråd i beteendet? Jag växte upp med en väldigt kontrollerande förälder och började småljuga redan på lågstadiet för att få lite egen space. Jag kände mig invaderad av föräldern som inte kunde se mina behov av privatliv utan ville att jag skulle berätta allt om allt.
Min bror och jag är uppfostrade helt olika. Min bror ljög närmast patologiskt redan som barn. Även i fall där det garanterat skulle bli avslöjat, och dessutom även när han inte behövde. Det gick på rutin. Eftersom det ledde till mer eller mindre obehag att bli påkommen eller tala sanning. Fanns ingen förlust i att ljuga.
Tappade han ett glas i golvet så gömde han det. När det hittades kunde han skylla på nån som inte ens varit där. När han inte orkade äta upp mackan kunde han trycka fast den bakom kylskåpet och sen skylla på hunden. Etc. Och anledningen var att det var obehagligt att stå för ett tappat glas eller att man inte ville äta mackan. Inte nödvändigtvis att det blev argt eller så men det blev negativt. Att han varit klantig, att man inte ska ta mer mat än man äter upp osv - sagt på ett viss som blev dömande och pressande. Och kompletterat med att "av omtanke" nästa gång "påminna" om att vara försiktig, inte ta två mackor osv.
Lite av det TS berättar känner jag igen. Det har talats om att inte ljuga. Strax efter reflexljuger barnet när det gjort en sak det vet föräldern inte tycker om och det talats om innan - och därifrån har barnet i princip ingen chans att genom ärlighet få fördelar. OM barnet däremot lyckas med sin lögn så ger det fördel. Man har faktiskt skapat ett läge där ungen har allt att vinna på en lögn sett ur barnets perspektiv.
Erbjuds barnet något den får tugga på? Tuggummi, en tillåten filt eller leksak eller vad sjutton som helst? Uppenbart har barnet ett behov av tugga på saker, fast det vet att det inte borde och det inte är uppskattat.
Jag var proffslögnare när jag var liten. Kunde, utan att blinka, titta min mamma rakt i ögonen och ljuga. Jag kunde också berätta så livliga historier för vänner så de trodde på det. En kompis "såg" en kanin som jag låtsades ha t.ex.
Fast jag kommer ihåg en sak. Min mamma undrade vem som gjort en sak hemma och både jag och systern nekade. Jag var helt säker på att jag inte gjort nåt. Sen visade det sig att det var jag, fast jag visste inte att det var jag. Jag kopplade inte att en sak jag gjort hade gett fläckar lite överallt i köket. Så det var ju inte en lögn i egentlig mening, men ändå var det en lögn.
Kanske är ditt barn tankspritt som jag var? Drömmande, tankar som försvinner och man har kanske inte alltid koll på läget.
Jag kan lugna dig med att jag varken är mytoman eller manipulativ idag.
Kanske lite OT men finns ett mycket intressant poddavsnitt från kropp och själ som handlar om lögner.