Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Liten reflektion;

Handlar inte Måns och Johns reaktioner om att det egentligen bara gör ont att bli ratad? Jag tänker inte att det handlar om KAJ, utan om tidigare vinnare som helt plötsligt vaknar upp och inte längre är vinnare, utan bara simpla deltagare som alla andra som släpps in i mello ;). Det kan väl vara ganska tufft att svenska folket för några år sedan betraktade en som nationalhjälte (eller vad de nu ser sig som) och sen helt plötsligt kommer några icke-kändisar och trumfar. Det hade tärt på mitt ego också.

För övrigt. Älskar KAJ, hejade på dem, röstade på dem.

Största vinsten är att många som tidigare inte tittat på mello nu plötsligt fått en liten, liten känsla av att det kanske är en gnutta intressant ändå. Eller i alla fall bryr sig på något sätt. Det blir ganska trist annars.

Och som många andra sagt, mello och eurovision är ju inte känt för sin otroliga musik. Utan för bredden, festen, att allt är tillåtet (nästan) och att hela upplägget är så skruvat som det inte går att jämföra med något annat. Där passar KAJ alldeles utmärkt.

Eller bara acceptera att det finns olika åsikter om vad som borde ha släppts in i tävlingen? Eftersom de vann inser jag såklart att jag är i minoritet - men anser mig ändå ha rätt att ha en åsikt.

Det är också lite intressant att de som säger sig aldrig följa mello, inte tycka att det är intressant, inte lyssnar på den tävlingen, har så starka åsikter om tävlingsformatet som de absolut inte bryr sig om.
Jag såg som sagt inte mer än ett par deltävlingar och finalen.
Mina orsaker: musiken är väldigt generisk, allt låter likadant. Jag är inte SÅ intresserad av att höra samma låtskrivares beige bidrag sex veckor i rad att jag inte gör något annat på lördagskvällar under 1,5 månad.

Däremot piggnade jag till när jag hörde KAJ — som inte hör till sånt jag vanligtvis lyssnar på, men är ett annorlunda bidrag som fastnar.

Att popeliten dessutom var snabba med sina kommentarer om att KAJ är "musik för barn"/tik tok-musik och att "vi får se vad juryn tänker" (underförstått: svenska folket förstår ingenting) skapade en stor känsla av förvåning hos mig. Jag insåg att detta tydligen är en mycket allvarligare tävling än jag trodde. Och att det verkar vara okej att hacka på ett bidrag och en annan grupp om man istället är känd från något familjeprogram och gör "seriös popmusik".

Skulle surkartarna ha uttalat sig likadant om t.ex Annika Wickihalder hade vunnit? Hon är väl inte heller jättekänd?

Eller ska man tänka att vissa artister helt enkelt är lite bättre, och att det var meningen att den riktiga tävlingen borde avgöras mellan dem? Att nybörjare icke göre sig besvär? I så fall får väl producenterna ändra programmets upplägg så att det inte är tävlan på lika villkor.

Eller bara acceptera att det finns olika åsikter om vad som borde ha släppts in i tävlingen? Eftersom de vann inser jag såklart att jag är i minoritet - men anser mig ändå ha rätt att ha en åsikt.

Det är också lite intressant att de som säger sig aldrig följa mello, inte tycka att det är intressant, inte lyssnar på den tävlingen, har så starka åsikter om tävlingsformatet som de absolut inte bryr sig om.
Jag tycker det är helt okej att ogilla låten eller hata den för den delen det går dock till en annan nivå när man börjar ifrågasätta att låten ens hör hemma i en tävling som du kommer med slag under bältet. Typen låten representerar är dessutom vanligt förekommande. Den är bättre utförd än exempalvis:

Eller

Jag tycker att ifrågasättande en om vilka typer av låtar som hör hemma i mello bör tas i en egen tråd och inte som en reaktion på en viss låt.

PS. Måns låt skulle passa utmärkt som revynummer den också.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Revy

Jag tycker det är helt okej att ogilla låten eller hata den för den delen det går dock till en annan nivå när man börjar ifrågasätta att låten ens hör hemma i en tävling som du kommer med slag under bältet. Typen låten representerar är dessutom vanligt förekommande. Den är bättre utförd än exempalvis:

Eller

Jag tycker att ifrågasättande en om vilka typer av låtar som hör hemma i mello bör tas i en egen tråd och inte som en reaktion på en viss låt.

PS. Måns låt skulle passa utmärkt som revynummer den också.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Revy

Ja men de kan ju få vara med och sätta färg och liva upp lite. Men att låta dem VINNA :eek:

(Obs ironi)

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 277
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 773
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 945
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 434
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka