Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Sv: Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Min pålle väger 800kg och jag har ingen egen gård. Därför måsta han vara väluppfostrad så min farbror och faster, där han är inhyrd, kan ta ut och in honom utan problem. Han är världens snällaste när det gäller ALL hantering från marken.

Däremot skulle jag ur säkerhetsynpunkt inte låta vem som helst rida honom. Detta är inte för att jag är en fantastisk ryttare och bara jag kan klara av honom utan för att han är j-kligt stark när han blir stressad. Han kan vid viss stress bli blockad och då tycker jag att den risken är onödig att ta. jag rider helst min häst själv, han får stanna hos mig livet ut om inte jag dör först, så jag ser inte det som ett problem.

Min häst behöver kunna hanteras av alla men inte ridas av alla.

Min förra märr var en enmanshäst, som inte alls var kul då jag inte kunde ha medryttare eller hjälp när jag reste bort - då fick hon stå. Dock var hon svår att hantera för andra också. En sommar minns jag att hon vägrade gå ur boxen med den som passade henne, och resten av stallet.. :p

Nu för tiden har jag en häst som kan ridas och hanteras av alla och det är såå skönt att kunna ha medryttare!:)

Kl

jag tycker detta speciella band mellan ägare/skötare och häst är fint, men inte att förväxla med en "svår" häst.

Jag tycker att det är stor skillnad..
Min häst är hur snäll som helst med andra människor, respekterar deras utrymme, följer med dom dit dom går osv osv
hon ses som en väl uppfostrad känslig dam.

ändå är hon enmans så der bara sjunger om det
det som skiljer sig är att mig lägger hon energi på att vara med, hon är liksom "med" på ett annat sätt, vi diskuterar mycket, jag är inte ordningen själv utan tappar ofta grimskaftet medans jag går, varpå hon stannar och "harklar sig" åt min säkerhetsbrist osvosv. Sådana små saker som bara jag får ta del av, det känns fint:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka