Min hund vaktar mig...

nyponros

Trådstartare
Min cocker är otroligt fäst vid mig. Hon lämnar inte min sida frivilligt. Hon kan springa iväg för att få mat eller gå ut i trädgården för en snabbkiss men annars ligger hon och håller mig sällskap. Ser hon mig inte springer hon och letar och krafsar på dörrar tills hon hittar mig. Min mamma går ut på promenader med henne ibland och det funkar bra, när de väl är ute (fast det har hänt att hon försökt vända hem). Men innan dess gör hon allt för att få mig att följa med, jag får gå med fram till ytterdörren.
Bör tillägga att hon inte har några problem med att lämnas ensam (även om det tog låång tid och stenhård konsekvens för att få det att funka, precis som det mesta när hon var valp) och heller inte med att vara ensam hos mina föräldrar över natten tex, då sover hon iof oftast vid ytterdörren, väntar på att jag kanske ska komma hem.
Detta stör mig inte nämnvärt, jag är nog minst lika fäst vid henne som hon är vid mig. Jag köpte henne i ett läge i livet när jag mådde mkt dåligt och hon har sedan dess varit mitt lilla hopp och glädjespridare. Det som däremot inte känns riktigt bra är att hon vaktar mig.

Hon morrar på den som kommer i närheten av mig antingen om det är nån av familjens andra hundar (min gamla rottis eller systers cocker) eller tex mamma. Såntdär osäkert morr där hon samtidigt viftar lite på svansen. Visar inga tänder och har aldrig gjort ett bit/nafsförsök eller liknande. Det har jag också mycket svårt att tro att hon skulle göra. Hon tycker inte illa om någon av dem, utan älskar min mamma och leker med hundarna i andra fall, men antagligen känner hon att hon har någon slags beskyddarroll över mig?

Hon är i övrigt väldigt förtjust i andra människor (mina kompisar, de i stallet, främlingar you name it), aldrig några problem att vara med okända hundar även om hon inte leker så mycket med dem utan håller sig gärna lite för sig själv när de hälsat färdigt. Förutom detta är hon en underbar hund om än ganska känslig till lynnet och jag skulle ändå vilja säga att hon lyssnar bra på mig, går lös på promenaderna även i villaområden med folk i rörelse, kan bra grundlig lydnad (även om jag ibland får ropa två gånger, det är ingen 100%ig) och att hon frågar mig (genom ögonkontakt) innan hon äter, går ut, går in etc funkar automatiskt.

Hon är inte vaktig på det sättet att hon skäller på folk som går i trapphuset tex, dock skäller hon när någon plingar på dörren.


Vad skulle ni göra åt det här?
Någon med liknande problem? Hur funkar det för er?
 
Sv: Min hund vaktar mig...

Jag skulle sagt till henne när hon gör så. Ta ner henne från knät eller res dig upp. Visa iaf tydligt att hon inte ska göra så.

Hon gör nog detta för ni blivit så tajta, du får inte tycka synd om henne eller så för då förstärker du beteendet när hon inte vill gå ifrån dig. Utan "så! gå nu med mormor!" :)
 
Sv: Min hund vaktar mig...

Ja jag försöker vara så oberörd och uppmuntrande som möjligt när hon ska göra saker utan mig. Det funkar rätt bra även om hon ibland ser lite besviken och bestört ut :p

Resa mig har jag inte tänkt på att jag kan göra när hon morrar! Då kanske hon skulle bli lite ställd? Lyfter ner henne/säger åt henne att gå ner har jag provat en del och då hajar hon till och förstår att hon gör något fel, men däremot vet jag inte om hon förstår vad för hon fortsätter morra på dom från marken... (om det är en av hundarna, inte mamma). Hundarna går undan och visar sig väldigt undergivna mot henne, mamma säger typ "Lowa jag får visst vara här!" och sätter sig ändå.
Jag brukar säga till henne arg och bestämt, och hon slutar morra efter en liten stund, och jag låter henne aldrig köra iväg någon utan jag vill visa att det är jag som bestämmer vem som får sitta brevid mig. Ändå envisas hon med att morra i början...


Säga till henne på SKARPEN har jag inte gjort, då hon väldigt lätt blir förvirrad och upprörd, och jag vet inte om jag skulle kunna reda ut det på ett bra sätt, om det kanske bara skulle förvärra.


Tycker det är konstigt att det bara är familjemedlemmar hon morrar på, hade det varit en kompis till mig hade hon blivit överlycklig istället...
 
Sv: Min hund vaktar mig...

Ta bort beskyddarollen hon tagit på sig och bli den som hon kan lita på. Det är inte hon som ska behöva vara den som tar beskyddarrollen och bestämma utan du. Jag skulle ändra vanorna lite, inte acceptera att hon klänger på mig och är runt mina fötter och har stenkoll på vart jag går, vilka jag träffa osv. Lära henne att ligga i sin korg i samma rum när du vill sitta själv i soffan, att hon ska ligga kvar om du lämnar rummet för att hämta en sak osv. Då detta låter som det har utvecklats till ett stressigt tvångsbeteende att hon måste skydda matte så tror jag du gör henne en tjänst att bevisa för henne att det är du som har koll på läget och att du överlever utan att hon ska hålla allt och alla på avstånd:).
 
Sv: Min hund vaktar mig...

Ja det är nog dags att skapa ett litet avstånd mellan oss. Jag började faktiskt lägga henne i korgen häromdagen och det ska jag fortsätta med! Kan det vara okej att hon kommer och myser om jag bjuder upp henne?
Jag brukar säga till henne att vänta ibland om jag bara ska ner på nedervåningen och hämta något tex, annars springer hon ju bara fram och tillbaka. Kanske ska fråga om familjen kan försöka underhålla henne lite själva ibland medans jag är själv också. Hoppas det kan hjälpa!
 
Sv: Min hund vaktar mig...

Självklart så ska ni gosa som vanligt och allt sånt mys men på dina villkor:).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 089
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 694
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp