Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Har jävligt svårt för hela jippot över lag men här kommer mina 2 cent.

Måns Zelmerlöw är snark. Skittråkig intetsägande låt, men det är väl typ så det ska vara I guess? Lite bombastiskt men samtidigt väldigt förutsägbart.

Vad fan gjorde Maja Ivarsson där öht? Jag kan inte förstå hur någon som haft en "annan" karriär tidigare kan gå med på att degas in i detta groteska formatet. Och låten 😬😬😬🙈🙈🙈 Nä, alltså där klarar jag inte av att kolla.

Sen är det inte mycket som lämnade några spår över huvud taget, eller ok han Greczula var ju lite rivig men också egentligen inget jag kommer komma ihåg i efterhand.

Bastukillarna kommer jag dock att minnas! Främst för att dom delar namn med min häst kanske 😅 Men också för att dom stack ut lite från mängden. Låten är ju vad den är (får lite typ Hooja-vibbar) men dom är glada och har energi och fastän dom går runt i bruna tweedkostymer och ser ut som att dom jobbade på bank på typ 40-talet så är det ju fart och fläkt i numret. Så ja jag tycker nog allt att dom var värdiga vinnare.

Sen detta med att skicka norrmän, finnar osv till Eurovision. Helt för! Skicka GÄRNA en dansk nästa år. Låt världen veta att vi står enade här uppe 🫶🏻

Jag tror att hans mormor eller farmor är från Danmark. Eller nåt sånt.
Jaha! Ptja om det är seriöst å inte skåneskämt så är ju dansk/halvdansk avklarat då, kör vi på med islänningar ist :rofl:
Så kanske det var, med en mormor/farmor! Jag var trött när jag såg klippet och minns inte jättenoga, minns inte ens vilka som intervjuade så att gå tillbaka och kolla igen blir svårt. Så fjärdedels dansk iaf. Då kör vi på isländskt nästa år :D

Juryn kanske har bättre smak än tittarna 🙈
(fast jag har inte riktigt koll på vad Sverige brukar skicka, kan räkna upp typ 5 mellovinnare)
Jag är ingen musikkännare på något vis och inte heller mello-intresserad men ville bara kommentera här att jag såg i mitt insta flöde att Björn Ulvaeus gjort en bastu video med KAJs låt med 'huge congrats' till KAJ och jag antar att han kan anses ha riktigt bra musiksmak och känsla för vad som är bra musik.

Jag är ingen musikkännare på något vis och inte heller mello-intresserad men ville bara kommentera här att jag såg i mitt insta flöde att Björn Ulvaeus gjort en bastu video med KAJs låt med 'huge congrats' till KAJ och jag antar att han kan anses ha riktigt bra musiksmak och känsla för vad som är bra musik.
Nu vet jag inte om detta innebär att han tycker det är bra, och man får väl ha vilken smak man vill (ABBA är inte heller min smak). Trodde det var uppenbart att mitt inlägg var skämtsamt.

• Gilla
Reactions: tgd
Jag irriterar mig också på att vinnande bidraget ses på med viss förakt från en del (antagligen bara för att de inte gillar låten, svårt att tro att de egentligen har något emot männen som framför den) så jag brukar tänka att den där ”riktiga bra musiken” de talar för är framför av Idol-Måns och när man sen tänker på hans låts fantastiska text känns bidraget varken så himla genuint, professionellt och bra längre ;)

Nä jag är mest tramsig nu. Måns är bra. Idol är ett helt okej sätt att bli känd på och texter ska framförallt fungera att sjunga och behöver inte betyda något. Han hade kunnat vinna med denna låten för att han är väldigt duktig och framträdandet var bra, men den är inte Heroes (eller snarare är den Heroes 2.0 med sämre text och inte längre ny, så det blev inte tillräckligt bra i slutändan för mig iaf. Men många andra tyckte ju att den var bäst)

Jag irriterar mig också på att vinnande bidraget ses på med viss förakt från en del (antagligen bara för att de inte gillar låten, svårt att tro att de egentligen har något emot männen som framför den) så jag brukar tänka att den där ”riktiga bra musiken” de talar för är framför av Idol-Måns och när man sen tänker på hans låts fantastiska text känns bidraget varken så himla genuint, professionellt och bra längre ;)

Nä jag är mest tramsig nu. Måns är bra. Idol är ett helt okej sätt att bli känd på och texter ska framförallt fungera att sjunga och behöver inte betyda något. Han hade kunnat vinna med denna låten för att han är väldigt duktig och framträdandet var bra, men den är inte Heroes (eller snarare är den Heroes 2.0 med sämre text och inte längre ny, så det blev inte tillräckligt bra i slutändan för mig iaf. Men många andra tyckte ju att den var bäst)
Loreen är ju faktiskt också från Idol så det måste väl ändå ses som legit!

Loreen är ju faktiskt också från Idol så det måste väl ändå ses som legit!
Absolut! Och Darin och Agnes med som jag också tycker är riktigt bra artister 👌
Men jag har väldigt svårt för att en sorts musik skulle vara ”finare” än en annan. Oavsett om man har utbildning på högsta nivå eller är självlärd så är musik klasslös för mig. Gör den mig glad eller tilltalar mig på annat sätt är det bra musik.

Enda låten jag kommer ihåg är Eriks. Och tycker fortfarande att hans var bäst.
Finns några stycken som höll hög kvalitet som kommer få framgångar med sina låtar.
Vinnarlåten har jag inte hört sen i lördags och kommer inte alls ihåg konstigt nog.

1741811426238.webp

https://www.facebook.com/reel/1175409466832341

Jodå. Finns stöd. Eller förresten, jag tycker nog inte att det är "bedrövligt". Mer lite som att skicka Måns Zelmerlöw till humor-VM i klassen bästa revynummer.

/Tar ett spadtag och går bakom stenen igen
Klart man kan dela upp schlagerfestivalen i 4-5 klasser. Dansband, ballader, folksånger, osv så behöver man inte klaga på att låtar som har fel stil vinner. Det blir lite tråkigt om allt ska vara stött i samma form.

Är det det du vill ha, att utesluta alla nummer dom får folk att le?

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 277
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 773
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 945
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 433
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka