med tanke på denna anonns..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: med tanke på denna anonns..

Som sagt jag förstår inte meningen med att vara otrevlig, eller det kanske så det är i hundkretsar?? Då är det ju väldigt tråkigt om det är seriösa uppfödare som håller på med sådant

Otrevliga är det få som är, men att inbilla sig att man som uppfödare aldrig blir ifrågasatt är lite naivt tycker jag.

Speciellt inte om man sparar defekta hundar och sätter ut på annons..

Är enorm skillnad på att ifrågasätta och på att vara otrevlig!

kl

Svar från SKK: (kopierat från min mail)

Hej,

Av annonsen kan går det inte att avgöra om det handlar om en uppfödare med kennelnamn. En seriös uppfödare hade låtit valpen sova från den dagen den föddes, så jag tror att detta handlar om en privatperson utan större erfarenhet av uppfödning. Om du vet var personen bor bör du kontakta djurskyddsinspektören/länsveterinären i kommunen/länet i den här frågan.

Med vänlig hälsning

Margareta Thyr

Två problem.
Hur vet man att hunden inte har ont av det? Med tanke på förslitningskador m.m. Avsaknaden av ett ben är inte så himla enkel egentligen. Vilka blir konsekvenserna?
Och hur hittar man ett bra hem till en sådan valp? Är det "ok" att slumpa bort den bara för att den ska ha en chans att leva?

Vad säger att uppfödaren slumpar bort hunden bara för att den är trebent? Nu drar du nog en slutsats du inte vet nåt om. H*n kan mycket väl vara noga med hem till den lille parveln. Det finns nog värre tillfällen där hundar "slumpas bort".

Hur man vet att den inte har ont? Hur vet du att din hund inte har ont av något idag? Man ser på hunden hur den mår, springer den runt o leker så gott det går glatt viftandes på svansen med blank o fin päls så mår den nog alldeles utmärkt. Jag kan iaf se på mina hundar om något inte stämmer med dom. Likaså borde ju en framtida ägare till en trebent hund kunna avgöra om den lider av sin avsaknade tass.

Förslitningsskador uppkommer även hos andra djur, ta hästar som exempel. Eller varför inte ta schäferhunden som exempel. En hundras som är överrepresenterad ang förslitningsskador i höft/ländrygg, vi kanske skulle avliva alla schäfrar som valpar eftersom risken för förslitningsskador är så stor?

Personligen anser jag det en löjlig diskussion huruvida denna valp skulle avlivats eller ej. Seriös eller icke seriöst, valpen lever och förtjänar även den ett hem. Eller jag vet, nån av er kan ju köpa den o befria den från sitt påstådda lidande om det nu är det enda rätta!?

Jag tycker det hör till vanligt hyfs att inte vara otrevlig bara för att man kan vara anonym på nätet

Jag skrev under mailet med mitt för och efternamn, och fick ett svar från uppfödaren med för och efternamn.
Så jag är nog inte så anonym som du kanske hoppats på att jag var.

Fortfarande så tycker inte jag att jag var otrevlig när jag skrev mailet till uppfödaren.. Hade jag velat vara det eller velat vara rent ut sagt elak, så skulle jag vara det och jag hade inte heller då citerat in dessa mail här i tråden:devil:

Man bör få ifrågesätta saker och ting. Jag ifrågesätter väldigt mycket om jag ska vara ärlig, vad är det annars för mening?
Man vill ju få svar på saker man kan undra över samt att det är intressant att höra hur andra tycker och tänker.

Vad säger att uppfödaren slumpar bort hunden bara för att den är trebent? Nu drar du nog en slutsats du inte vet nåt om. H*n kan mycket väl vara noga med hem till den lille parveln. Det finns nog värre tillfällen där hundar "slumpas bort".

Den säljs för 2000kr = slumpas bort. Hade haft fyra ben hade den sålts för minst 8000kr, troligtvis mer, då det är en populär ras.

Hur man vet att den inte har ont? Hur vet du att din hund inte har ont av något idag? Man ser på hunden hur den mår, springer den runt o leker så gott det går glatt viftandes på svansen med blank o fin päls så mår den nog alldeles utmärkt. Jag kan iaf se på mina hundar om något inte stämmer med dom. Likaså borde ju en framtida ägare till en trebent hund kunna avgöra om den lider av sin avsaknade tass.

Men du vet inte hur den här hunden skulle ha mått med fyra ben? Kanske "springer den runt och leker" mindre redan? (Eftersom den saknar ett ben.)

Förslitningsskador uppkommer även hos andra djur, ta hästar som exempel. Eller varför inte ta schäferhunden som exempel. En hundras som är överrepresenterad ang förslitningsskador i höft/ländrygg, vi kanske skulle avliva alla schäfrar som valpar eftersom risken för förslitningsskador är så stor?

Du inser att risken för förslitningskador är betydligt större för en hund som saknar ett ben, än för en hund med fyra ben?

Schäferaveln hör inte hit, vill du ha min åsikt om den kan du PM:a.

Personligen anser jag det en löjlig diskussion huruvida denna valp skulle avlivats eller ej. Seriös eller icke seriöst, valpen lever och förtjänar även den ett hem. Eller jag vet, nån av er kan ju köpa den o befria den från sitt påstådda lidande om det nu är det enda rätta!?

Ja den lever! Men lever den ett kvalitativt liv?

En diskussion är väl aldrig löjligt så länge man håller sig till fakta och är sansad? Det är lärorikt.

Men du får väl tycka att det är fånigt, låt bli att läsa tråden då.

Senast ändrad:

Du är fullkomligt anonym för mig och du var rätt otrevlig i ditt svar till mig, Sedan rent generellt så är folk anonyma när det svarar på annonser idag..

Det var inte riktat till just dig utan överlag

Man bör få ifrågesätta saker och ting. Jag ifrågesätter väldigt mycket om jag ska vara ärlig, vad är det annars för mening?
Man vill ju få svar på saker man kan undra över samt att det är intressant att höra hur andra tycker och tänker.

Och jag tycker faktiskt att allt har inte alla andra med att göra.

Vissa saker kanske man bör fundera över själv och inte ställa direkta frågor. Vissa saker kanske är väldigt känsliga för den personen man vill stilla sin egen nyfikenhet genom frågor.

Du är fullkomligt anonym för mig och du var rätt otrevlig i ditt svar till mig, Sedan rent generellt så är folk anonyma när det svarar på annonser idag..

Det var inte riktat till just dig utan överlag

Jag kan PM:a dig mitt namn om du vill, så är jag inte så anonym för dig längre;)

Okey, då hänger jag med.

:bow: tycker absolut detta skall göras, kontakta djurskyddet om det går, den som mejlade uppfödaren har fått namnet på "hunduppfödaren"... kanske går att hitta personen på ratsit eller hitta.se

Jag blir skogstokig ju mer jag tänker på denna "människa" som kallar sig "uppfödare" :devil:

[

Förslitningsskador uppkommer även hos andra djur, ta hästar som exempel. Eller varför inte ta schäferhunden som exempel. En hundras som är överrepresenterad ng förslitningsskador i höft/ländrygg, vi kanske skulle avliva alla schäfrar som valpar eftersom risken för förslitningsskador är så stor?

Faktaunderlag på detta?

Hon verkar då inte tycka att hon gör något fel. kanske har hon sett just denna tråd? Många människor och speciellt om de har djur, känner ju till bukefalos.

Vissa saker kanske man bör fundera över själv och inte ställa direkta frågor. Vissa saker kanske är väldigt känsliga för den personen man vill stilla sin egen nyfikenhet genom frågor.

Fast skriver man en offentlig annons på nätet, isynnerlighet en annons som denna, så anser jag att man kan ifrågasätta handlandet av att behålla en sådan valp. Likaså hade jag ifrågasatt det IRL.

Men vet du vad, i Sverige har vi yttrandefrihet och värnar man om djurens välbefinnande-och hittar något man anser sig strida mot detta gör man helt rätt i att lägga sig i och ifrågasätta/protestera!
Man måste vara objektiv och försöka sätta sig in i djurens tänk, och dom tänker inte som vi! De facto!

Jag är, och står för att jag är en sådan person som säger stopp när jag tycker att något har gått för långt! Jag tycker inte att det är okej att behålla en valp med skrumpet framben, jag tycker inte att det är okej att hundar ska få behöva gå med rullstol (vanligt i USA där hundar blivit förlamade efter akut diskbråck) med mera. VI har rätt att utnyttja djur så pass att vi får hålla dem, men KAN dom då åtminstone inte bara få vara djur och inte våra dockor?

Fast skriver man en offentlig annons på nätet, isynnerlighet en annons som denna, så anser jag att man kan ifrågasätta handlandet av att behålla en sådan valp. Likaså hade jag ifrågasatt det IRL.

Jag tror faktiskt att det strider mot forumreglerna att lägga ut annonsen som det är gjort här

Dessutom så kan man knappast kalla en annons för offentlig, den är i högsta grad privat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka