med tanke på denna anonns..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: med tanke på denna anonns..

Jag hade absolut kunnat tänka mig en hund med en sådan defekt om jag hade möjlighet för den. Jag behöver ju ha en sund och frisk hund utan fysiska hinder efter som att jag är aktiv ryttare som har hunden med mig på långturer. Han är även med husse på arbetet vilket ibland kräver aktivitet och att hunden är tålig och smidig.

Men hade jag bara haft en sällskapshund så hade en sådan defekt inte påverkat speciellt. Viktigast är att hunden kan få ett värdigt liv trots sin defekt och att den klarar av vardagen den får i vårt hem.

Kommer garanterat finnas ngn som tycker den är lite speciell och det finns alltid ngn som vill ha det som inte alla andra har.

Frågan är bara om man verkligen hjälper en individ som denna genom att låta den leva.

Naturligtvis finns det sådana som låter allt leva oavsett defekter och skador, men frågan var snarare menad som; vem i den här diskussionen skulle låta ett 3-bent föl leva vidare och sälja för billig penning..

har inte följt länken men kan anta att det är om en trebent häst..?

Ursäkta?:cool:
Vart var påhoppet? Och vem hoppar på vem här egentligen?:grin:

Jag förtydligar mig ytterligare, man hoppar genast på luckor i ett resonemang eftersom man när man skriver inte tror sig behöva bokstavera det självklara.
Inga s.k. "personliga påhopp" med andra ord.

Jag trodde det var underförstått att jag jämförde med en större hund med liknande proportioner eftersom du påstod att små hundar inte lider lika mycket av en samma defekt som stora hundar skulle ha gjort.

Men vi lämnar det. Skriftligt missförstånd.

KL

Alltså, är man seriös uppfödare om man behåller valpar med såna deformeringar? Jag tycker det luktar oseriöst i mängder... och oseriöst är jag väldans anti....

Jag undrar också om man anses som seriös uppfödare om man säljer en sådan valp.

I min bok klassas man inte som seriös uppfödare om man gör så där, nej..

*kl*

Jag kunde faktiskt inte låta bli att maila annonsören/uppfödaren till valpen och fråga. Fick ett väldigt (o)trevligt svar tillbaka, vilket nu har bekräftat om vad jag först tyckte om en sådan uppfödare... Oseriös.:cool:

Mitt mail:
"Hej.

Får jag bara fråga, utan att verka dryg eller så.
Men hur kommer det sig att du valt att behålla en valp med en såpass stor defekt, än att ha låtit den få somna in när missbildningen upptäcktes?"

Uppfödarens svar:
"Du, hur dum i huvudet får man vara. Jag har i samråd med veterinären dag 1 diskuterat hur han i framtiden skulle klara sig och dom både amputerar hundar och ser detta medfödda felet och dom klarar sig lika bra som andra hundar. Tänk om vi skulle låta alla barn som föds med defekter somna in. Det är tur att det inte finns så många med dina värderingar här i världen. Det är ju hitlervärderingar du har."

:rofl:

*kl*
Skulle vara intressant höra en veterinärs kunniga åsikt ifrågan om hunden kommer lida eller inte.

Beror ju på hur man definierar lida..

Hunden kommer säkerligen inte att ha ont de första året/åren, men kan den leva lika normalt som en hund med 4 fungerande ben, göra samma saker, eller leva lika länge smärtfritt??

Kommer hunden att säljas till en seriös hundmänniska eller någon som köper den för att den är udda och billig??

etc. etc. etc.

Beror ju på hur man definierar lida..

Hunden kommer säkerligen inte att ha ont de första året/åren, men kan den leva lika normalt som en hund med 4 fungerande ben, göra samma saker, eller leva lika länge smärtfritt??

Kommer hunden att säljas till en seriös hundmänniska eller någon som köper den för att den är udda och billig??

etc. etc. etc.

Ja? Det var de svar jag ville ha. Vilka skador ger hundens defekt i längden, kommer den lida av att ha ett ben mindre, eller inte.
Hur ställer man de mot andra defekter som finns hos många hundraser och som faktiskt orsakar lidande förr eller senare.

Sen undrar jag som vanligt vad seriös har med pengar att göra?
Är jag en sämre hundägare för att jag har en mindre inkomst? :confused:

Som uppfödare har man ett ansvar för vad man föder upp och ett ansvar för att se till att de valpar man säljer får bästa möjliga och hälsosamma liv som man kan.

Att spara och sälja en defekt valp anser jag inte vara seriöst.

Det säger sig själv att den snedbelastning som blir för att kompensera bristen av ett framben i längden kommer att orsaka problem.

Att köpa en defekt hund för att den är billig brukar ge bakslag i det långa loppet och då är ju frågan om man som uppfödare gjort sitt yttersta och tagit fullt ansvar?

Jag anser inte det. Därav att jag personligen direkt skulle avliva en valp med endast tre ben!

Jag skulle inte köpa en valp med ett halvt ben!

Och jag tycker vovvingen ser så ledsen ut! Han vill nog hellre springa på dom gröna ängarna,han ber ju om det om man kollar in blicken!

*kl*
Lite spontana tankar bara..

Jag skulle aldrig behålla en sådan valp. Om en valp är trasig redan som liten- vad är det för förutsättningar? Nix pix! Hela hundar ska det vara oavsett ålder..

Men visst, alla tänker olika. Jag skulle heller aldrig ha en hund som måste gå under medicinering under en lägre tid/alltid. No way. Det ger bara lidande, om inte på hunden så på mig. Jag skulle heller aldrig behålla en hund som kan må fint, så länge jag bara inte tränar den/jagar/låter den leka med andra hundar/gå på hårt underlag mm. Det är inte OK.

Och det här att om jag "baaara ger en kortisontur till kanske det löser sig! Och mer penicillin. Och speciell mat. Om några månader eller så borde han vara frisk igen..." Jaha, men tänk om han INTE blir frisk? Då har du låtit hunden lida otroligt mycket mer än nödvändigt.

Det kanske låter hårt, men efter egna erfarenheter och av dom mycket lidande tycker jag det är bäst.

En hund ska vara frisk och stark, den lider inte av att bli avlivad, det är vi som gör det. Hur mycket man än älskar sina djur så måste ju deras välbefinnande komma i 1:a hand. En hund lider inte av att bli avlivas, men att vara stympad/trasig/sjuk lider den av.

Gilly -som senast för 2 veckor sedan avlivade sin 2-åriga hane pga borrelia/anaplasmos

Som uppfödare har man ett ansvar för vad man föder upp och ett ansvar för att se till att de valpar man säljer får bästa möjliga och hälsosamma liv som man kan.

Att spara och sälja en defekt valp anser jag inte vara seriöst.

Det säger sig själv att den snedbelastning som blir för att kompensera bristen av ett framben i längden kommer att orsaka problem.

Att köpa en defekt hund för att den är billig brukar ge bakslag i det långa loppet och då är ju frågan om man som uppfödare gjort sitt yttersta och tagit fullt ansvar?

Jag anser inte det. Därav att jag personligen direkt skulle avliva en valp med endast tre ben!

Uppfödar biten är jag med på, håller med, men det var inte riktigt det jag undrade.

Utan jag ville ha en veterinärs åsikt om hunden kan få ett bra liv utan att lida.
Jag erkänner att jag är bättre på hästar och väldigt dålig på hundens anatomi osv, och en häst på 3 ben är inte ett värding liv, jag har dock för mig att jag hört av veterinär för längesen (under en föreläsning om skadade hästar och det belv en spinn off på just hundar) att det inte var samma på hund och därför var jag nyfiken att höra ett kunnigt utlåtande i allmänhet.

Därmed inte sagt att ni Bukefolk inte är kunniga ifrågan, dock har jag dålig koll på vem som kan vad iallmänhet :)
Enligt uppfödaren har hon haft kontakt med vet. som säger att den kommer leva ett bra liv, jag undrade om nån av våra buke vetetinärer vågar ge en åsikt i frågan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka