Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Sitter och tittar på youtube nu och är helt fascinerad av hur otroligt positiva "alla" är när de lyssnar på KAJs låt, folk som inte kan ett ord svenska som sitter och dansar och försöker sjunga med, kollar upp låttexter och säger att det är en sådan här låt de BEHÖVER just nu. Och kommentarerna i mängder som instämmer. Hur galet många svenskar som skriver att de aldrig röstat eller normalt sett inte röstar, men nu har röstat som tokar på KAJ.

Och själv är jag fortfarande löjligt förtjust i bastulåten. Jag lyssnar på den några gånger varje dag bara för att bli på bra humör :p

Ja, t.om. kanaler där de brukar vara mer positiva till "jurylåtar" älskar KAJ. Denna t.ex. (säger lite samma som jag menade att låten inte direkt är gjort för att först och fräst lyfta fram röstregister men att det ändå låter väldigt bra)

Jag lyssnade på en 90-tals lista igår när jag körde till jobbet med bla Günther och Dr Bombay, där kan vi prata oseriös plojmusik 😆
De som kallar Kaj för ploj måste ha väldigt kort minne 🙄
Men Dr Bombay kanske kan tänka sig en comeback till nästa år, det var ju någon bitter snubbe som undrade om vi inte skulle skicka en dansk nästa år och han är ju iaf halv-dansk 😁

Jag lyssnade på en 90-tals lista igår när jag körde till jobbet med bla Günther och Dr Bombay, där kan vi prata oseriös plojmusik 😆
De som kallar Kaj för ploj måste ha väldigt kort minne 🙄
Men Dr Bombay kanske kan tänka sig en comeback till nästa år, det var ju någon bitter snubbe som undrade om vi inte skulle skicka en dansk nästa år och han är ju iaf halv-dansk 😁
Måns är ju tydligen också halv-dansk så :p

Jag är mest besviken på buke 😅. Kollar aldrig på melodifestivalen men lyssnade på vinnarlåten igår, sen gick jag in här för att få stöd i hur BEDRÖVLIGT det är, men nä. Inget stöd att hämta!
Jodå. Finns stöd. Eller förresten, jag tycker nog inte att det är "bedrövligt". Mer lite som att skicka Måns Zelmerlöw till humor-VM i klassen bästa revynummer.

/Tar ett spadtag och går bakom stenen igen

Jodå. Finns stöd. Eller förresten, jag tycker nog inte att det är "bedrövligt". Mer lite som att skicka Måns Zelmerlöw till humor-VM i klassen bästa revynummer.

Men varför envisas du med att kalla/antyda att KAJ är ett revynummer?
De är faktiskt väldigt duktiga musiker. (Vet inte om Nissan bromsa-videon redan länkades i tråden).

Om man automatiskt tycker att en låt framförd på dialekt gör att en låt = revy, kanske det är på tiden att fler svenska artister börjar uppträda på sina olika dialekter.

T.ex både en och annan amerikansk country-artist sjunger på dialekt, vilket i den genren uppfattas som mer genuint. Gör det all country till revy? Eller brittisk indie-pop som sjungs med tydliga inslag av cockney? Är det revy?

Fjompiga texter är väl kännetecken för Melodifestivalen i allmänhet och ESC i synnerhet. De engelska nödrim som brukar vara kännetecken för svenska låtskrivare är knappast höjden av finstämd lyrik.

HÄR kan man läsa om regional påverkan på musik.

Men varför envisas du med att kalla/antyda att KAJ är ett revynummer?
De är faktiskt väldigt duktiga musiker. (Vet inte om Nissan bromsa-videon redan länkades i tråden).

Om man automatiskt tycker att en låt framförd på dialekt gör att en låt = revy, kanske det är på tiden att fler svenska artister börjar uppträda på sina olika dialekter.

T.ex både en och annan amerikansk country-artist sjunger på dialekt, vilket i den genren uppfattas som mer genuint. Gör det all country till revy? Eller brittisk indie-pop som sjungs med tydliga inslag av cockney? Är det revy?

Fjompiga texter är väl kännetecken för Melodifestivalen i allmänhet och ESC i synnerhet. De engelska nödrim som brukar vara kännetecken för svenska låtskrivare är knappast höjden av finstämd lyrik.

HÄR kan man läsa om regional påverkan på musik.
Står bakom stenen nedgrävd och stödjer @Niyama

#itsnotmelloforme

Men brukar du se eurovision?
Jag tycker det är fascinerande att vissa tycker det är självklart att Måns etc är likhetstecken med atf vara framgångsrik i eurovision och att det är så det ska låta.

När man pratar med folk från andra länder som gillar eurovision så hör jag alltid att de säger att de tycker Sverige är skittråkiga. För vi skickar hela tiden samma typ av låtar. Det är snygg pop, med snyggt ljus på scenen. Men de tycker att vi är fega och att vi borde våga lite mer någon gång.
Jag hör också ofta att folk säger att Sverige kommit på så höga placeringar pga Sverige är ofta favoriter hos juryn medans andra länder får tittarrösterna.

Så jag tror Kajj kan funka bra i alla fall när det gäller tittatröster.

Står bakom stenen nedgrävd och stödjer @Niyama

#itsnotmelloforme
Man behöver ju inte gilla KAJ, deras musik eller nån mello-låt alls.

Jag förstår bara inte varför t.ex du så gärna vill kalla det ett revynummer? Vad är det som är revy med själva låten?

Analyserar man några nummer så tycker jag att t.ex Måns låt är platt; texten är meningslös. Han sjunger om en revolution men som jag läste i DN: "en revolution för människor som saknar åsikter och principer."

John Lundviks budskap:
"Everyone should know that they could be someone
O-oh, everyone should know that they could be someone". Knappast vad jag kallar nydanande budskap heller.

Maja Ivarssons låt Kamikaze life — obegriplig titel och en nästintill stötande text givet betydelsen av ordet kamikaze i krigskontext.

KAJ:s låt, som man absolut inte behöver gilla, den är inte heller någon stor lyrik. Men den har aldrig heller haft den ansatsen. Att däremot kalla den buskis eller revy bara för att ens egna favoriter inte vann, det är nedlåtande.

Man behöver ju inte gilla KAJ, deras musik eller nån mello-låt alls.

Jag förstår bara inte varför t.ex du så gärna vill kalla det ett revynummer? Vad är det som är revy med själva låten?

Analyserar man några nummer så tycker jag att t.ex Måns låt är platt; texten är meningslös. Han sjunger om en revolution men som jag läste i DN: "en revolution för människor som saknar åsikter och principer."

John Lundviks budskap:
"Everyone should know that they could be someone
O-oh, everyone should know that they could be someone". Knappast vad jag kallar nydanande budskap heller.

Maja Ivarssons låt Kamikaze life — obegriplig titel och en nästintill stötande text givet betydelsen av ordet kamikaze i krigskontext.

KAJ:s låt, som man absolut inte behöver gilla, den är inte heller någon stor lyrik. Men den har aldrig heller haft den ansatsen. Att däremot kalla den buskis eller revy bara för att ens egna favoriter inte vann, det är nedlåtande.
Du vet inte vilken min eventuella favorit var eller inte. För mig är både revy och humor en helt egen konstnärlig form med sina egna värden, så för min del är det inte alls nedlåtande. Bara inte alls mello för mig.

Jag fattar nog inte varför man måste tycka just det numret passar i mello och att det är bra musik.

Men mello utvecklas varje år i olika riktningar, och den här riktningen gör grejen mindre intressant för mig. Det betyder liksom inte att det är dåligt eller att ordet "nedlåtande" passar.

Du vet inte vilken min eventuella favorit var eller inte. För mig är både revy och humor en helt egen konstnärlig form med sina egna värden, så för min del är det inte alls nedlåtande. Bara inte alls mello för mig.

Jag fattar nog inte varför man måste tycka just det numret passar i mello och att det är bra musik.

Men mello utvecklas varje år i olika riktningar, och den här riktningen gör grejen mindre intressant för mig. Det betyder liksom inte att det är dåligt eller att ordet "nedlåtande" passar.
Fair enough.

Givetvis har jag ingen aning om vad du gillar eller inte gillar.

Jag tog tre exempel, artister som uttryckt ilska över att de blev, som de själva uttryckt: besegrade av "tik tok-musik"/"ett humornummer".

Som jag tidigare nämnt så bryr jag mig inte alls om vem som ställer upp i Melodifestivalen och ännu mindre vilka genrer som är representerade. Jag lyssnar ändå inte på den musiken.

MEN jag tycker det är roligt att ett nummer som är annorlunda gör succé. Dessutom har väl killarna i KAJ jobbat lika hårt som alla andra tävlande, och nu gav den satsningen utdelning.

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 277
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 770
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 945
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 433
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka