Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fråga PL.
-----
Ja vi som anser att man skall ta bort såpass defekta valpar får väl ansluta oss till nazisterna.
PL
Avliva så snart som möjligt.Om ni vore uppfödare och fick en sån här valp vad skulle ni göra?
Jag skulle inte ens ta hunden om jag fick betalt för det, den effekten som den valpen har är inget jag vill ha hos en hund. Egentligen vill jag inte ha någon defekt alls på mina djur...
Hade jag varit uppfödare och fått en sådan valp, hade jag faktiskt avlivat den.
Visst det är säkert bättre chans än för en häst men det räcker inte för mig.
PL
*kl*
Jag kunde faktiskt inte låta bli att maila annonsören/uppfödaren till valpen och fråga. Fick ett väldigt (o)trevligt svar tillbaka, vilket nu har bekräftat om vad jag först tyckte om en sådan uppfödare... Oseriös.
Mitt mail:
"Hej.
Får jag bara fråga, utan att verka dryg eller så.
Men hur kommer det sig att du valt att behålla en valp med en såpass stor defekt, än att ha låtit den få somna in när missbildningen upptäcktes?"
Uppfödarens svar:
"Du, hur dum i huvudet får man vara. Jag har i samråd med veterinären dag 1 diskuterat hur han i framtiden skulle klara sig och dom både amputerar hundar och ser detta medfödda felet och dom klarar sig lika bra som andra hundar. Tänk om vi skulle låta alla barn som föds med defekter somna in. Det är tur att det inte finns så många med dina värderingar här i världen. Det är ju hitlervärderingar du har."
![]()
Min åsikt: När man som uppfödare vet på förhand att djuret inte kommer att leva ett normalt smärtfritt liv, med normal livslängd och livskvalitet, så ska man avliva!
Bättre chans än en häst att kunna förflytta sig på ett rimligt sätt.
Men knappast ett fullgott liv ffa inte efter några år.
Om hunden verkligen rör sig normalt är risken stor att det blir slitage o smärta.
PL