Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Sv: Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Vanedjur håller jag med om men INTE ointelligenta...

Jag har gärna ett "eget" band till min häst men jag vill att den ska vara lätthanterlig för ALLA och acceptera olika sorters ryttare på ryggen (men inte vilken behandling som helst).

kl

Kul med era inputs.

Jag är dock av den åsikten att hästar knyter inte band. Det är ointelligenta vanedjur och därav anledningen att vi kan rida på dem.
Jag har ridit in och tränat min häst och han känner igen mig, och lät få andra rida honom, men av den anledningen av att han var VAN vid mig och mitt kroppsspråk inte för att han valt mig till 'sin'. De har inte tillräckligt mycket intelligens för att kunna göra så, tror jag.

Jag håller med övriga om att detta inte stämmer alls.

Min häst kan hanteras av vem som helst och jag har låtit små barn sitta på hans rygg utan problem.
Men när jag skulle börja gymnasiet 60mil hemifrån och åkte iväg före hästen så, blev han deprimerad och slutade äta. Inte förrän mamma hängde in min stallkeps i boxen började han äta igen. Kepsen var inte speciellt hel sen heller.
När han väl kom ner till mig på skolan så blev han helt vild och galen i transporten när han hörde mig utanför.
Sen bodde jag i ett hus där ytterdörren syntes från hans fönster i boxen, han gnäggade alltid när jag klev ut genom dörren, men inte när någon annan gjorde det.
Med detta vill jag bara säga att om inte detta tyder på att min häst är väldigt fäst vid just mig så vet jag inte vad det skulle säga om hans beteende. :cool:

Jag håller med och tycker det är löjligt!
Och oftast stämmer det faktiskt inte heller.

Jag vill att mina hästar ska kunna hanteras av alla, däremot inte så noga att de kan ridas av alla. Jag ska kunna be min sambo hämta en häst i hagen osv, det kanske händer något medan jag är på jobbet!
Däremot vet jag att min nordsvensk kan vara lite knepig för nya ryttare, hon bockar och gör inte alls som hon är tränad till.
Däremot är hon gudasnäll när det sitter barn på ryggen, det är viktigt för mig.

Som jag ser det finns både svart (á la svarta hingsten) och vitt och en himla massa grått på vitt här, inte minst trådsvaren hittills tyder mest på att det behöver inte vara antingen eller. :idea:

Förmodligen finns ganska renodlade enmanshästar som endast accepterar att en eller ett fåtal människor hanterar och / eller rider dem och skulle bli utom sig av sorg om de skiljdes åt. Jag tycker det är en dålig idé att tvinga dessa hästar att lyda kreti och pleti bara för att visa sin överlägsenhet och de skulle antagligen må mycket psykiskt dåligt av att vara ridskolehästar.:crazy:

I motsats till dessa existerar lyckligtvis för oss människor ett antal lyckliga hästar som glatt hanteras i stort sett av vem som helst, när som helst och (nåja, nästan) hur som helst. Dessa typer av hästar har ett psyke som tillåter dem att må bra av att harva runt som ridskolehästar, turridningshästar eller glädja privatryttare och deras familjemedlemmar och bekanta, var och en på sin nivå. Jag är ytterst tacksam för att många hästar är så här pass flexibla, för det förebygger ju en hel del problem...:D

Emellan dessa ytterligheter återfinns övriga hästar ("i gråzonen"). De kanske accepterar att bli hanterade av de flesta men vill endast bli ridna av dem som inte drar dem i munnen eller skumpar hårt på ryggen etc och kan mer eller mindre resolut framföra sina synpunkter. Vissa lider i det tysta, andra ter sig "omöjliga" och bockar jämt av vissa ryttare tex. Andra gör snällt som de blir tillsagda, vem som än ber dem och (nästan) vad man än ber dem, men kanske föredrar i sitt stilla sinne att bli ryktad av NISSE även om KALLE är ägaren osv. Här finns nog många hästar med en hel del egna idéer :angel:

Människan ÄR ett djur och övriga djur och människan är faktiskt mer lika än olika i många aspekter - men inte alla ! Tex pratar hästar inte samma språk som vi och uttrycker sitt missnöje eller sin belåtenhet på andra sätt än vi människor normalt gör. Däremot ATT hästar har en mer eller mindre stark relation till sina "medmänniskor" (respektive hästar och andra varelser) och mer eller mindre tydligt visar detta, råder det för mig inga som helst tvivel om. :grin:

Jag har träffat en riktig enmanshäst en gång i tiden. Det var alltså en häst som försökte slänga av alla som red, men av någon märklig anledning så var den jätte snäll mot sin ägare och hade aldrig ens försökt slänga av henne.
Detta var verkligen inget positivt för henne, för hon ville lämna ut hästen på foder. Man blir så begränsad, för det går ju inte att ha en medryttare på en sådan häst och hur kul är det verkligen att man sj måste rida hästen dag ut o dag in. Nä, låter jobbigt!
Sen finns det väl många hästar som har speciella band till ngn person, men de går ju att hanteras och ridas av många andra och det är nog mer vad folk menar när de säger att deras häst är enmanshäst, det är en väldigt personlig häst.

Tjaa, tycker man inte det är kul undrar jag varför man ens skaffar häst. :mad:

Men för övrigt förstår jag situationen.

Man kanske skaffar häst för att man vill rida mkt, men inte just varje dag. Om ingen annan kan rida hästen blir man ju väldigt låst, man kan inte resa bort, om man inte vill att hästen ska få stå. Blir man sjuk är det också jobbit.

Jag har själv varit hos mina hästar 24/7, men inser att jag framöver kanske inte kan vara det och då skulle jag personligen inte vilja stå med en häst som jag måste rida varenda dag sj.

Jag är helt inne på ditt spår :bow:

tillägg: Det handlar inte bara om vad hästen är van vid - utan också människan. Båda kollar av vilka signaler som går fram :)

kl

Kul med era inputs.

Jag är dock av den åsikten att hästar knyter inte band. Det är ointelligenta vanedjur och därav anledningen att vi kan rida på dem.
Jag har ridit in och tränat min häst och han känner igen mig, och lät få andra rida honom, men av den anledningen av att han var VAN vid mig och mitt kroppsspråk inte för att han valt mig till 'sin'. De har inte tillräckligt mycket intelligens för att kunna göra så, tror jag.

OJ. Jag är så chockad av din åsikt så jag vet inte alls vad jag ska svara :eek: :crazy:

Jag hade en travar som var en riktig enmanshäst. men det kan bero på att hade blivit misshandlad av tidigare ägare och det tog mej ett år att få honom att lita på mej först och främst. Han försökte slå ner män och när andra än jag red honom reste han säg bara och han t o m reste över med 2st:( Sedan efter 2 år så kunde lite andra människor rida honom, inte vem som helst dock men dom som inte var för mycket på utan tog sej tid att förstå honom:) helt rätt att en häst ska kunna hanteras av alla, det är iaf mitt mål med dom hästar jag arbetar med, men oftast är det ju viktigast att få folk som är starka ledare som ska börja va med och vänja hästarna vid andra så brukar det bli bra=)

*lånar*

Jag är inne på samma linje som sidekick. Vill att mina hästar skall kunna hanteras och ridas av alla.
Den äldre hästen fungerar det med. Även om hon ibland "kör sitt eget race" med nybörjare i sadeln. Som tur är blir det aldrig farlig. Men visst gör hon lite som hon själv vill när hon får chansen.

Unghästen (2 år) är lite blyg mot nytt folk. De hon känner går bra men är det nya okända människor runt henne så blir det protester. Men i det fallet handlar det just om att hon är lite *blyg* och dessutom ung och osäker så hon läser inte av dessa nya människor innan hon reagerar.

Av den anledningen låter jag så mycket nytt folk som möjligt träffa och hantera henne. Speciellt om det kommer någon hit med barn i lämplig storlek. Just för att hon skall lära sig. (självklart finns jag i närheten för att ingripa om något händer)

Hade en bruksnordis tidigare. Hon var 1 år när hon kom till mig. Det var bara jag som hanterade henne under ett par års tid. (Eget stall och bara jag som håller på med häst i familjen) Sen en dag, vill minnas att hon var runt 3 år så behövde jag hästvakt. Det var en enorm tur att den hästvakten var hästvan. För när han kom ut i hagen för att ta in dem för kvällen så anföll hon..... Enmanshäst?? Ja kanske... Om jag hade låtit det fortsätta så. Men istället kallade jag in hela bekantskapskretsen som fick hjälpa till att ta in och ut i hage. Samt hantera och rida under en tid. Själv rörde jag henne inte alls under ett par veckors tid. "Enmanshästtendenserna" försvann därför att det började bli en vana att det var olika männsikor varje dag.

Problemet för en sån som jag som har eget stall och sällan har sällskap i stalllet är just avsaknade av mycket folk som kan hantera hästarna åt mig.
Så när jag får chansen så låter jag andra hantera mina hästar så mycket det bara går. Dessutom låter jag dem hantera mina hästar "på sitt sätt".. Om det inte är helt uppåt väggarna förståss.

Vis av erfarenheten med nordisen.. så har jag nu lärt upp Husse (totalt ointresserad av häst) Att hjälpa till med in och utsläpp. Just för att det inte alltid skall vara jag som hanterar..

kl

Kul med era inputs.

Jag tycker själv att hästar är otroligt smarta djur i sig och att dom självklart väljer sina medmänniskor. En stallkompis till mej hade en häst som varit illa behandlad osv och den attackerade andra människor när hon va i stallet för han skyddade henne(jag träffade aldrig den själv men har hört av andra att den INTE var nå rolig att hantera när hon var där) när hon inte va i stallet gick det bättre att hantera honom men man var tvungen att vara bestämd.
Jag tycker iaf att hästen är ett smart djur och jag anser att vi ska behandla dom efter det.

Jag anser väl som så att en välskolad och välhanterad häst ska kunna ridas av fler än en.
Den ska inte nödvändigtvis kunna ridas av alla, men av ANDRA.

Har man en häst som inte kan ridas av andra så är den helt enkelt felriden.
Många gånger beror det på just ägaren!

Min förra häst var felriden när jag fick hem henne. I början ville jag inte alls släppa upp andra ryttare just för att jag inte villle förstöra något i mitt arbete med hästen. När hästen blivit lite vettigare så hade jag inga som helst problem med att åka iväg på praktik eller åka bort över helgen. Lät även barn sitta på henne och min kompis som ridit ett fåtal ggr i sitt liv fick rida med mig ut.
Min nuvarande häst är välskolad och jag har redan låtit en annan tjej rida på henne (visserligen bara skritt men..) när jag var borta ett par dagar.

Givetvis tyr sig de flesta hästarna till en specifik person/ett par personer, men om det blir så illa att ingen annan kan ta hand om den så är det verklgien inte bra. Skulle jag ha en sådan häst skulle jag nog faktiskt skaffa medryttare just för att hästen skulle vara van vid att andra tog hand om den.

Det är INGET positivt med att hästen inte kan ridas/hanteras av andra.

Sen är det ju många (ffa yngre) som bestämt hävdar att ingen annan kan rida hästen, när hästen inte ens är speciellt svår.
De säger ex att den stegrar, då ser man som 'utomstående' att hästen stegrar PGA ryttaren.
Det fenomenet har jag varit med om flera ggr. Tyvärr.
Eller att ryttaren hade problem i början med sin häst, då tror de heller inte att någon annan ny ryttare ska klara av det.

Sen om det är så att man har een känslig/felriden häst så vill man ju inte alltid släppa upp vem-som-helst på hästen heller.
Alla hästar och ryttare passar inte ihop och om man känner hästen och sett hur andra rider så vet man ju vilka som skulle passa på hästen.
När jag skulle iväg på praktik i gymnasiet så lät jag två tjejer rida min "knäppskalle". Den ena ryttaren är mjuk och snäll i sin ridning, den andra lite mer obalanserad men väldigt snäll i sin ridning.
Det fanns andra med mkt mer kunskap än dessa tjejer men de personerna var också mkt hårdare i sin hand och ridning och det är inget som passar en känslig häst.

Nej som sagt. Det är verkligen inte positivt att ha en ouppfostrad "enmanshäst".

min häst tycker troligen bäst om mig, för jag matar och tar hand om mig. samtidigt är jag nog hans minsta favorit haha för med mig måste man arbeta xD min är en liten latmask

jag rider honom bäst men jag rider ju honom MEST så jag vet alla knappar, sen kan nog vem som helst hoppa upp på honom och rida ut i skogen =) min pålle är genomsnäll vilket jag, och alla andra som hanterar honom uppskattar!

kl

Kul med era inputs.

Håller inte med alls. Hästar är flockdjur och förmågan att knyta band är en av dom egenskaperna som kännetecknar flockdjur. Dom behöver varandra.

Klart att man inte ska förmänskliga, dom knyter inte band på samma sätt som människor gör, men nog knyter dom band allt.

När jag var liten ville jag också ha en häst som baaaraaa skulle tyckta om och lyda mig. Det hade på något sätt framhävt hur otroligt duktig jag var och hur mycket hästen älskade mig.

Nu hade jag ju verkligen inte velat ha en sådan häst, av skäl folk redan nämt i den här tråden. Jag förstår inte att folk skryter (eller till och med ljuger) om att deras häst är "dum å ouppfostrad".

Tycker att du har en hel del fel eller möjligen okunskap i det du säger.En sk. enmanshäst behöver inte vara ouppfostrad,inte heller felriden.Råkar själv ha en sådan sk. problemhäst och den är def. inte felriden ,tävlar i hoppning och dressyr LA.Nu är det så att hon bara accepterar mej och efter lång tid även min dotter på ryggen.Däremot kan stallägaren byta täcke,leda ut henne osv.I mitt fall eller snarare sagt hästens så var hon fruktansvärd misshandlad både psykiskt och fysiskt(var inte mkt skinn som var helt på henne).Tillit till människan var 0 .Nu säger jag inte att jag är bra på problemhästar men det tog ett par år innan hon funkade ngt sånär.Numera är hon värdens mest tillgivna häst mot oss.Däremot så kan ingen främling komma fram och försöka klappa henne men att kalla henne ouppfostrad ,aldrig i livet.

Definitivt inte en positiv egenskap. Mina ska både hanteras och ridas av andra.

kl

Kul med era inputs.

Vill förtydliga vad jag menade!;)
Självklart knyter hästar band, det är ju så de överlever i det vilda.
Och med ointelligenta menar jag i jämförelse till oss, många människor verkar vilja placera sin hästs intelligens i samma fack som sin egen.
T.ex så hör jag så ofta att ''Ååh han bara jävlades med mig idag'' -Jag tror inte att hästar kan jävlas, utan att det finns en anledning till alla olika beteenden.
Och självklart, hästar väljer ut sina 'bästa vänner' i en flock. Men jag tvivlar på att de tänker 'Åh, här är min bästa vän' utan mer för att de accepterade varann och befann sig på samma våglängd.
Och att vissa hästar 'sörjer', t.ex en vän eller en ägare, tror jag mer beror på att vissa hästar är mer beroende av sina fasta rutiner och vardags saker än vad andra är och när dessa sedan bryts, skapar det förvirring hos hästen till den grad att den t.ex matvägrar. Framförallt tror jag att det sker hos osäkra individer som funnit en trygghet i vardagen.
Jag tvivlar starkt på att hästen tänker ''åhh vad jag saknar henne''.

Åter till ämnet;
Är det vanligare bland yngre ryttare att hästarna statueras som enmanshästar, svåra att rida, problemhästar osv?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka