med tanke på denna anonns..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: med tanke på denna anonns..

Jag tycker din formulering är kall.. inget annat

Jag försöker hänga med lite i svängarna bara..

Vad skulle DU ha gjort om du hade fött upp en missbildad valp? (I detta fall en med 3 ben.) Sparat? Försökt sälja? Avliva?

Nikki skulle vad jag förstår ha avlivat. Rätta mig om jag har fel, är helt slut i huvudet:D

Jag skulle säga att det mest humana (och alltså minst 'kalla') är att avliva hunden. Det är inget värdigt liv för den, alls. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så lider ju inte hunden av att bli avlivad, men att leva så missbildad lider den helt klart av..

Jag tycker överlag att tvekar/funderar man det minsta ang avlivning är det i de allra, allra flesta (man ska aldrig säga alltid) fall bäst att avliva.

Gilly

Inlägget som var riktat till mig kanske :idea:

Men skriv det från början då så att man vet vad du talar om. Nu har 'vi' trott att du menat mitt första inlägg i tråden(svar på TS frågor) och mitt mail till uppfödaren, som du trots allt först kommenterat(med citat) att det var 'känslokallt' skrivet.:cool:

Ja jag tyckte personligen att det var mycket jag och lite djur i ditt första inlägg. Att du la mycket fokus på vad du kände och tyckte inte att djuret skulle sättas i första hand. Det menade jag med känslokallt

Jag försöker hänga med lite i svängarna bara..

Vad skulle DU ha gjort om du hade fött upp en missbildad valp? (I detta fall en med 3 ben.) Sparat? Försökt sälja? Avliva?

Nikki skulle vad jag förstår ha avlivat. Rätta mig om jag har fel, är helt slut i huvudet:D

Jag skulle säga att det mest humana (och alltså minst 'kalla') är att avliva hunden. Det är inget värdigt liv för den, alls. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så lider ju inte hunden av att bli avlivad, men att leva så missbildad lider den helt klart av..

Jag tycker överlag att tvekar/funderar man det minsta ang avlivning är det i de allra, allra flesta (man ska aldrig säga alltid) fall bäst att avliva.

Gilly

Jag hade avlivat omedelbart självklart

Är det någon som är journalist här??

Jag antog att du är läskunnig eftersom du är vet :idea:

Jag är också läskunnig och har läst hela tråden men jag måste säga att inte jag heller förstår vad det är du diskuterar om.
Är det att du tycker att folk här är okänsliga och otrevliga?

Jag tycker faktiskt att du mest håller på och drygar dig nu.

Ok då sammanfattar jag kort. Detta reagerade jag på
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11310770&postcount=3

Jag tyckte det var känslokallt att skriva så om en valp som faktiskt finns. Kändes som om inläggaren skrev om en produkt och inte ett djur.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11312911&postcount=74

Sedan skrev jag detta eftersom jag tycker det är lite oseriöst att svara på annonser endast för att klaga på folk och deras val. Här står det dessutom att valpen säljs vetbes och klarar den en sådan så borde det inte vara några problem för den
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11312969&postcount=78

Jag fick svar på tal kan man kanske säga :crazy: Detta tyckte jag var otrevligt svarat..
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11313081&postcount=83

Vilket jag svarade
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11314717&postcount=87

Visst tyck att jag "drygar" mig men tycker att alla har rätt till en åsikt

Men om du själv säger att du hade valt att avliva valpen om du hade fött upp den, så förstår jag inte varför du reagerar på den första posten? Jag tycker att du läser in mer känslokyla än vad som faktiskt finns där, iaf såsom jag uppfattar det. Att du börjar argumentera mot de som är för att avliva valpen gör ju att folk tolkar det som att du tycker det är fel att avliva den. Därav de svar på tal som du har fått.

Jag tycker inte att mejlet var speciellt oseriöst, däremot var svaret fruktansvärt oseriöst, oproffsigt och rent ut sagt jävligt otrevligt. Helt i onödan. I mina ögon står det klart att uppfödaren till valpen verkar sakna både folkvett och en hel del annan vett.

Senast ändrad:

Fick en valp en gång med missbildat framben/tass. Var inget svårt beslut. Den togs bort dagen efter den föddes.

Om någon undrar varför vi väntade en dag så berodde det på att jag/vi inte var så sugna på att testa hemmagjorda avlivningstekniker. Fick tid dagen efter hos närmsta vet. klinik och lilla valpen åkte dit under min tröja och fick somna in.

*kl*
Ett tänkbart scenario i frågan om valpen är (oseriöst eller inte) att uppfödaren inte kunde avliva valpen direkt när den kom ut, tog kontakt med en vet. som sa att valpen kunde leva ett bra liv och sen har den fått överleva under opservation och nu har de tagit beslutet att valpen kan leva ett bra liv enligt dem och deras vet..
*bara en hypotes, ingen åsikt*

Nu vet de ju antagligen att det finns folk som har motsatt åsikt och väljer trots det lägga ut en annons på blocket för att finna ett lämpligt hem till valpen.
Och får då ett mail som det Nikkis klistrat in.

Jo, jag tycker man kan formulera sig på ett annat sätt om man vill ha ett bra svar.

Tex;
Hej Mitt namn är ******

Jag har hamnat i en diskussion ang er valp på ett forum (länkt till tråd) och undrar om du som uppfödare skulle vilja ha vänligheten att upplysa via mail eller på forumet om era tankar kring just denna valpen.
Hur ni vägde för och emot när det gällde frågan att låta valpen somna in och gärna vad er vet. fann vid ev. undersökning av valpen samt vad ni tror valpen har för förutsättningar till ett bra liv.
Vi gärna ha er syn på saken för ett bra underlag för vidare diskussion.

Vänligen *****

Eller en mer falsk version;
Hej mitt namn är ***
Såg er valp och blev genast intresserad, men skulle vilja ha mer information från er samt veterinär om valpens framtida förutsättningar till ett fullgott liv. Vad är risken när den bara har 3 ben.

ect...

Vänligen ****

Men de är ju bara min åsikt, hade jag varit uppfödaren och min veterinär sagt att valpen kan leva ett bra liv osv. Hade jag nog inte tagit Nikkis mail särskillt varken som en trevlig undran eller seriöst.

Nej. jag hade inte behållit valpen, jag bara funderar :)

Med tanke på rasens användningsområde och kroppsbyggnad skulle jag inte alls utgå ifrån att valpen kommer lida av att inte vara fullbenad. Själv är jag inte intresserad av rasen så jag skulle inte varit intresserad ens om valpen hade fyra ben, men jag ser inte trebent som något som man alltid ska avliva för. Det beror helt på.

Men så är jag en sådan där oseriös kattuppfödare som inte bara låter en döv kattunge leva utan jag säljer den också! För hutlösa halva summan av normalpris! :eek:

Skulle definitivt ge en trebent kattunge en chans också.

Jag håller med om att man som djurägare har ett ansvar att avliva i de fall man vet att defekten kommer leda till lidande, men med trebenthet är det inte så självklart.

Förhoppningsvis är en veterinär inblandad via vaccinationer och veterinärbesiktning, en veterinär som kan bedöma graden av hundens handikapp. Hur just den individen mår. En veterinär som kan bedöma just den individens förutsättningar. Sedan är det givetvis viktigt att en hund med ett sådant handikapp följas upp med regelbundna kontroller så att man hinner fånga upp eventuella följdproblem som kan orsaka lidande.

Jag skulle inte ha sålt hunden vidare.
Skulle försökt ge den ett så värdigt liv som möjligt, hade det dock inte funkat hade jag nog låtit den somnat in.

Reagerar till viss del på en del inlägg här, för visst avlivar man inte barn som föds med defekter?
Trots sina defekter så har de ju anpassat sitt liv och kan leva normalt ändå efter sina förutsättningar.

Den där parallellen mellan djur och barn är jag faktiskt kräkless på
a014.gif

Människor och djur är inte samma sak och kommer aldrig att bli!

Nej till viss del, men är inte ett liv, ett liv, av samma värde ?
Såklart ska man inte utsätta någon för ett lidande, men går det att lösa på ett anpassningsbart sätt som ger ett värdigt liv ändå så tycker jag inte att man ska klippa någons liv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka