Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Som finlandssvensk så kan jag tyvärr intyga att det är väldigt många som inte känner till oss, och gör de det så tror de att vi alla pratar som Mark Levengood.
Det finns t.o.m. finländare som missat vår existens. För dem måste ju verkligen svenska som obligatoriskt skolämne vara obegripligt 😆

Skulle precis skriva det. Min uppfattning är att det är betydligt vanligare att svenskar tror att finlandssvenska = person från finland som pratar svenska

1741982352064.webp

https://www.facebook.com/reel/642703771643766

Pratade om det där med finlandssvenskar hemma, och den bild modern fått från de finlandssvenskar hon känner är att dom absolut inte ser sig som finländare. ("Du som är finne, vad tycker du?" får svaret "jag är finlandssvensk, inte finne" med en sur min). Att dom pratar finlandssvenska och inget annat. Och att det ibland kan va att typ på andra sidan gatan så pratar dom finska istället, att det är ganska skiljt.
Så som en som fått den bilden så kändes det lite mysko att KAJ kallats finländare så ofta.

Sen det där med språket på skyltar, så är det då absolut inte skyltat på svenska så fort man kör över gränsen till Torneå, och vi fick prata engelska med kassören 😅

Pratade om det där med finlandssvenskar hemma, och den bild modern fått från de finlandssvenskar hon känner är att dom absolut inte ser sig som finländare. ("Du som är finne, vad tycker du?" får svaret "jag är finlandssvensk, inte finne" med en sur min). Att dom pratar finlandssvenska och inget annat. Och att det ibland kan va att typ på andra sidan gatan så pratar dom finska istället, att det är ganska skiljt.
Så som en som fått den bilden så kändes det lite mysko att KAJ kallats finländare så ofta.

Sen det där med språket på skyltar, så är det då absolut inte skyltat på svenska så fort man kör över gränsen till Torneå, och vi fick prata engelska med kassören 😅

Fast finländare är ju just ett begrepp som täcker både finnar och finlandssvenskar? Att säga "du som är finne" är inte samma sak som att kalla någon finländare.

Finnar är finländare och finlandssvenskar är finländare men finnar är finnar och finlandssvenskar är finlandssvenskar.
KAJ är finländare men inte finnar.

Hur skyltningen ser ut beror på vilka/vilket språk som är i majoritet, och om det öht finns "minoritetsspråkare" i staden/kommunen.
I Åbo t.ex är gatunamnen överst på finska och under på svenska, i Närpes är de överst på svenska och under på finska. I helfinska Joensuu står gatunamnen bara på finska.

Finnar är finländare och finlandssvenskar är finländare men finnar är finnar och finlandssvenskar är finlandssvenskar.
KAJ är finländare men inte finnar.

Hur skyltningen ser ut beror på vilka/vilket språk som är i majoritet, och om det öht finns "minoritetsspråkare" i staden/kommunen.
I Åbo t.ex är gatunamnen överst på finska och under på svenska, i Närpes är de överst på svenska och under på finska. I helfinska Joensuu står gatunamnen bara på finska.

Låter väldigt segregerat.

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 281
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 780
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 947
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 437
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka