Sv: Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!
kl
Kul med era inputs.
Jag är dock av den åsikten att hästar knyter inte band. Det är ointelligenta vanedjur och därav anledningen att vi kan rida på dem.
Jag har ridit in och tränat min häst och han känner igen mig, och lät få andra rida honom, men av den anledningen av att han var VAN vid mig och mitt kroppsspråk inte för att han valt mig till 'sin'. De har inte tillräckligt mycket intelligens för att kunna göra så, tror jag.
Vill förtydliga vad jag menade!
Självklart knyter hästar band, det är ju så de överlever i det vilda.
Och med ointelligenta menar jag i jämförelse till oss, många människor verkar vilja placera sin hästs intelligens i samma fack som sin egen.
T.ex så hör jag så ofta att ''Ååh han bara jävlades med mig idag'' -Jag tror inte att hästar kan jävlas, utan att det finns en anledning till alla olika beteenden.
Och självklart, hästar väljer ut sina 'bästa vänner' i en flock. Men jag tvivlar på att de tänker 'Åh, här är min bästa vän' utan mer för att de accepterade varann och befann sig på samma våglängd.
Och att vissa hästar 'sörjer', t.ex en vän eller en ägare, tror jag mer beror på att vissa hästar är mer beroende av sina fasta rutiner och vardags saker än vad andra är och när dessa sedan bryts, skapar det förvirring hos hästen till den grad att den t.ex matvägrar. Framförallt tror jag att det sker hos osäkra individer som funnit en trygghet i vardagen.
Jag tvivlar starkt på att hästen tänker ''åhh vad jag saknar henne''.
Åter till ämnet;
Är det vanligare bland yngre ryttare att hästarna statueras som enmanshästar, svåra att rida, problemhästar osv?