med tanke på denna anonns..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: med tanke på denna anonns..

priset är ju strunt samma, det ska inte påverka vem man skulle sälja till.
Jag tror inte att en liten hund får samma problem i kroppen som en stor hund hur som helst.

kunde inte skrivit det bättre själv.

"Billig och bra, jag som inte har så mycket pengar, att han fattas ett halvt ben är ju inte hela världen, han är ju sååå söt. och billig."

Hade det varit min. Hade jag inte ens tänkt tanken att ha den kvar.
En hundvalp ska ha fyra ben tack!

priset är ju strunt samma, det ska inte påverka vem man skulle sälja till.
Jag tror inte att en liten hund får samma problem i kroppen som en stor hund hur som helst.

Kruxet är att hunden balanserar och lägger större delen av sin kroppsvikt på frambenen, jag tror på förslitningsskador i relativt tidig ålder. Hade det handlat om ett bakben hade det inte varit hälften så illa, men illa ändå.

Den borde få lika stora förslitningsskador som en stor hund, den släpar ju på samma vikt som en stor hund, dock inte samma kiloklass, men du kanske förstår hur jag menar?

Bara för att den som vuxen kanske väger 6-8kg så är det ändå tungt för den att släpa på med tre ben.

Så en chi har på så sett samma tyngd i fram som en eng bulldog?
En whippet som en bernersennen?

Naturligtvis var det alldeles för lite utvecklat för att du skulle förstå. :grin:
(Allt som man kan missförstå hoppar man direkt på, istället för att anstränga sig att försöka fatta vad man skriver.)

Nej. Men skulle du tycka det var ok att en dobermann, som proportionellt sett liknar en cc, skuttar runt på tre ben? Om det är slitigt för dobermannhunden - är det inte det för cc:n då?

Varför skulle man nödvändigtvis behöva avliva en sådan valp? Man behöver inte räknas som defekt/ej levnadsduglig för att man föds med en fysisk missbildning. Hundar föds blinda o döva oxå, skall de oxå avlivas för sina defekter?

Löjligt. Är valpen i övrigt frisk och kan ta sig runt på egen hand utan smärta så vad gör det om den får leva?

Däremot kan man ifrågasätta fortsatt avel på det hundpar som använts till denna kullen.

Men kattungen dog ju och även om den överlevt, så hur kan man ens jämföra några saknade tår, med del av saknat ben och tass??

*kl*

Usch, bara jag som blir gråtfärdig? Lilla, lilla valpen som antagligen kommer få sluta sina dagar alldeles försent. Stackars lilla oskyldiga valp. Avlivning skulle ha gjorts precis vid födseln när detta upptäckts istället, jag gissar på att hon inte kommer hitta många attraktiva valpköpare så det är väl bara avlivning som återstår... :cry:

Varför skulle man nödvändigtvis behöva avliva en sådan valp? Man behöver inte räknas som defekt/ej levnadsduglig för att man föds med en fysisk missbildning. Hundar föds blinda o döva oxå, skall de oxå avlivas för sina defekter?
Ja, absolut. Åtminstone de blinda. En kombination av de båda ska givetvis avlivas.

Jag kan ju bara svara för mig själv, att jag har hellre en döv hund än en hund med tre ben, och att han bara hade tre och ett halvt ben sågs vid födseln, men att en valp är blind eller döv visar sig inte direkt.

Två problem.
Hur vet man att hunden inte har ont av det? Med tanke på förslitningskador m.m. Avsaknaden av ett ben är inte så himla enkel egentligen. Vilka blir konsekvenserna?
Och hur hittar man ett bra hem till en sådan valp? Är det "ok" att slumpa bort den bara för att den ska ha en chans att leva?

Naturligtvis var det alldeles för lite utvecklat för att du skulle förstå. :grin:
(Allt som man kan missförstå hoppar man direkt på, istället för att anstränga sig att försöka fatta vad man skriver.)

Nej. Men skulle du tycka det var ok att en dobermann, som proportionellt sett liknar en cc, skuttar runt på tre ben? Om det är slitigt för dobermannhunden - är det inte det för cc:n då?

Ursäkta?:cool:
Vart var påhoppet? Och vem hoppar på vem här egentligen?:grin:

De hundarna jag jämförde med är ju olika byggda i kroppen och borde väl då fördela vikten olika på benen?:confused:

Ja skulle dobbisen ha hälsan i övrigt, så varför inte?
Troligtvis kommer den väl "slitas ut" fortare än en med fyra ben, men varför döda direkt? Och jag tror kinesen skulle hålla längre.

Jag kan hålla med om att skulle det födas en rejält defekt valp, så skulle den få somna in här hemma med, men nu lever hunden och då får man ju göra det bästa av situationen.
Och nej, man lider inte av att dö.
Låter jag dubbel nu? Ja kan bero på att jag tycker man ska se från situation från situation.
De kanske vill lägga ner tid och arbete och hitta ett hem till den lilla defekta valpen trots allt?
Jag kan inte svara på vad jag hade gjort i deras sits, vi får se när den dagen kommer.

Alla hundar är uppbyggda på samma sätt och bär majoriteten av sin kroppsvikt på frambenen!

Denna vikt bärs upp endast av olika muskler och det säger sig självt att det inte håller i längden.
Vem skulle komma på tanken att låta en häst med 3½ ben leva vidare som jämförelse??

Ja precis, majoriteten, det innebär väl åndå att vikten är olika fördelad på olika raser?
En eng bulldog borde väl ha mycke mer vikt på bak kroppen än en whippet?

Nej en häst som inte kan bäras eller få hjälp på annat vis vore rätt så idiotiskt att försöka spara på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka