Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Fast mitt inlägg var ju en kommentar till förhoppningen att jurygrupperna har bättre musiksmak än tittarna.

Frågan är vad jurygrupperna får för instruktioner. Det påverkar ju hur de ger sina poäng. T.ex. Så är det stor skillnad på ge poäng till dina personliga favoriter och ge poäng till de låtar som du anser är mest kommersiellt gångbara och ge dina poäng till de låtar som håller högst kvalitet.

Googlade lite och hittade följande:

Från SVT-intervju med jury-grupp angående poäng i ESC:
"Att tittarnas poäng skiljer sig från juryn är inte unikt för i år [2024], säger jurygruppens ordförande Henrik Olsson.

– Vi är en sammansatt grupp som är professionella inom området och vi har olika bedömningskriterier som vi går efter. Det har inte svenska folket och det är därför det finns två grupper. Om vi skulle tycka samma som dem skulle inte vi behövas.

Kriterierna som jurygruppen bedömer är låtens komposition och originalitet, scenframträdandet, sången och helhetsintrycket."

Från Svenska Yle, juryer i ESC:
"Juryn ska i sina poäng ta i beaktande bland annat användning av rösten, uppträdandet på scenen, kompositionen och sångens originalitet.

Jurymedlemmarna måste jobba med musik eller någonting musikrelaterat, och får inte vara anställda av Yle. Läs mera om kraven på jurymedlemmarna på eurovision.tv."

Frågan är vad jurygrupperna får för instruktioner. Det påverkar ju hur de ger sina poäng. T.ex. Så är det stor skillnad på ge poäng till dina personliga favoriter och ge poäng till de låtar som du anser är mest kommersiellt gångbara och ge dina poäng till de låtar som håller högst kvalitet.
Kanske det lite går att jämföra med hur dressyrdomare ska ge sina poäng jämfört med hur gemene man ger sina poäng från läktaren.

Fast mitt inlägg var ju en kommentar till förhoppningen att jurygrupperna har bättre musiksmak än tittarna.
Så då menar du ändå att det handlar om att vissa människor tydligen har bättre musiksmak än andra och deras åsikter är viktigare? Vilket blaha tänk.

Googlade lite och hittade följande:

Från SVT-intervju med jury-grupp angående poäng i ESC:
"Att tittarnas poäng skiljer sig från juryn är inte unikt för i år [2024], säger jurygruppens ordförande Henrik Olsson.

– Vi är en sammansatt grupp som är professionella inom området och vi har olika bedömningskriterier som vi går efter. Det har inte svenska folket och det är därför det finns två grupper. Om vi skulle tycka samma som dem skulle inte vi behövas.

Kriterierna som jurygruppen bedömer är låtens komposition och originalitet, scenframträdandet, sången och helhetsintrycket."

Från Svenska Yle, juryer i ESC:
"Juryn ska i sina poäng ta i beaktande bland annat användning av rösten, uppträdandet på scenen, kompositionen och sångens originalitet.

Jurymedlemmarna måste jobba med musik eller någonting musikrelaterat, och får inte vara anställda av Yle. Läs mera om kraven på jurymedlemmarna på eurovision.tv."
Det gäller esc. I samband med årets mello fick Karin Gunnarsson frågan vad de internationella jurygrupperna har för instruktion och den är att välja det bidrag som de bedömer kommer ge mest intryck och avtryck, vara mest konkurrenskraftigt. Så det är inte det musikaliska de ska bedöma.

EDIT: såhär sa hon: ”Den internationella juryns jobb är att välja ut det bidrag som är mest troligt att göra avtryck, intryck och succé på en stor europeisk publik. Det mest konkurrenskraftiga bidraget.”

Otroligt röstrekord. KAJ fick 4,3 miljoner röster, mest någonsin och 1 miljon mer än Måns. Dock är det bara KAJ och Loreen som haft fler röster än Måns, och hennes övertag över Marcus och Martinus var större än KAJs över Måns.

I deltävlingen fick Måns alla tolvor (varför röstade femåringarna på honom?), sen blev KAJ folkkära fram till finalen.

Kanske det lite går att jämföra med hur dressyrdomare ska ge sina poäng jämfört med hur gemene man ger sina poäng från läktaren.

Jag tror effekten blir ännu större här eftersom det inte finns ett ideal här som det på ett sött finns i dressyren.

Jag kan ju absolut se att ett bidrag i en genre som jag inte uppskattar har kvalitet och därför ger den höga poäng om kvalitet var kriteriet men gett den noll poäng om det var min personliga smak som var kriteriet.

Öhhh?? Hur kom du till den slutsatsen???
"kommentar till förhoppningen att jurygrupperna har bättre musiksmak än tittarna"

Är inte musiksmak något som faktiskt får vara delat utan att vissa ska ha bättre än sämre? Vad är bra musiksmak? Vad är dålig? Om du gillar methal, har du då dålig musiksmak eftersom jag avskyr methal? Jag förstår inte?

Musiksmak är väl något högst personligt som inte går att ha bättre eller sämre öht, om Björn Ulveus tycker Kaj är skitbra till skillnad från mig så säger det väl inte att han har bättre eller viktigare smak än mig, bara att vi inte har samma smak?

@tgd Berätta, du som verkar veta - vad är "bra musiksmak"? Tror vi är flera som undrar.
I mitt tycke är Björn Ulvaesson grymt framgångsrik inom musikområdet och för att nå den nivån av framgång som han gjort borde man rimligtvis ha koll på vad som kommersiellt och publiksmässigt fungerar för den stora massan. Om inte Björn haft denna talangen hade vi ju inte vetat om att han överhuvudtaget finns t ex.

"kommentar till förhoppningen att jurygrupperna har bättre musiksmak än tittarna"

Är inte musiksmak något som faktiskt får vara delat utan att vissa ska ha bättre än sämre? Vad är bra musiksmak? Vad är dålig? Om du gillar methal, har du då dålig musiksmak eftersom jag avskyr methal? Jag förstår inte?

Musiksmak är väl något högst personligt som inte går att ha bättre eller sämre öht, om Björn Ulveus tycker Kaj är skitbra till skillnad från mig så säger det väl inte att han har bättre eller viktigare smak än mig, bara att vi inte har samma smak?
Diskussionen där handlade specifikt om ESC jurygrupperna. Inte om deras personligt tyckande och smak utan deras proffessionella bedömningar i ESC.

Tänk scenariot att jag som ordinär ryttare är och tittar på samma saluhästar som Lisen Bratt-Fredricsson. Vi skulle högst troligen tycka olika om hästarna vi ser och det har ju inget att göra med att min smak är sämre än hennes men hennes kunskap i ämnet är förstås på helt annan nivå än min och hon kan se på hästarna från ett mycket större perspektiv än jag kan. Och hon förmår med sin kunskap om vad som är gångbart på tävlingsbanorna plocka fram framtida vinnare vilket jag inte kan. Och det här är tänker jag motsvarande inom ESC världen med, att jurygrupperna har mer kunskap än vi tittare och att en kille som Björn är som hästvärldens Lisen.

Visst noterade du också att det var inlägget jag svarade på som var det som skämtade om förhoppningen att jurygrupperna har bättre musiksmak än tittarna?? Så det inte är fel person du har diskussionen nu med tänker jag 🙂

Diskussionen där handlade specifikt om ESC jurygrupperna. Inte om deras personligt tyckande och smak utan deras proffessionella bedömningar i ESC.

Tänk scenariot att jag som ordinär ryttare är och tittar på samma saluhästar som Lisen Bratt-Fredricsson. Vi skulle högst troligen tycka olika om hästarna vi ser och det har ju inget att göra med att min smak är sämre än hennes men hennes kunskap i ämnet är förstås på helt annan nivå än min och hon kan se på hästarna från ett mycket större perspektiv än jag kan. Och hon förmår med sin kunskap om vad som är gångbart på tävlingsbanorna plocka fram framtida vinnare vilket jag inte kan. Och det här är tänker jag motsvarande inom ESC världen med, att jurygrupperna har mer kunskap än vi tittare och att en kille som Björn är som hästvärldens Lisen.
Vad lite du tror om folks kunskaper.

Om vi tar en superstjärna som All-in är det väldigt mycket Peders häst. Alldeles för mycket flykt i honom för Lisen. Det ser man på tv-programmet på SVT-play om superhästen All-in. Peder och All-in är ett ekipage.

Björn är superduktig inom musik men att tro att inte många andra är lika duktiga inom sina genrer är inte ödmjukt. Så extremt mycket musikintresserade i Sverige.

Vad lite du tror om folks kunskaper.

Om vi tar en superstjärna som All-in är det väldigt mycket Peders häst. Alldeles för mycket flykt i honom för Lisen. Det ser man på tv-programmet på SVT-play om superhästen All-in. Peder och All-in är ett ekipage.

Björn är superduktig inom musik men att tro att inte många andra är lika duktiga inom sina genrer är inte ödmjukt. Så extremt mycket musikintresserade i Sverige.
Absolut!! Nu var frågan jag kommenterade i mitt första inlägg de internationella jurygrupperna i ESC och deras jobb.

Till alla jag lyckats kränka här ber jag om ursäkt! 🙈

I mitt tycke är Björn Ulvaesson grymt framgångsrik inom musikområdet och för att nå den nivån av framgång som han gjort borde man rimligtvis ha koll på vad som kommersiellt och publiksmässigt fungerar för den stora massan. Om inte Björn haft denna talangen hade vi ju inte vetat om att han överhuvudtaget finns t ex.
Inte svar på min fråga. Vad ÄR bra musiksmak?

Inte svar på min fråga. Vad ÄR bra musiksmak?
Så här svarar AI på din fråga:

Vilken härlig fråga! Musiksmak är något väldigt personligt och varierar enormt från person till person. Vad som anses vara bra musiksmak är helt subjektivt och beror på individens unika preferenser och erfarenheter.

Några sätt att definiera bra musiksmak kan vara:

- **Mångfald**: Att kunna uppskatta olika genrer och stilar, från klassisk till rock, pop, jazz, hip-hop och världsmusik.
- **Autenticitet**: Att följa sin egen smak och inte bara lyssna på musik som är populär eller trendig.
- **Nyfikenhet**: Att vara öppen för att upptäcka nya artister och låtar.
- **Djupdykning**: Att verkligen lyssna på och uppskatta texterna, melodierna och produktionen i musiken.

Men i slutändan handlar det om vad som får ditt hjärta att sjunga och dina fötter att dansa. Har du några favoritartister eller genrer? 🎶

Så här svarar AI på din fråga:

Vilken härlig fråga! Musiksmak är något väldigt personligt och varierar enormt från person till person. Vad som anses vara bra musiksmak är helt subjektivt och beror på individens unika preferenser och erfarenheter.

Några sätt att definiera bra musiksmak kan vara:

- **Mångfald**: Att kunna uppskatta olika genrer och stilar, från klassisk till rock, pop, jazz, hip-hop och världsmusik.
- **Autenticitet**: Att följa sin egen smak och inte bara lyssna på musik som är populär eller trendig.
- **Nyfikenhet**: Att vara öppen för att upptäcka nya artister och låtar.
- **Djupdykning**: Att verkligen lyssna på och uppskatta texterna, melodierna och produktionen i musiken.

Men i slutändan handlar det om vad som får ditt hjärta att sjunga och dina fötter att dansa. Har du några favoritartister eller genrer? 🎶
Just det! Då bör kanske inte person 1 säga att person 2 har bättre musiksmak än person 3.

Konstig fråga?

Kommer du dit som svensk med lite rudimentär finska så kan du prata engelska eller svenska.

Finland är tvåspråkigt. De som talar finlandssvenska talar riksspråk. Ett av två språk. Mycket likt svenska. ;)

Fast nja. Det är absolut inte så att du kan räkna med att kunna kommunicera på svenska i Finland, annat än i de väldigt geografiskt avgränsade områdena som är Svenskfinland.

Det är i övriga delar inte större skillnad på att komma som svensk till Finland än som finsk till Sverige. (På besök alltså)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 281
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 780
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 947
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 437
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka