Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, det intryck man får av dig är att du är en öppen och social person, och sådana brukar ha stora kontaktytor. IRL-dejting borde inte vara omöjligt för dig. De där kontaktförsöken du får är ju rena förolämpningar. Det är en förolämpning att de tror att du är korkad nog att bli intresserad av det där.
Eller så är det ren trollning, som ger napp i ett fall av hundra (eller tusen) - vilket gör trollaren glad (och möjligtvis den hundrade/tusende), men lämnar 99/999 allt mer besvikna och uppgivna kvinnor bakom sig.
För det finns fler trollare. Men jag vägrar tro att de är i numerär majoritet, även om kontaktförsöken är i majoritet.

Lite OT men jag är inte särskilt skraj för att få HIV. Idag i västvärlden så lever man ett fullgott liv och smittorisken är som jag har förstått det i princip obefintlig om man äter bromsmediciner. Klart att det inte är kul att få en kronisk sjukdom men det är inte slutet på ens liv eller sexliv.

(Jag tror att det är bra att HIV avdramatiseras en smula så att vi kan slopa den där puckade stigmatiseringen. Synd bara att lagstiftarna är så tröga.)

Det finns krasst sett andra könssjukdomar som kan ge "värre" effekter, som att man blir steril. Det hjälper inga bromsmediciner mot.
Det är ganska stor skillnad att skydda sig mot att få en sjukdom och att skydda sig mot människorna som har en sjukdom tycker jag. Att därför diskutera sexuell hälsa innan man slutar skydda sig i en sexuell kontakt tycker inte jag är att stigmatisera. Men det kanske inte är så viktigt att skydda sig som man fått lära sig?

@Jeffery

Ja, att trolla i ordets ursprungliga betydelse (att få folk på ett forum att bli ovänner) går ju inte. Men i en lite utvidgad betydelse som det ofta används t ex här - visst. För mig verkar det som att många av de som citeras i inlägg som Brolinskans inte har någon avsikt att alls träffas IRL - de går bara igång på att småjävlas/jävlas med kvinnor. Det är så himla patetiskt. Såvitt jag förstår kostar det ju pengar på dejtingsajterna?

Fast min huvudinvändning handlar nog om just det där att ha en plan för vilka funktioner personen ska fylla i ens liv, egentligen innan man ens känner hen. Det är något mycket känslomässigt underligt i det, tycker jag. Som om livet var ett jobb, parbildningen en anställningsprocess. Ungefär.
De flesta vill ju att den de träffar ska tillföra något till ens liv, krydda, det lilla extra m.m. Hur man än vänder på det så förväntar man sig ju något av relationen, annars skulle man ju inte känna ett behov av att ha en relation. Det är ju också en uppgift, hur tänker du kring det?

De flesta vill ju att den de träffar ska tillföra något till ens liv, krydda, det lilla extra m.m. Hur man än vänder på det så förväntar man sig ju något av relationen, annars skulle man ju inte känna ett behov av att ha en relation. Det är ju också en uppgift, hur tänker du kring det?

Det är väl snarare en förutsättning för att det öht ska bli en relation, att de var och en gör livet lite bättre, totalt sett? (Fast jag skulle nästan gå så långt att jag säger att det är relationerna som är livet.)

Om du och jag inte tycker att det är trevligt/bra/givande att prata med varandra, varför skulle vi då göra det? De som det är tråkigt att prata med, pratar man ju inte med om man inte måste (kanske kollegor, släkt, andra man inte väljer men måste ha kontakt med). Finns det inget alls "där", så blir det ju inget alls.

Att leva utan relationer för att inte ålägga människor uppgiften att ha ömsesidigt utbyte, känns lite overkill. (Och troligen psykologiskt och socialt omöjligt.)

@Jeffery

Ja, att trolla i ordets ursprungliga betydelse (att få folk på ett forum att bli ovänner) går ju inte. Men i en lite utvidgad betydelse som det ofta används t ex här - visst. För mig verkar det som att många av de som citeras i inlägg som Brolinskans inte har någon avsikt att alls träffas IRL - de går bara igång på att småjävlas/jävlas med kvinnor. Det är så himla patetiskt. Såvitt jag förstår kostar det ju pengar på dejtingsajterna?

Kan de vara så korkade att de tror att de skall få utdelning tack vare mail som de själva uppfattar som intelligenta?

Kan de vara så korkade att de tror att de skall få utdelning tack vare mail som de själva uppfattar som intelligenta?
Alltså jag undrar om de ens räknar med att få utdelning? Så sjukt korkad kan väl ingen vara att han tror att han ska få ligga när han säger "hej fint leende å fin stor byst!" (Och då är väl det bland det minst gräsliga i Brolinskans lilla exempelsamling)

Någon borde ge ut en humorbok med citat från nätdejtingen :D

Alltså jag undrar om de ens räknar med att få utdelning? Så sjukt korkad kan väl ingen vara att han tror att han ska få ligga när han säger "hej fint leende å fin stor byst!" (Och då är väl det bland det minst gräsliga i Brolinskans lilla exempelsamling)

Jag funderade ett tag på att starta en blogg ;)

@mandalaki och @Jeffery
Jag tror på riktigt att de flesta, om inte alla, av de mailen som jag citerade här kommer från "riktiga" killar och inga troll, killar som har en profiltext, bilder osv. Det finns såå många som tror att sådana där mycket märkliga komplimanger går hem. Många som inte vet något annat sätt att närma sig det kvinnliga könet heller. Och jag känner kvinnor som inte tycker att det är konstigt att få sådana mail, utan istället skickar iväg ett glatt "Åh tack!" :banghead:
Sen märks det ganska tydligt vilka av mailen man får som faktiskt kommer från någon på liknande intellektuell nivå (dvs, som kan föra sig i skrift) som en själv och som faktiskt skulle vara intressanta. Men de är procentuellt få.

Har nog som du säger Mandalaki ett stort socialt kontaktnät, är social och träffar mycket folk. Så det lättaste vore väl att dejta irl, tycker att nätdejting är rolig just för att man kommer i kontakt med folk utanför ens vanliga sfär. Men med mail som dessa ovan så tappar man lätt tron på att vettiga människor finns..

@mandalaki och @Jeffery
Jag tror på riktigt att de flesta, om inte alla, av de mailen som jag citerade här kommer från "riktiga" killar och inga troll, killar som har en profiltext, bilder osv. Det finns såå många som tror att sådana där mycket märkliga komplimanger går hem. Många som inte vet något annat sätt att närma sig det kvinnliga könet heller. Och jag känner kvinnor som inte tycker att det är konstigt att få sådana mail, utan istället skickar iväg ett glatt "Åh tack!" :banghead:

Jaha, så var den här dagen förstörd :grin:

;)

@monster1 Jag orkar faktiskt inte dra det ett varv till men min poäng är alltså att man inte nödvändigtvis måste vara monogam för att inte bli smittad av något. Det är allt. Att du och din dejt har kommit fram till en lösning som passar er är ju såklart bra och ingenting jag har synpunkter på. Jag vände mig bara mot första inlägget där det verkade som att icke-exklusivitet = sjukdomar.

Ur fertilitetsaspekten är det där med tid inte konstigt. Det är ju som det är. Mest synd att det är så svårt att tänka barn som en sak och förhållanden som en annan, utan direkt koppling.

De där långsiktiga syftena att och att sådant som inte har potenial att bli så långsiktigt (och som dessutom kan hindra att man träffar någon där potentialen finns), är begriplig mot bakgrund av att man lägger upp sitt liv som ett projekt till den grad som ofta verkar vara förknippad med just nätdejting (antingen med den företeelsen, eller med att man öht använder begrepp som dejting, jag är lite osäker på den punkten).

Det är däremot inte känslomässigt begripligt för mig att man så att säga har så detaljerade och långsiktiga planer för en annan person (den blivande partnern) innan man ens har träffat hen - hur förhållandet ska vara beskaffat, idéer om hens framtida sexliv, hens framtida barn osv. Där är det för mig mer rimligt att relationerna i livet utvecklas utifrån vilka personer man har dem med, inte att man har en plan för dem och sedan letar upp personer som stämmer med planerna.
Det finns ju möjlighet för kvinnor att skaffa barn på egen hand. Det skulle kunna vara ett alternativ för att man ska slippa känna att man "slösar tid" och inte hittar något fadersmaterial.

Har man väl fått sitt barn, kan man ju, i lugn och ro, leta efter en partner.

@monster1 Jag orkar faktiskt inte dra det ett varv till men min poäng är alltså att man inte nödvändigtvis måste vara monogam för att inte bli smittad av något. Det är allt. Att du och din dejt har kommit fram till en lösning som passar er är ju såklart bra och ingenting jag har synpunkter på. Jag vände mig bara mot första inlägget där det verkade som att icke-exklusivitet = sjukdomar.
Nej, men ju fler kontaktytor man har desto större är ju risken för smitta och då krävs ett större engagemang i frågan. Sexuellexklusivietet är ju en lösning på smittskydd, däremot kanske det inte är den enda. Lite som att avhållsamhet inte är den enda lösningen för smittskydd och oönskade graviditeter men det är likväl effektivt om man lyckas praktisera det.

Grejen med mitt första inlägg är att jag separerar sexuell exklusivitet som då delvis är en praktisk fråga från "att vara ett par". Det är två olika frågor för mig.

Det här får mig att tänka på det vi lärde oss i en tråd nyligen, vilken det nu var, att inkompetenta människor är mycket mer sannolika än kompetenta att överskatta sin egen förmåga, just för att de är för korkade för att inse sina begränsningar. Typ.

Det här får mig att tänka på det vi lärde oss i en tråd nyligen, vilken det nu var, att inkompetenta människor är mycket mer sannolika än kompetenta att överskatta sin egen förmåga, just för att de är för korkade för att inse sina begränsningar. Typ.

Exakt :rofl:

@Jeffery

Jag menade trolla i denna ursprungliga betydelse, vilket ger en helt annan bild än hur du tolkade mig:
http://www.regalmarin.se/dummies_1.htm

Och naturligtvis skulle jag stavat ordet korrekt; trolling.

Citat från sidan - översätt direkt till att skicka tusen oneliners av varierande karaktär:
"Observationer visar att av tio fiskar som tittar på våra trollingbeten är det bara en som nappar. Av dem tappar man dessutom cirka hälften. Oddsen är alltså inte så goda egentligen men sådan deprimerande statistik är glömt när det till slut nappar. Det är inte riktigt så enkelt att dubblar man antalet spön så fördubblas chansen till napp, men sannolikheten ökar i alla fall så mycket att det är värt besväret. 5 spön tycker jag är ett bra minimum, men många beten samlade i en klunga är meningslöst. Trollaren behöver redskap som sprider betena och att kunna hantera dem är en del av trollingen."

Senast ändrad:

Tyvärr tror jag att det blir napp tillräckligt ofta för att trollarna ska tycka att det är värt besväret.
Typ så här:
Och jag känner kvinnor som inte tycker att det är konstigt att få sådana mail, utan istället skickar iväg ett glatt "Åh tack!" :banghead:

Fast "hålla på" måste man ju oavsett. Tråden, tex, visar ju med all önskvärd tydlighet vilket ståhej det är att få till de önskade relationerna. (Livet är en strid, helt enkelt.)
...
Fast min huvudinvändning handlar nog om just det där att ha en plan för vilka funktioner personen ska fylla i ens liv, egentligen innan man ens känner hen. Det är något mycket känslomässigt underligt i det, tycker jag. Som om livet var ett jobb, parbildningen en anställningsprocess. Ungefär.

Ja, "hålla på" verkar man behöva göra i viss utsträckning oavsett vad man önskar sig. :D Men ju närmre någon slags standardexistens ens drömmar ligger, desto större borde väl sannolikheten vara att man hittar någon annan som drömmer om ungefär samma sak?

Hela nätdejtingsituationen är så extremt artificiell att jag har svårt att se någon anledning att inte dels sålla ganska hårt och dels utgå ifrån en fantasibild jag har av vad som ska ingå i min drömparrelation. Den är så klart byggd litegrann på egna mer eller mindre lyckade erfarenheter, lite av vad jag tycker mig se bland vänner och bekanta och säkert gigantiska doser populärkultur av mer eller mindre tveksamt slag. Bland annat. Men givet förutsättningarna har jag svårt att se att jag skulle nå målet (= lyckligt förhållande med potential att hålla länge) mer effektivt på något annat sätt. Det gör mig ingenting att det det blir lite, eller mycket, som en anställningsprocess. Snarare tvärtom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 578
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 308
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka