Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju möjlighet för kvinnor att skaffa barn på egen hand. Det skulle kunna vara ett alternativ för att man ska slippa känna att man "slösar tid" och inte hittar något fadersmaterial.

Har man väl fått sitt barn, kan man ju, i lugn och ro, leta efter en partner.

Absolut! Personligen känner jag dock att det vore för hårt att medvetet kasta mig in i singelföräldraskap. Jag vill egentligen inte ha "bara" barn, utan i sådana fall familj. Även om man så klart aldrig vet hur det blir med den saken i slutändan.

Ja, "hålla på" verkar man behöva göra i viss utsträckning oavsett vad man önskar sig. :D Men ju närmre någon slags standardexistens ens drömmar ligger, desto större borde väl sannolikheten vara att man hittar någon annan som drömmer om ungefär samma sak?

Hela nätdejtingsituationen är så extremt artificiell att jag har svårt att se någon anledning att inte dels sålla ganska hårt och dels utgå ifrån en fantasibild jag har av vad som ska ingå i min drömparrelation. Den är så klart byggd litegrann på egna mer eller mindre lyckade erfarenheter, lite av vad jag tycker mig se bland vänner och bekanta och säkert gigantiska doser populärkultur av mer eller mindre tveksamt slag. Bland annat. Men givet förutsättningarna har jag svårt att se att jag skulle nå målet (= lyckligt förhållande med potential att hålla länge) mer effektivt på något annat sätt. Det gör mig ingenting att det det blir lite, eller mycket, som en anställningsprocess. Snarare tvärtom.
Jag har också krav eller kanske mer kompatibillitets punkter (;)) jag vill inte flytta ihop=krav särbo, jag vill inte ha barn=krav inga avelsidéer, jag vill diskutera mycket=krav bör gilla att diskutera osv. Jag misstänker att de flesta vuxna som haft tidigare förhållanden har en uppfattning om vad som fungerar bäst för dom och vilka behov de har i nuläget.
Med det sagt är det ju inte så att jag börjar träffa någon och sedan säger åt den att den måste diskutera, vara särbo, släppa sina barnaalstringsönskningar, den får leva ihop och alstra barn och inte diskutera något hur mycket den vill, men inte med mig för då mår jag inte bra.

Absolut! Personligen känner jag dock att det vore för hårt att medvetet kasta mig in i singelföräldraskap. Jag vill egentligen inte ha "bara" barn, utan i sådana fall familj. Även om man så klart aldrig vet hur det blir med den saken i slutändan.
Ja alltså även en separerad förälder är ju en förälder som är med och delar på ansvaret. Att vara helt ensam är nog väldigt tufft.

Jag har också krav eller kanske mer kompatibillitets punkter (;)) jag vill inte flytta ihop=krav särbo, jag vill inte ha barn=krav inga avelsidéer, jag vill diskutera mycket=krav bör gilla att diskutera osv. Jag misstänker att de flesta vuxna som haft tidigare förhållanden har en uppfattning om vad som fungerar bäst för dom och vilka behov de har i nuläget.
Med det sagt är det ju inte så att jag börjar träffa någon och sedan säger åt den att den måste diskutera, vara särbo, släppa sina barnaalstringsönskningar, den får leva ihop och alstra barn och inte diskutera något hur mycket den vill, men inte med mig för då mår jag inte bra.

En av de saker jag gillar bäst med nätdejting är att den allmänna konstigheten gör att det känns helt okej att diskutera t ex barnönskningar och lagom gosighetsnivå vid sovande redan på första dejten. :D

Ja alltså även en separerad förälder är ju en förälder som är med och delar på ansvaret. Att vara helt ensam är nog väldigt tufft.

Ja, kanske. Det finns ju uppenbarligen idioter som bara försvinner, men sannolikheten för delat ansvar och att man är två vuxna som hjälps åt känns ju betydligt större om man har någon med sig i alla fall inledningsvis.

Det är ganska stor skillnad att skydda sig mot att få en sjukdom och att skydda sig mot människorna som har en sjukdom tycker jag. Att därför diskutera sexuell hälsa innan man slutar skydda sig i en sexuell kontakt tycker inte jag är att stigmatisera. Men det kanske inte är så viktigt att skydda sig som man fått lära sig?
Jag uppmanar ingen att inte använda skydd om du trodde det. Poängen var att understryka att HIV inte är död och elände för oss i västvärlden, i ett land med bra sjukvård. På individnivå kan t ex obehandlad klamydia som lett till sterilitet vara mer förödande och livsomvälvande. Stigmat spär på rädslan för HIV. Men idag med bra bromsmediciner är den rädslan inte lika befogad som den var förr.

Då är det väl lite off att jämföra det med en anställningsprocess? För där är ju berörda långt ifrån jämbördiga.

Det tycker jag är långt ifrån självklart. Högkvalificerad arbetskraft som kan välja ganska fritt bland arbetsgivarna är inte nödvändigtvis i underläge. Tänkte du att jag är en hamburgerrestaurangkedja på en liten ort och de jag dejtar är sextonåringar som söker sommarjobb?

Det tycker jag är långt ifrån självklart. Högkvalificerad arbetskraft som kan välja ganska fritt bland arbetsgivarna är inte nödvändigtvis i underläge. Tänkte du att jag är en hamburgerrestaurangkedja på en liten ort och de jag dejtar är sextonåringar som söker sommarjobb?
Haha bra poäng!

Men det är ändå du som arbetsgivare som sätter lönen och bestämmer hur mycket inflytande din anställda ska ha på arbetsplatsen. För att inte tala om att bevilja semester etc. Din anställdas makt består bara i möjligheten att säga upp sig. Jag menar, det finns en anledning till att en utomstående (staten) måste reglera förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Jag tycker mest att det är ett så märkligt sätt att betrakta människor på. Särskilt människor som man tänker sig ha nära relationer med.

Haha bra poäng!

Men det är ändå du som arbetsgivare som sätter lönen och bestämmer hur mycket inflytande din anställda ska ha på arbetsplatsen. För att inte tala om att bevilja semester etc. Din anställdas makt består bara i möjligheten att säga upp sig. Jag menar, det finns en anledning till att en utomstående (staten) måste reglera förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Jag tycker mest att det är ett så märkligt sätt att betrakta människor på. Särskilt människor som man tänker sig ha nära relationer med.

Ja okej - bra poäng du också. ;) Man kanske kan säga att vi är arbetsgivare åt varandra? Eller nåt. Det jag egentligen var ute efter i liknelsen var systematiken i urvalsprocessen.

HELVETE

nu är det någon som uttryckt att de vill träffa mig (och det är inte den unge men väldigt trevlige Brasilianaren vars inbjudan jag undvek).. Under våren har jag fått hjälp att bryta en del dåliga mönster jag har i relationssammanhang och jag vet inte alls om jag är redo att testa mina nya kunskaper :nailbiting:

mitt svar blev ett något förvirrat och otydligt "ok :)" (som del av ett längre svar), och jag har inte fått svar på det än. Få se hur det gick hem hos honom..

herreminje...

HELVETE

nu är det någon som uttryckt att de vill träffa mig (och det är inte den unge men väldigt trevlige Brasilianaren vars inbjudan jag undvek).. Under våren har jag fått hjälp att bryta en del dåliga mönster jag har i relationssammanhang och jag vet inte alls om jag är redo att testa mina nya kunskaper :nailbiting:

mitt svar blev ett något förvirrat och otydligt "ok :)" (som del av ett längre svar), och jag har inte fått svar på det än. Få se hur det gick hem hos honom..

herreminje...
You go!!

HELVETE

herreminje...

Äsch. Ta det inte så allvarligt. Se det som....praktik, en chans att börja testa dina nya kunskaper och kanske få ett par skratt och en kopp kaffe på köpet :)

F_n. Börjar få känslor för min dejt. Han är så rar och gullig! :love: Trevlig är han också!

HELVETE

herreminje...

Jag förstår inte. Visst dejtar ni aktivt? Vad liksom är avsikten med ert dejtande? Skrivbordsprojekt, eller insiktsfull önskan om att hitta en partner? Fan och helvete liksom, det känns inte som positiva känslor?

Jag förstår inte. Visst dejtar ni aktivt? Vad liksom är avsikten med ert dejtande? Skrivbordsprojekt, eller insiktsfull önskan om att hitta en partner? Fan och helvete liksom, det känns inte som positiva känslor?
Det finns ju en risk för att bli sårad också, allt är ju inte bara lättsamt och härligt. Relationer är ju bland det svåraste man kan ägna sig åt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 579
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 309
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka