Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Sv: Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

kl

Kul med era inputs.

Jag är dock av den åsikten att hästar knyter inte band. Det är ointelligenta vanedjur och därav anledningen att vi kan rida på dem.
Jag har ridit in och tränat min häst och han känner igen mig, och lät få andra rida honom, men av den anledningen av att han var VAN vid mig och mitt kroppsspråk inte för att han valt mig till 'sin'. De har inte tillräckligt mycket intelligens för att kunna göra så, tror jag.

Förlåt men med det svaret är det DU som är ointelligent! :mad::mad: Hästar är flockdjur och för dem är det otroligt viktigt att knyta band med olika individer, även beröring och lek är viktigt för att flocken och djuren ska kunna leva i harmoni! Hästar är faktiskt VÄLDIGT intelligenta och har både bra "kommihågminne" och "lärasigminne"!

Det beror väl lite på. Hästen ska inte vara elak mot andra människor men om den inte litar på folk som den inte känner tycker int jag är något problem. Hästar är ju personliga varelser.
Min ponny är vad jag kallar enmanshäst. Hon har tidigare blivit mycket misshandlad och rädd för människor. När hon fick förtroende för mej fick hon även förtroende för andra människor då hon såg att det faktiskt finns trevliga människor i världen också men i slutet är det ändå jag som är hennes människa.

Hästar är ett av de mest intelligenta djuren som finns! Det är verkligen tråkigt att du upplever din häst på det viset, annars hade du kanske haft en riktigt bra vän där. Tyvärr är inte alla människor så intelligenta som man tror. Men det är kanske det som är skillnaden mellan människor och hästar.

Hästar är ett av de mest intelligenta djuren som finns! Det är verkligen tråkigt att du upplever din häst på det viset, annars hade du kanske haft en riktigt bra vän där. Tyvärr är inte alla människor så intelligenta som man tror. Men det är kanske det som är skillnaden mellan människor och hästar.

Läs gärna mitt tredje inlägg.

Har du en källa till ditt uttlande? Att hästar är ett av de mest intelligenta djur som finns?

Förlåt men med det svaret är det DU som är ointelligent! :mad::mad: Hästar är flockdjur och för dem är det otroligt viktigt att knyta band med olika individer, även beröring och lek är viktigt för att flocken och djuren ska kunna leva i harmoni! Hästar är faktiskt VÄLDIGT intelligenta och har både bra "kommihågminne" och "lärasigminne"!

Läs mitt trejde inlägg.

Hej!

Jag har no haft min häst i lite mer än ett år och när jag fick hem henne var hon som en ångvält, hon plöjde fram oavsett vad det var som stod i vägen. Detta kan hon fortfarande göra ibland, men hon har fått mer respekt för människor nu, det märker jag när min mamma, pappa eller bror är ute och går med henne. Visst hon lyssnar på dem, men de måste bli sura och arga på henne innan hon kan tänka sej gå från gräsplätten där hon äter. Där kan de stå i 5 minuter och smacka och försöka få bort henne. hon ger sej efter ett tag men det är itne utan kamp nästan..
För mej är det helt annat, jag smackar till eller säger '' nu gå vi'' lyssnar hon inte på det, stampar jag till i marken och då reagerar hon och går. Hon är som en annan häst med andra människor.
I ridningen var hon helt okontrollerbar i början, sprang med huvudet i vädret och gjorde inget som jag sa, det va otaliga gånger jag funderade på att sälja henne...
Jag är nu 16 år och när jag fick henne tyckte jag det var lite ''häftigt'' att ha en sån häst som var lite bråkig och många såg henne som en ''värstingshäst'', om jag hade vetat från början innan jag köpte henne hur mycket jobb det var med henne hade jag aldrig köpt henne. Hon är min första egna häst och jag innan hade jag haft 2 medryttarhästar, inga häst intresserade föräldrar, dock red jag hos mina kusiner och jobbade i ett stall på helgerna.
Men skam den som ger sej! Nu är hon världens underbaraste! när hon är med mej... Andra människor går bättre nu men det blir kamp mellan dem ibland. Hon är verkligen stark, både fysiskt och mentalt. och väldigt smart men kvicktänkt.
Den enda som har ridit min häst är min kompis, skrittade lite på en volt i ridhuset innan en lektion hon har även ridit ut en gång också och jag gick bredvid, det skulle säkert inte vara några problem att rida henne på skogsturer om man inte ska börja jobba henne, alltså form, skänkelvikningar och sånt.
Man måste verkligen vara bestämd med henne, det går itne att dalta för mycket med henne, dock måste man ge henne otroligt mycket beröm när hon gör rätt, när man rider ut kan hon nämnligen bara stanna helt plötsligt och bara vända om i 180 knyck. Det gäller att vara med och veta vad man håller på med.
När min kompis red ut på henne och jag var med och hon började med såna stop började hon backa och kompisen smackade på och gjorde allt som stod i sin makt men hon bara backade och svängde, bockade och sparkade bakut. Bara för att testa hon pratade med hästen och hetsade itne upp sej för då blir det bara värre.
När jag pratar med henne lyssnar hon och blir lugnare. brukar vara lätta ord som, luuugna dej lite nu, braa, duktigt, JoooJoooo, gumman. Braa tjejen! Allt med mjuk och lugn röst.
Detta sa även min kompis, Jojo struntade totalt i detta medans jag bestämmde mej för att tycka in då kopmisen hade sagt innan '' det klarar jag av''.
Jag stod 20 meter bort och sa dessa saker, hon lugnade ner sej och slutade med dumheterna. Att hon vet att det är jag som pratar med henne, att hon känner igen min röst och hon vet att det inte är någon fara.

Jag blev så rörd av att hon har ett sånt band till mej, men som sagt hon rä smart och vass i huvudet men samtidigt världens underbaraste att ha och göra med och man måste vara på hennes sida annars kan hon bli sur, men oftast går det att kompensera, när det är hon och jag. Annars är det väldigt svårt.
Jag har funderat på att skaffa medryttare till henne i vinter då jag inte hinner med att rida så mkt då jag har skolan också...
Min häst är inte en extremt enmannahäst, men har ett begränsat område för människor.

Senast ändrad av en moderator:

Om hästar kunde skrika ut sin frustration och ångest skulle vi bli lomhörda.....

Jag har en häst som går bäst och "släpper till" bäst med mig på ryggen. Inte så konstigt då jag ridit in honom och ridit honom i 8 år.

Men duktiga ryttare KAN rida honom och få honom gå fint men det är bra spänt i början för hästen...

Jag ser detta som ett STORT problem.

Han har "skenat" med två kompisar till mig på ryggen, dock flera år sedan men jag vågar inte sätta upp vem som helst på min häst.

Min pappa skulle tycka det var jättekul att rida ibland tex men jag kan inte släppa upp honom på hästen utan att jag har hästen i lina som säkerhet.

Jag vet inte HUR många gånger jag önskat mig en "snäll" häst som jag kan sätta upp vem som helst på. Det vore så kul att kunna ta med kompisar ut på ridtur om jag lånar någon av stallets andra hästar och mina kompisar rider min häst då. Men det går inte.

Jag tvivlar också på att detta går på något sätt att "träna bort". Hur ser den träningen ut menar du?

Jag tycker oftast att det är yngre personer som har problemhästar, enmanshästar osv.

Vissa har väl kallat min enmanshäst, men jag kan inte hålla med riktigt.
Visst att han sköter sig bättre med mig, han går lite bättre med mig osv. Men jag tror att det handlar om att han är van med mig, det är mest jag som utbildat honom och jag vet hur han fungerar. Jag vet att det finns hundratals av hästmänniskor som skulle rida honom tusen gånger bättre än jag gör, utan tvekan.

I börjar var han elak mot alla, inklusive mig. Han är väldigt skarp och ska alltid vara ledaren, när jag tog över den rollen så skötte han sig med mig. Han kan fortfarande skrämma skiten ur vissa personer, är jag med skärper han sig. Han är lugnare med mig i all hantering, han försöker ofta skrämma och jaga bort andra hästar, människor, hundar osv. om dom kommer fram till mig när jag är med honom. Men jag tror inte att det betyder att han valt mig, att vi har ett speciellt band eller något. Jag är hans ledare, han är en häst och ska behandlas som en häst också.

Kollar man hur han är i hagen när han gick med många hästar var hans beteende iprincip likadant.
Så han kanske fungerar "bättre" med mig, visst är det roligt när han känner igen min röst bland flera andras, att han kommer springande när jag kommer, "släpper till" mer i ridningen med mig, men enmanshäst är han då knappast. Jag skulle snarare kalla honom vanedjur. Han skulle utan tvekan behandla en annan människa likadant om jag sålde honom.

Dock skulle jag aldrig sätta upp vem som helst på honom och skicka ut i skogen osv. Han har fortfarande humör och om man inte vet hur man ska ta honom kan det gå illa. Jag litar inte fullt ut på honom själv när jag ger mig iväg, därför vill jag helst vara med när någon annan ska rida honom. Fast det ser jag mer som en säkerhetsgrej, inget "ingen kan rida min häst"-snack.

Hoppas ni förstår något av mitt snurriga inlägg, jag är nyvaken! :p

Senast ändrad av en moderator:

KL

Ridskoleponnyn som jag ridit in skenar omkring med andra. Inte ett dugg roligt att se andra slita i hans mun för att få stopp på honom :( I början var det mycket värre! Första året kunde BARA jag rida honom, träna på att flytta för skänkeln och kunna låta den ligga mot hans mage utan att han skulle flyga iväg... På normala ridhästar kan man rida lätt med skänkeln mot hästen, denna ponny har krut i baken och skenade iväg tills ungen flög av eller tills skänkeln försvann... Jag red honom under ett år, han gick lite ponnyridning och småbarnslektioner som bara skrittade, tills han accepterade skänkeln. Det blev inte direkt bättre av att han var väldigt trotsig och gick emot skänkeln när man skulle flytta på baken eller liknande... Men nu är det bättre, han kan gå lektion med lite tuffare ryttare som inte är rädda för att det går lite för fort. Men som körsbär på grädden har han lagt till sig med ovanan att kasta med huvudet så ungarna flyger åt alla håll istället :( Det problemet får ridläraren ta hand om, jag är så himla trött på den där trotsiga unghästen numer :(

Nu kanske jag virrar bort mig från tråden lite..
En häst jag red mycket i år hade ett underligt beteende gentemot en viss person. Öht testar hästen en del och det är alltid någon tur på bakbenen innan man får sitta kvar. Så gjorde hon mot alla. Sen funkar det finemang med vem som helst som kan rida något sånär. Men en särskild ryttare får verkligen inte rida, skritt och trav fungerar utmärkt. Men varje gång det ska bli galopp blir hästen tokig, kastar sig in i staket, springer på bakbenen, bockar, rusar och hoppar jämfota runt hela paddocken. Ryttaren kräver inte mer av henne än någon annan, ändå blir det såhär varje gång. Hon ger sig inte heller, utan svetten rinner av henne och tillslut får ryttaren hoppa av utav ren självbevarelsedrift. Visserligen är det ingen svår häst att sitta kvar på.

Det om något tycker jag är underligt. Och jag är inte stolt över att hon accepterar mig/andra mer än denna person, det är enbart otroligt pinsamt. Så nej, jag har också stött på alla dem som haft "enmanshästar", och förstår inte varför det är sån status.

Tvivlar jag tyvärr inte på, men det är inte ett av världens intelligentaste djur.
Känner att jag märker ord här men hur underbara, sociala och vackra varelser de än är så betvivlar jag att de är speciellt intelligenta. I min mening är inte ens en hund särskilt intelligent likväl älskar jag mina djur precis som de är. Jag uppskattar att de inte är mänskliga, jag anser mig heller inte förmer än dem.

Antar att detta är lite OT, sorry :(

puttar upp...

sidekick: hur tränar man bort detta hos en häst?

puttar upp...

Hej!

Du har en ponny, då lär det vara omöjligt;-)

/ Lavinia, vars ponny valde sina människor och de som trodde de var "nåt" blev snabbt nedplockade på jorden igen..

puttar upp...

Med min så lät jag flera duktiga rida på honom, satte jag upp någon mindre duktig som var för 'klumpig' drog han iväg.
Sen kom jag inte så mycket längre för han skickades till Tyskland, men planen var att låta duktiga ryttare rida honom och sen vänja in honom på 'klumpiga' händelser från ryggen få honom ordentligt 'broke'

Jag har dock ingen erfarenhet utav äldre hästar som varit 'enmanshästar' längre tid, men vill inte säga att det skulle vara omöjligt?

Med min så lät jag flera duktiga rida på honom, satte jag upp någon mindre duktig som var för 'klumpig' drog han iväg.
Sen kom jag inte så mycket längre för han skickades till Tyskland, men planen var att låta duktiga ryttare rida honom och sen vänja in honom på 'klumpiga' händelser från ryggen få honom ordentligt 'broke'

Jag har dock ingen erfarenhet utav äldre hästar som varit 'enmanshästar' längre tid, men vill inte säga att det skulle vara omöjligt?

Sen kan ju hästar vara enmanshästar på andra vis än min, men jag är övertygad om att allt går att lösa med rätt hjälp i hantering och ridning eftersom att jag har sett det egna ögon.

En enmanshäst är den perfekta hästen tycker jag, man knyter ett riktigt, då menar jag RIKTIGT stark band & man litar på varann till 110% Det är med dom hästarna man kommer absolut längst med!:crazy:

Att en häst är "trotsig" bero oftast på dålig ridning av ryttaren:mad:

Min häst är en osäker individ. Han rids utan problem av rutinerade ryttare som är konsekventa.

Men han testar alla ryttare i början. Han testar även mig varenda gång jag kräver något av honom i början på ett ridpass. Han ifrågasätter ALLT! Med mig dock så ger han sig efter 2 minuter. Med andra ryttare tar det upp till 30 minuter innan han ger med sig...

Att sätta upp någon som aldrig ridit förut och låta denne rida själv,,,, well... det har jag inte vågat göra.

Som sagt, han har stuckit med två orutinerade kompisar till mig, detta är 7 år sedan.
Han har varit på Tricorn ranch för att vara lektionshäst men fick tillbaka honom därifrån för att det inte fungerade med nya ryttare och Lina som har det är ju en av mina idoler inom hästträning i alla fall, sjukt duktig!!

Jag skulle verkligen vilja att mina kompisar som aldrig suttit på häst förut kunde komma ut och provrida min häst men som sagt, jag vågar inte sätta upp någon och detta är jag ledsen för.

Enmanshäst är INTE önskvärt enligt mig.

När jag fick min häst som treåring red jag honom ute i skogen rakt fram enbart i ca 2-3 år. Utbildad har han blivit vartefter det...

Skulle jag ha en unghäst idag vet jag ju i alla fall hur man INTE ska göra för att det ska bli en enmanshäst....

Frågan är om det någonsin går att träna ur det ur en häst som min.... Jag är faktiskt tveksam även om jag tacksamt tar emot alla tips jag kan få!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka