Någon mer vältalig än jag skulle säkert kunna förköara det här bättre än jag, men jag ska försöka så gott jag kan.
Det finns redan i dag en hel del höjda röster här i landet över hur mycket plats ett språk som talas av 5-6% av befolkningen ska få ta. Att börja göra alla skyltar tvåspråkiga, även i helt finskspråkiga kommuner, skulle vara ett oerhört slöseri med skattemedel och resurser.
Resurser som behövs till annat. Skulle man gå in för att ändra det så skulle vi finlandssvenskar få ännu mera mothugg och hat av de som redan nu ser oss som "svenska talande bättre folk".
Jag som finlandssvensk måste inte veta när jag är i Nyslott att jag kör på "storbacksvägen", suurmäentie räcker riktigt bra för mig.
Jag skulle inte vilja säga att vi är segregerade, vi är inte uteslutna från samhället, däremot är vi (mer eller mindre medvetet) ganska så samlade som grupp, vilket ger styrka. Svenskan får ett större inflytande i kommuner med högra andel svenska än om vi skulle vara utplottrade lite här och där.
För sådär en 10 år sedan införde staten ett system som gjorde att de kommuner som var enspråkiga gick miste om ett stöd som endast tvåsspråkig kommuner kunde få.
Tyvärr gjorde detta att många kommuner som tidigare haft status som enspråkigt svenska bytte till tvåsspåkigt.
Vilket försvagar svenskan i statistiken.
Det här börjar bara ganska så långt från trådämnet, så kanske dags för en utbrytning snart