Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Sen tycker jag det finns en charm med att sjunga på svenska/finska om en nordisk tradition- bastu. Det var ju precis det som var meningen från början dvs sjung en låt på ditt lands språk. Så på så sätt är detta mer eurovision än vad Sverige haft på 30 år.
Ser man på Melodifestivalens/Eurovisions historia så är det ju en förhållandevis kort tid som det öht varit tillåtet att sjunga på engelska. Tidigare var det ju krav på att man skulle sjunga på "sitt lands språk".

Exakt. Elov&Beny körde in en bil på scenen, Fröken snusk hade en dalahäst, Brandsta var tja, brandmän.

Men skillnaden tror jag är det som KAJ själva säger: de tar humor på allvar. Och jag har sett numret en miljon gånger (känns det som), jag tror inte att där finns en enda detalj som inte är slipad till perfektion. Det är, precis som du säger, välgjort och seriöst. Och de kan verkligen sjunga.

Ja men precis!

Jag såg bara en deltävling och det var den med Kaj och Måns. Efter det har jag inte hört låten men jag minns den ändå.
Träffade min kusin som är 15 i helgen, hon sjöng på något och jag frågade vad det var.
"Men är du dum eller, det är Måns"
Den låten glömde jag alltså direkt efter att jag hört den 😅
Jag tillhör ju dem som varken lyssnar på radio eller ser på underhållningsprogram.

Jag tycker det är helt okej att ogilla låten eller hata den för den delen det går dock till en annan nivå när man börjar ifrågasätta att låten ens hör hemma i en tävling som du kommer med slag under bältet. Typen låten representerar är dessutom vanligt förekommande. Den är bättre utförd än exempalvis:

Eller

Jag tycker att ifrågasättande en om vilka typer av låtar som hör hemma i mello bör tas i en egen tråd och inte som en reaktion på en viss låt.

PS. Måns låt skulle passa utmärkt som revynummer den också.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Revy

Åhnej Brandsta City Släckers var ju en av de bästa!!!

Jag hade varit glad om de vunnit, om inte så hade det retat gallfeber på folk, men de var inte I närheten av KAJ rent kvalitetsmässigt. Inte en om man bara ser till låten i sig

Haha jag tycker nog den är minst lika bra- men det är ju som så att folk tycker olika och det gör väl ändå mellot givande kan jag tycka :)

Haha jag tycker nog den är minst lika bra- men det är ju som så att folk tycker olika och det gör väl ändå mellot givande kan jag tycka :)
Jag tänker mer på objektiva saker ( ja inte helt objektivt). Brandsta ställde sig och sjöng en trevlig låt rakt upp och ner. Hyfsat ok sång men ingen höjdare ren musikaliskt. KAJ killarna kan sjunga och utnytjar det i arrangemanget och på det har de en koreografi som får folk att vilja hänga med.

Vilken låt man föredrar är däremot helt en smaksak.

Jag tänker mer på objektiva saker ( ja inte helt objektivt). Brandsta ställde sig och sjöng en trevlig låt rakt upp och ner. Hyfsat ok sång men ingen höjdare ren musikaliskt. KAJ killarna kan sjunga och utnytjar det i arrangemanget och på det har de en koreografi som får folk att vilja hänga med.

Vilken låt man föredrar är däremot helt en smaksak.

Ja så är det ju och många gånger lägger man ju ner lika mycket på koreografi som musiken så visst är det skillnader!

KAJ har fans i Höör:
IMG_5382.webp

Är det bara vi som har elva miljarder deltävlingar?
Italien har ett komplicerat upplägg med 95 miljarder, sen har en del länder börjat följa efter Sverige och har deltävlingar, som jag fattat det.

Andra gör helt bakvänt, tv-bolaget väljer ut en artist om får sjunga ett gäng låtar, sen väljer de nån av dem (eller låter folk välja, vet inte riktigt)

Italien förresten, den som till slut vann deras komplicerade San Remo-festival fick erbjudande att åka till ESC men efter några dagar avböjde han. Därför gick det vidare till tvåan, han accepterade och han har en låt som jag tycker är fantastisk, min favorit hittills bredvid KAJ

Senast ändrad:
Är det bara vi som har elva miljarder deltävlingar?
Njae, det är bara Melodifestivalen och Sanremo Music Festival som är populärare jippon i hemländerna än ESC är och därmed också lite större och mer påkostade. Sanremo är ju dessutom unikt i och med att artisterna väldigt sällan har som mål att "åka och representera Italien" medan de flesta Melloartister har det som sin högsta önskan.

I de andra nordiska länderna har man av och till gjort lite som "storebror Mello" och introducerat semifinaler eller på andra sätt ändrat upplägg utifrån vad Mello gör. Island har fortfarande semifinaler, Finland testade i ett par år, Norge har haft det ett bra tag men skippade det i år och Danmark gick tillbaka till en tävlingskväll för ett tag sedan.

Fun fact: I Söngvakeppnin måste man sjunga på isländska i semifinalerna men ska sedan framföra låten exakt som den ska låta i Eurovision när man tävlar i finalen. Så om du har planerat att köra en låt på engelska så måste du ändå hitta på en isländsk version.
Därför har exempelvis Gagnamagnið och Think About Things helt olika innebörd. Daði sa att han skrev låten med den engelska texten (om sitt nyfödda barn) i åtanke och sen skrev den isländska texten om bandet från rymden som ska rädda världen med sin dans (och därmed fixade fram en koreografi till låten). :D

Det här blir kanske för lokalt och dialektalt för att den breda massan ska förstå, men den visar KAJs briljans i texter för den beskriver precis hur det är på Juthbacka marknad :D

Pöbeln vid Jutas (ordlek med Döbeln vid Jutas)
Jag undrar lite ot hur man klarar sig i Finland med dålig finska?
Njae, det är bara Melodifestivalen och Sanremo Music Festival som är populärare jippon i hemländerna än ESC är och därmed också lite större och mer påkostade. Sanremo är ju dessutom unikt i och med att artisterna väldigt sällan har som mål att "åka och representera Italien" medan de flesta Melloartister har det som sin högsta önskan.

I de andra nordiska länderna har man av och till gjort lite som "storebror Mello" och introducerat semifinaler eller på andra sätt ändrat upplägg utifrån vad Mello gör. Island har fortfarande semifinaler, Finland testade i ett par år, Norge har haft det ett bra tag men skippade det i år och Danmark gick tillbaka till en tävlingskväll för ett tag sedan.

Fun fact: I Söngvakeppnin måste man sjunga på isländska i semifinalerna men ska sedan framföra låten exakt som den ska låta i Eurovision när man tävlar i finalen. Så om du har planerat att köra en låt på engelska så måste du ändå hitta på en isländsk version.
Därför har exempelvis Gagnamagnið och Think About Things helt olika innebörd. Daði sa att han skrev låten med den engelska texten (om sitt nyfödda barn) i åtanke och sen skrev den isländska texten om bandet från rymden som ska rädda världen med sin dans (och därmed fixade fram en koreografi till låten). :D
Jätteintressant!

Jag är ingen musikkännare på något vis och inte heller mello-intresserad men ville bara kommentera här att jag såg i mitt insta flöde att Björn Ulvaeus gjort en bastu video med KAJs låt med 'huge congrats' till KAJ och jag antar att han kan anses ha riktigt bra musiksmak och känsla för vad som är bra musik.
Intressant. Du menar alltså att hans musiksmak är viktigare än din och min eller sjöbergas eller för den delen någon här i tråden som gillade Kaj? Jag anser nog att alla får ha sin egen smak och att den får vara just delad ;-)

För mig så är det viktigaste med "humorlåtar" att dom faktiskt har både glimten i ögat och kvalité.
Tänk typ Ylvis. Deras Stonehenge är ju bland de bästa man hört!
Nu lyssnar jag ju väldigt mycke på texter och uppskattar fyndigheter så det lyfter ju oxå låtar mer för mig än om man 'bara lyssnar'.

Mer modernt så tänker jag på OCT's låt Half Horse Half Man som va viral för nå tag sen.
Bizarr, men ack så fantastisk! Fastnar på hjärnan, fyndig, och väldigt välgjord med duktiga sångare.😁

Sen så tycker jag väl iofs om nån av Sean Banans bidrag oxå, dom fyller sin funktion som trallvänliga låtar och skön show.😅
Blir så sjuuukt less på alla bidrag som ska symbolisera alldela och artister som 'haft det så svårt och den här låten är verkligen allt för mig' 🙄😒

Så där lyckas KAJ enligt mig. Haft låten på hjärnan typ konstant.. Måns låt får mig bara in på Wrecking Ball 🤷‍♀️

För mig så är det viktigaste med "humorlåtar" att dom faktiskt har både glimten i ögat och kvalité.
Tänk typ Ylvis. Deras Stonehenge är ju bland de bästa man hört!
Nu lyssnar jag ju väldigt mycke på texter och uppskattar fyndigheter så det lyfter ju oxå låtar mer för mig än om man 'bara lyssnar'.

Mer modernt så tänker jag på OCT's låt Half Horse Half Man som va viral för nå tag sen.
Bizarr, men ack så fantastisk! Fastnar på hjärnan, fyndig, och väldigt välgjord med duktiga sångare.😁

Sen så tycker jag väl iofs om nån av Sean Banans bidrag oxå, dom fyller sin funktion som trallvänliga låtar och skön show.😅
Blir så sjuuukt less på alla bidrag som ska symbolisera alldela och artister som 'haft det så svårt och den här låten är verkligen allt för mig' 🙄😒

Så där lyckas KAJ enligt mig. Haft låten på hjärnan typ konstant.. Måns låt får mig bara in på Wrecking Ball 🤷‍♀️
KAJ nämner just Ylvis (och What does the fox say) här, de har medieträning inför Basel

(Ber om ursäkt om den redan finns i tråden)

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 281
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 780
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 947
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 437
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka