Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lanserar teorin att det är flest kvinnor som undrar över när den andre ska ta initiativ, beroende på att det är en förkrossande majoritet kvinnor härinne som beskriver sina dejtingeskapadrer.

Ja men precis. Ni män har ju haft era funderingar om ditten och datten här också...men ni är ju så få ;)

Min bror har nyss gett sig ut i nätdejtingdjungeln och som den rookie han är så ringer han och frågar, spånar mm sin erfarne syster. Så alla de där frågorna verkar finnas hos de flesta :)

Bara för att man undrar mycket "Varför" över männens görande och ickegörande betyder det ju inte att man lägger över villkoren i hans händer!!

Jag upplever att kvinnor reflekterar mer över varför de dejtar och vad de vill med sitt dejtande och att många män faktiskt är väldigt både otydliga och oklara runt sitt dejtande. Jag har många gånger ställt raka tydliga frågor till män jag har haft kontakt med via nätdejting och fått svävande, luddiga svar. Om man då som i mitt fall vet vad man vill är det rätt frustrerande och förvirrande och då blir det gärna att man diskuterar de här frågorna för att förhoppningsvis få lite inputs och förstå. Uppenbarligen funkar kvinnor och män många gånger väldigt olika i dejting ibland. Lite informationsutbyte skadar verkligen inte ;)
Det jag menade med könsrollskonservativt är ändå inte riktigt det som du beskriver. Det jag reagerat på är alltså att jag ibland får intrycket att initiativtagandet lämnas över till mannen. Som i det här fallet, där Kakis hade "väntat sig mer" när han åkte (hon förklarade ju omständigheterna sedan, men det var hennes första inlägg jag besvarade med det där om konservativa könsroller).

Det där intrycket jag får är ungefär detsamma som i trådar folk skriver att de hoppas att han ska fria. Men fria själv då, tänker jag. På samma sätt känner jag ibland i dejtingtrådarna, när kvinnorna här väntar på hans fortsatta kontakt i stället för att själv kontakta.

Ja men precis. Ni män har ju haft era funderingar om ditten och datten här också...men ni är ju så få ;)

Min bror har nyss gett sig ut i nätdejtingdjungeln och som den rookie han är så ringer han och frågar, spånar mm sin erfarne syster. Så alla de där frågorna verkar finnas hos de flesta :)
Så är det ju. Jag kan inte på rak arm säga om det är så många fler män än jag och @hestmannen som beskrivit någon dejt härinne under det sista året (även om fler män än så figurerat), och vi båda har av olika anledningar slutat med det. Så jag förstår om bilden blir skev, om någon utgår från en 50/50-fördelning, och sedan bygger upp någon fundering på det.

Det jag menade med könsrollskonservativt är ändå inte riktigt det som du beskriver. Det jag reagerat på är alltså att jag ibland får intrycket att initiativtagandet lämnas över till mannen. Som i det här fallet, där Kakis hade "väntat sig mer" när han åkte (hon förklarade ju omständigheterna sedan, men det var hennes första inlägg jag besvarade med det där om konservativa könsroller).

Det där intrycket jag får är ungefär detsamma som i trådar folk skriver att de hoppas att han ska fria. Men fria själv då, tänker jag. På samma sätt känner jag ibland i dejtingtrådarna, när kvinnorna här väntar på hans fortsatta kontakt i stället för att själv kontakta.
Är det likaså könsrollskonservativt om det sitter massa män (som inte skriver i Buke-trådar av dejtingkaraktär) som också undrar vad tänker hon nu, jag vet inte vad hon vill och jag vågar inte ta första steget för då riskerar jag att sabba det här sköra vi nu byggt upp..?

Eller så menar du helt enkelt att det är könsrollskonservativt att vara mänsklig.

Är det likaså könsrollskonservativt om det sitter massa män (som inte skriver i Buke-trådar av dejtingkaraktär) som också undrar vad tänker hon nu, jag vet inte vad hon vill och jag vågar inte ta första steget för då riskerar jag att sabba det här sköra vi nu byggt upp..?

Eller så menar du helt enkelt att det är könsrollskonservativt att vara mänsklig.
Tja, jag tror inte att det är så vanligt att män skriver saker som "jag väntar på att hon ska fria" - vilket alltså bara är en liknelse.

Den uppfattningen har nog inte jag fått och det baserar jag mer på vad mina vänner och dejter berättat och jag själv upplevt i dejtingsvängen än vad jag läst i tråden. Har många väninnor som nätdejtar/dejtat och jag känner inte alls igen att de på något sätt är passiva eller förväntar sig något från männen, mer än tydlighet och ärlighet. Tycker nog tom att tjejer verkligen kan ta för sig om de är intresserade! Av de män jag pratat med om nätdejting så har jag hört storrys som stärker det. Däremot verkar inställningen "Nätdejting som en kul grej" vara vanligare hos män. Dock verkar kommunikationen mellan parterna ofta brista. Kanske för att man är för feg för att ställa vissa frågor? Dejting bygger och drivs ju till viss del av en längtan som gör det lite känsligt ibland.
Sen finns ju givetvis alla sorter i båda lägren :)

Den uppfattningen har nog inte jag fått och det baserar jag mer på vad mina vänner och dejter berättat och jag själv upplevt i dejtingsvängen än vad jag läst i tråden. Har många väninnor som nätdejtar/dejtat och jag känner inte alls igen att de på något sätt är passiva eller förväntar sig något från männen, mer än tydlighet och ärlighet. Tycker nog tom att tjejer verkligen kan ta för sig om de är intresserade! Av de män jag pratat med om nätdejting så har jag hört storrys som stärker det. Däremot verkar inställningen "Nätdejting som en kul grej" vara vanligare hos män. Dock verkar kommunikationen mellan parterna ofta brista. Kanske för att man är för feg för att ställa vissa frågor? Dejting bygger och drivs ju till viss del av en längtan som gör det lite känsligt ibland.
Sen finns ju givetvis alla sorter i båda lägren :)

Hm ... Bilden jag tycker mig se är inte riktigt den. Iofs, min radar är känslig för könsroller, jag ser ju samma sak mellan kvinnor och män hela tiden, att det är mannen som förväntas initiativ (samtidigt som hon försöker manövrera honom dithän att han faktiskt tar initiativet ...)

Ett exempel är det där om att hoppas på att han ska fria, ett annat att man inte vill verka för på, ett tredje att man inte vill skrämma iväg honom osv.

I nätdejting blir det kanske bara ännu tydligare. Då är man ju i skarpt läge och det som pågår är ibland slående likt vilken rekryteringsprocess som helst.

Hm ... Bilden jag tycker mig se är inte riktigt den. Iofs, min radar är känslig för könsroller, jag ser ju samma sak mellan kvinnor och män hela tiden, att det är mannen som förväntas initiativ (samtidigt som hon försöker manövrera honom dithän att han faktiskt tar initiativet ...)

Ett exempel är det där om att hoppas på att han ska fria, ett annat att man inte vill verka för på, ett tredje att man inte vill skrämma iväg honom osv.

I nätdejting blir det kanske bara ännu tydligare. Då är man ju i skarpt läge och det som pågår är ibland slående likt vilken rekryteringsprocess som helst.

Du får skaffa en manlig fuskprofil och forska lite Bläckis ;)
Kanske kan du lösa några av gåtorna åt oss. Det vore tacksamt! :D

Fast risken finns ju att du har en bias by confirmation till viss del om du har vissa glasögon på dig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Nog kan det finnas en tendens, generellt sett, men tendensen kan verka större eller mindre beroende på denna bias.

De karlar jag är vän med, på riktigt, har minst lika många funderingar om hur de ska agera i både dejtande och förhållande. Är man för "på" eller ska man avvakta, vad betyder detta SMS osv.

Detta beror såklart också på i vilka typer av kretsar och subkultur man umgås.

Fast risken finns ju att du har en bias by confirmation till viss del om du har vissa glasögon på dig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Nog kan det finnas en tendens, generellt sett, men tendensen kan verka större eller mindre beroende på denna bias.

De karlar jag är vän med, på riktigt, har minst lika många funderingar om hur de ska agera i både dejtande och förhållande. Är man för "på" eller ska man avvakta, vad betyder detta SMS osv.

Detta beror såklart också på i vilka typer av kretsar och subkultur man umgås.

Men det är väl självklart? Bias har man alltid, så länge man inte jobbar med en systematisk studie. Jag pratar inte om studier, utan, som jag sa, om mina intryck.

Jag är hemskt ledsen men du kan inte påverka den. Jag har de intryck jag har oavsett om du försöker korrigera dem.
Du är välkommen att ha vilka intryck du vill. På samma sätt som jag är välkommen att t.ex påpeka att det är felaktigt att anta att alla beskrivna dejter är jämt fördelade mellan könen i den här tråden.

Men det är väl självklart? Bias har man alltid, så länge man inte jobbar med en systematisk studie. Jag pratar inte om studier, utan, som jag sa, om mina intryck.

Jo, fast om man bibehålla intrycken av andra människors tillvaro lite verklighetsförankrade så bör man alltid fundera kring ens egna bias, inte sant?

På samma sätt som jag är välkommen att t.ex påpeka att det är felaktigt att anta att alla beskrivna dejter är jämt fördelade mellan könen i den här tråden.

Det har ju ingen påstått. Om det inte hade funnits några könsmönster i sammanhanget, eller om det inte finns några, så spelar det ju ingen roll om det är män eller kvinnor som beskriver sina dejter och relaterade funderingar. Det är det du verkar missa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 580
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 309
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX