Hur menar du att vi kan bara visa att tuggandet noteras? Just nu om jag bara säger, kan du spotta ut det du tuggar på blir det svar att det minsann inte tuggas. Trots tuggande mellan orden....
-"Jag hör att du tuggar, ta ett tuggummi" och sedan inte göra någon sak av det utan gå därifrån. Säger barnet att det inte alls tuggade så är det en reflex som kommer av att barnet blivit påkommet med något det inte får göra, jag skulle inte bry mig om det alls, det bara slinker ut. Sådant räknar jag faktiskt inte ens som "riktiga" lögner och jag tror att det kommer med all säkerhet att upphöra med åldern.
Jag hade aldrig tagit bort något lördagsgodis eller stängt av en film på grund av ett sådant "reflexsvar". Framhärdar barnet hade jag berättat anledningen till att jag säger er, ex.vis att det förstör tänderna/kläderna etc. Om barnet kommer in och ljuger om att det blivit slagen av grannen, då är det en allvarlig lögn. Och ett tillika allvarligt samtal.
Sedan är ju frågan om det verkligen är ett speciellt stort problem att barnet tuggar? Eller är det bara du som tycker det? Anser barnet att det inte är ett problem men ger tillfredställelse så är det förstås svårt att avsluta vanan..
Vår son hade en period i 5-6 års-åldern där han tuggade på tröjlinningen vid "nya" grejer som hockeyträning. Irriterande då kläder blev förstörda, han blev så försjunken i vanan att han knappt hängde med på träningen och det blev stora våta fläckar på linningen. Här pratade vi med barnet om varför vi inte ville att han skulle göra det men jag förstår ju varför han gjorde det, det blev en trygghetsgrej i det okända som sedan utvecklade sig till en vana. Han sa också ibland att han inte alls hade gjort det men spåren var ju rätt tydliga... Vanan försvann helt efter ett tag men jag tror inga straff i världen hade gjort någon skillnad. Barnet blev tryggare i det okända, påmindes vid tillfällena och insåg sedan själv att det inte var en bra vana och då blir det lättare att sluta.
Jag tycker att det låter hemskt att barnet väljs bort av kompisar på grund av något sådant, är det verkligen hela anledningen?
Senast ändrad: