Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Ravishing

Trådstartare
Efter att ha insett att min nuvarande Voffa kanske inte klarar av att träna på den nivå jag vill träna och tävla på står vi inför ett inköp av en till hund. Det ska inte ske nu, utan kanske om 1-2 år (tyvärr...) så jag har gått om tid att söka efter rätt ras och rätt kennel!

Nåväl, såklart är det rasen jag känner mig osäker på, och var är bättre att vända sig än Buke?!

Vad jag kan erbjuda en hund:

Ett aktivt hem med målmedveten träning mot lydnad och bruks. Jag lägger gärna daglig tid på aktivering och träning. I dagsläget vet jag inte hur framtiden ser ut, och det är därför valpköpet kommer att ske om ca 1-2 år, men jag kommer försöka lösa det så att jag kan ha med hunden på blivande arbetsplatsen.

Jag är villig att anpassa träningen efter hunden, dvs. om jag köper en hund som har t.ex. behov av jaktträning eller något annat så kan jag göra det också.

Vad jag söker hos en hund:

*Stor arbetsvilja
*Stor vilja att vara till lags
*Ca 20 kg tung
*Lättskött päls (ingen lång päls som behöver borstas och redas ut till förbannelse, trimning el klippning är okej)
*FRISK RAS!!!
*Helst inte världens största jaktlust (kan vara okej om det inte är omöjligt att jobba bort)
*Inte skällig (möjligtvis okej om det inte är omöjligt att jobba bort)

Så, ge mig tips på en förig arbetsmyra storlek mindre!

Sv: Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Schnauzer? Eller nån av alla vallhundar är det som poppar upp. Dock har du ju en del päls på många utav dom.

Det skriker lite Kelpie om min text, och det är väl huvudkandidaten ;), men andra tips mottages också gärna! Även tips på kennlar kan jättegärna PMas!

Hur är förigheten och arbetsviljan där? Har bara träffat sällskapssnuzers.

Hoppas Grana hittar in till tråden, hon vet mer.
Men jag (som har dvärg) vet att en hel del tävlar både i lydnad och bruks med sina schnauzrar med goda resultat :)

Absolut en frisk ras i alla fall, till skillnad från Riesenschnauzer. Ang. jaktligt och skälligheten passar dina krav in perfekt. Även pälsen är lättskött och du slipper allt hår som flyger runt i huset ;)

Kelpie eller aussie (partisk ;) ) är det som kommer in i huvudet direkt :laugh:!

Annars har jag fastnat mer och mer för korthårscollie, har på senare år sett flera superkäcka individer! Fast det är kanske fortfarande en rätt stor chansning att köpa en sån....? Dentaku vet nog mer!

Sen faller det ju lite på storleken, men annars skulle jag säga Riesen :love:! Jag SKA ha en egen Riesen nån gång i framtiden :D!!

Jag gillar också riesen, otroligt häftiga och mysiga vovvar. Vackra dessutom! men sjukdomsstatistiken är avskräckande :(

Malibu Stacy: Pma gärna kenneltips så jag vet var ajg ska börja!

Miao: Jaa Aussie såklart (som jag suktar över din Lyxa på FB ;))! Men den där pälsen... hur mycket väger en Aussietik? Tycker att 40 kg rottis är lite stort och går gärna ner till hälften på vikten. Kenneltips där? KH Collie känns lite som ett osäkert kort, det är egentligen inget problem känner jag eftersom jag har såpass mycket tid att sätta mig in i rasen, hoppas Dentaku kikar in!

Ang. Riesen så är de så häftiga men alldeles för stora...

Storlek liten så passar en lancashire heeler också. Nackdel kanske med korta ben om du vill köra sök i snårig terräng. Kul och kvick hund med rolig kombo av terrierns jävlaranamma och vallhundens förighet.

Min ligger på 10kg.

Jag gillar också riesen, otroligt häftiga och mysiga vovvar. Vackra dessutom! men sjukdomsstatistiken är avskräckande :(

Jaaaa jag vet :(! Men jag hoppas att den har ordnat sig tills den dagen jag ska ha en (om sisådär 10-15-20 år tänker jag mig ;)! ). Och med lite detektivarbete går det att hitta de kennlar som har friska linjer också :)!

Har kikat lite på den faktiskt, med din cooling i åtanke. Hur är skälligheten? Obotlig? Vet att Jadzia skrivit om att corgin typ är omöjlig att få tyst på.

Miao: Jaa Aussie såklart (som jag suktar över din Lyxa på FB ;))! Men den där pälsen... hur mycket väger en Aussietik? Tycker att 40 kg rottis är lite stort och går gärna ner till hälften på vikten. Kenneltips där?

En "normal" aussietik har ett spann på ca 48-53 cm och väger mellan 14-22 kg. Snittvikten ligger runt 20 kg.

Pälsen är helt sjukt bra, iaf på de hundar jag känner som är mer arbets/funktionsavlade :). Ex Lyxa har aldrig någonsin tovor, inget som fastnar i pälsen trots massa skogsarbete, torkar på 5 min efter hon badat osv. Hon är t.o.m lite svår när man ska duscha henne till utställning, för när man kommer bak till bakdelen med vattnet så har fronten nästan torkat :D!

Jag duschar henne kanske... 2-3 ggr per år om jag ska på utställning, och pälsen håller sig superfin ändå. Kammar kanske lite bakom öronen ibland, och sen så fäller hon REJÄLT 2 ggr per år innan löp, men sen inget däremellan. Hon har en helt underbar arbetspäls :love:!

Det låter ju inte helt fel!! Då kanske jag kan göra avkall... Uppfödartips?

De raser jag funderar på nu är:

- Kelpie
- Aussie
- Korthårig Collie
- Lancashire heeler
- Jaktcocker
- Berger des pyrénées a face rase (jättefina men det verkar svårt att hitta en bra?)

Åh, kul att folk börjar få upp ögonen för kortisarna! :laugh:

Men det ska inte förnekas att det är en ojämn ras; det finns hundar som tävlar elit och det finns hundar som inte fixar ett normalt vardagsliv - och hela spektrat däremellan. Anledningen till det är framför allt att det avlas på en hel del skit men tyvärr också på att det kanske inte finns tillräckligt många bra hundar för att uppnå en jämn, hög standard. Åtminstone inte än!

Är man beredd att vänta lite, utföra en del detektivarbete och åka en bit så kan man dock få tag på en riktigt trevlig hund.

Jag sätter ihop en liten lista på arbetskennlar och PM:ar :)!

Åh, kul att folk börjar få upp ögonen för kortisarna! :laugh:

Men det ska inte förnekas att det är en ojämn ras; det finns hundar som tävlar elit och det finns hundar som inte fixar ett normalt vardagsliv - och hela spektrat däremellan. Anledningen till det är framför allt att det avlas på en hel del skit men tyvärr också på att det kanske inte finns tillräckligt många bra hundar för att uppnå en jämn, hög standard. Åtminstone inte än!

Är man beredd att vänta lite, utföra en del detektivarbete och åka en bit så kan man dock få tag på en riktigt trevlig hund.

Ja, jag har som sagt sett flera exemplar på senare tid som har väckt mitt gillande och intresse :)! Hoppas att aveln fortsätter gå åt det bra hållet, för en bra KH verkar vara en riktigt käck och rolig hund att hålla på med :laugh:!

Klart att du ska ha en aussie :angel:
Bli inte avskräckt av min hund, han har bara en oerfaren matte och lite dåligt driv i generna. :o

Jättesnällt!!

HeleneK: Hahaha, näddå, han avskräcker mig inte alls!

Dentaku: Om du orkar får du gärna namedroppa lite uppfödare i ett PM till mig!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring