F
Fruentimber
men då blev folk som galna och undrade om man inte hade rätt att skaffa hund om man nu ville ha det.
Rätt svar är nej.
Djur är fan ingen mänsklig rättighet.
Så himla trött man blir på folk, alltså.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men då blev folk som galna och undrade om man inte hade rätt att skaffa hund om man nu ville ha det.
Jag håller helt med dig! Den stackars lilla valpen verkar ha varit hos dagmatte fram tills nu dessutom, så inte ens 4 veckor har de kunnat ge sin hund.Rätt svar är nej.
Djur är fan ingen mänsklig rättighet.
Så himla trött man blir på folk, alltså.
Jag har letat efter var det står om denna rekommendation, det är några i en FB-grupp som vill sätta sin lilla 12-veckorsvalp på hunddagis och då svarade jag att nya rekommendationen är 13 veckor, men blev förstås ifrågasatt.
Att sedan ägarna vill ha hunden hos dagmatte från kl 6 på morgonen till 18 på kvällen och får rabies när folk ifrågasätter det gör att allt någon säger i diskussionen räknas som opålitligt tydligen.
Och vet brukar följa den rek.I mitt fall var det min vet som talade om det.Det står i FASS "från och med 13 v" så det är tillverkarens rekommendationer.
Jag vet inte så jag frågar: kan man utgå från att alla hundar gör det?
Det är ju sånt jag funderat mycket på eftersom jag jobbar heltid men vill ha hund. Men jag kommer varje gång fram till att det inte går ... halvtid hade jag kunnat tänka mig, OM det funkade för hunden (dock inte valp)Nej, det kan man inte, så en plan b är verkligen nödvändigt.
Det är ju sånt jag funderat mycket på eftersom jag jobbar heltid men vill ha hund. Men jag kommer varje gång fram till att det inte går ... halvtid hade jag kunnat tänka mig, OM det funkade för hunden (dock inte valp)
Det är ju också vanskligt. Plötsligt kanske hen vill sluta? Jobbar man och har hund måste man nog alltid ha en plan B, C och D.Dagmatte?
Det har jag med. Får ågren när jag tänker på det, men för mig är det samma om det är hos en familjemedlem eller dagis. Då har jag ändå bästa familjen!Jag skulle inte ha några problem med att sätta en grundtränad unghund på dagis, men att sätta en valp i en sådan miljö är faktiskt uteslutet för min del. Inte för att de inte möjligtvis skulle palla miljön, men för att en valp helt enkelt är så mottaglig, på både gott och ont. En fyra månader gammal valp kanske inte ens hunnit bli rumsren, och tränar förmodligen fortfarande på att gå ordentligt i koppel, t ex. Det är saker som jag inte vill överlåta till någon annan såvida jag inte vet att denne är instruktör med samma erfarenhet och träningsfilosofi som jag själv. Även möten och lek med andra hundar är sådant som jag själv vill övervaka.
Mvh starkt kontrollbehov.
Det är ju också vanskligt. Plötsligt kanske hen vill sluta? Jobbar man och har hund måste man nog alltid ha en plan B, C och D.
Och ska jag ha hund ska det ju inte vara för att någon annan ska ha hand om den 8 tim/dag. Halvtid skulle jag klara, men inte mer.
Alltså jag har plan A, B, C, D, E.Det är ju också vanskligt. Plötsligt kanske hen vill sluta? Jobbar man och har hund måste man nog alltid ha en plan B, C och D.
Och ska jag ha hund ska det ju inte vara för att någon annan ska ha hand om den 8 tim/dag. Halvtid skulle jag klara, men inte mer.
Ja med flera reservplaner och deltidsjobb hamnar man ju i annat läge.Alltså jag har plan A, B, C, D, E.
Heltid hade jag aldrig skaffat hund. Vad hade varit vitsen då, känner jag. Däremot ser mångas vardag ut så. Ville mest ta avstånd från att dagis inte kan vara vettiga.
Jag kommer vara ledig tre dagar och jobba fyra (kommer jobba hemma), kommer inte jobba heltid utan lite över 80%. I värsta fall får jag byta jobb. Då får hunden vara hemma och så får jag komma hem och rasta.
Vilket är mitt sista alternativ, tycker inte en hund ska vara ensam själv en hel dag, även om den rastas var 4:e timme.
Ja, känner att det är ett måste!Ja med flera reservplaner och deltidsjobb hamnar man ju i annat läge.