med tanke på denna anonns..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: med tanke på denna anonns..

Hunden kommer säkerligen inte att lida av defekten, särskilt eftersom han haft den från födseln och därför är van vid att röra sig på tre ben. Däremot ökar risken för pålagringar i det belastande benet och man ska därför undvika alltför hård motion. Nu tvivlar jag visserligen på att en hund av denna ras kommer att vara särskilt hårt arbetande. Man kan dessutom hjälpa till att förebygga degenerativa skador mha kosttillskott.

MEN vore jag uppfödaren skulle jag utan tvekan ta bort valpen omedelbart.

Varför avlivade du din hund pga det? Det går väl att medicinera bort med antibiotika i sex veckor? Jag väntar själv på blodprovsanalys så nu blev jag lite orolig:cry:.

Ja vi som anser att man skall ta bort såpass defekta valpar får väl ansluta oss till nazisterna.
PL

Fast alla vet. tycker inte så. En av mina vet. avlivade en valp en gång som föddes med bara tre ben, hon ångrade sig jätte mycket sen, och ville behålla den för den kunde ändå fått ett drägligt liv

Det må så vara, men nu efterfrågades vad en av vettarna på buke tyckte och samma svar kom från 2. En kanske inte helt färdig ännu, men ändå..

Sedan kan ju jag tycka att bara för att ett djur kan tänkas få ett drägligt liv, så är det inte vad som är det bästa..

Nakenhunds avel kan ja tycka är oseriös bara som de är. Lr kanske inte oseriös.. Man är säkert jätte seriös.

Men ja vette fan om ja tycker de är särskilt ok att avla fram den rasen med tanke på valpdödligheten. Huuggaa.. :grin:
Avel överhuvudtaget där man vet att de finns risk för att valparna dör.

kl

Såg på Oprah här om dan och då helgonförklarade hon en människa som räddade hundar från puppy millls. MEN HERREGUD! Jag bara grät när jag såg de eländiga stackarna. En hund hade inga ben alls, bara några små missbildade stumpar. Va F_N tänker man när man håller en sån vid liv? En Dvärgspets, som var hennes egen favorit, var totalförlammad. Den kunde inte ens lyfta huvudet själv. Det vimmlade av hundar som hade "rullstolar" och hasade sig fram på två ben.

Jag är fortfarande helt chokad! Skrämmamde att en så "stor" människa som Oprah kan stå bakom och tycka att det är okej. Gu vet hur många Amerikanare som vill rädda alla söta små djur efter det där programmet.

OK att de agerar MOT valpfabriker men de är ju inte ett dugg bättre själv om de behandlar djur såhär.

Jag skulle inte ens ta hunden om jag fick betalt för det, den effekten som den valpen har är inget jag vill ha hos en hund. Egentligen vill jag inte ha någon defekt alls på mina djur...

Hade jag varit uppfödare och fått en sådan valp, hade jag faktiskt avlivat den.

:(

När den lever och är frisk för övrig tycker jag att detta var ett mycket känslolöst uttalande ..

Visst det är säkert bättre chans än för en häst men det räcker inte för mig.
PL

Och här vill jag då poängtera att jag inte sagt att hunden varken bör leva eller avlivas, jag var intresserad av kunskap ifrågan och skillnaden eftersom den fattas mig.

Men får man be om en utveckling?
Bättre chans? Chans till vad? Ett bra liv utan smärta, eller överlevnad o avlivning vid 2 års ålder?

Ingen kritik, ingen diskussion om rätt och fel, bara intresserad och nyfiken!!

Min åsikt: När man som uppfödare vet på förhand att djuret inte kommer att leva ett normalt smärtfritt liv, med normal livslängd och livskvalitet, så ska man avliva!

Bättre chans än en häst att kunna förflytta sig på ett rimligt sätt.
Men knappast ett fullgott liv ffa inte efter några år.
Om hunden verkligen rör sig normalt är risken stor att det blir slitage o smärta.
PL

*kl*

Jag kunde faktiskt inte låta bli att maila annonsören/uppfödaren till valpen och fråga. Fick ett väldigt (o)trevligt svar tillbaka, vilket nu har bekräftat om vad jag först tyckte om en sådan uppfödare... Oseriös.:cool:

Mitt mail:
"Hej.

Får jag bara fråga, utan att verka dryg eller så.
Men hur kommer det sig att du valt att behålla en valp med en såpass stor defekt, än att ha låtit den få somna in när missbildningen upptäcktes?"

Uppfödarens svar:
"Du, hur dum i huvudet får man vara. Jag har i samråd med veterinären dag 1 diskuterat hur han i framtiden skulle klara sig och dom både amputerar hundar och ser detta medfödda felet och dom klarar sig lika bra som andra hundar. Tänk om vi skulle låta alla barn som föds med defekter somna in. Det är tur att det inte finns så många med dina värderingar här i världen. Det är ju hitlervärderingar du har."

:rofl:

Personligen tycker jag att du var oseriös som öht skickade en sådan fråga :crazy:

Vad gör du med alla annonser på hästar som är trianglade för div skador som eg inte är dugliga till ett värdigt liv??

Hundar med tre ben klarar sig oftast ganska bra, men å andra sidan så är det säkert skillnad på fram och bakben

Senast ändrad:

Bättre chans än en häst att kunna förflytta sig på ett rimligt sätt.
Men knappast ett fullgott liv ffa inte efter några år.
Om hunden verkligen rör sig normalt är risken stor att det blir slitage o smärta.
PL

Okey, tack för svar :)

Ska ta mig tid blädra lite i gamla anteckningar och se om minnet spelat mig ett spratt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka