med tanke på denna anonns..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: med tanke på denna anonns..

Reagerar till viss del på en del inlägg här, för visst avlivar man inte barn som föds med defekter?
Trots sina defekter så har de ju anpassat sitt liv och kan leva normalt ändå efter sina förutsättningar.

Vi avlivar inte heller våra gamlingar när de börjar bli för skruttiga, vilket vi gör med våra djur.

Tänk vad risigt till jag skulle ha legat då, med min i grunden taskiga rygg när jag dessutom bröt benet förra vintern :crazy: :eek:

Ett liv är alltid ett liv (givetvis) men alla liv har för mig inte samma värde.

En hund t. ex kommer aldrig någonsin ens i närheten av det värde ett barn har för mig!

Fast livet i sig måste vara lika mycket värt annars så accepterar man ju att djur kan få behandlas olika dvs de former av djurplågeri som finns i vissa länder.

Sedan om man känner mer för ett barn är ju en annan sak, men livet borde vara lika heligt oavsett

Fast livet i sig måste vara lika mycket värt annars så accepterar man ju att djur kan få behandlas olika dvs de former av djurplågeri som finns i vissa länder.

Det var ju en väldigt långt och hårt dragen vinkling tycker jag..:cool:

Jag accepterar under inga omständigheter djurplågeri, men ett djur har i mina ögon ändå inte samma värde som en människa!

Det tycker jag är en mycket tråkig inställning :(

Vi alla måste leva i symbios och jag gillar inte när man ser sig själv som mer förmer än andra djurraser..

I grund och botten så kommer vi alla från samma plats. Och jag gillar inte heller detta att vi skall ta så stor plats och därför ger oss själva rätten att offra andra dvs djur.

Människan är inte gud även om hon så vill tro det. Att vi sedan bestämmer om att ta bort ett skadat djur är en annan aspekt och just därför finns det många människor som kämpar för rätten till dödshjälp bland människor. Ett ovärdigt liv är lika ovärdigt för en människa som för ett djur..

Men som sagt det är mitt tycke och jag tänker inte gå in på det något mer..

Det var ju en väldigt långt och hårt dragen vinkling tycker jag..:cool:

Jag accepterar under inga omständigheter djurplågeri, men ett djur har i mina ögon ändå inte samma värde som en människa!

Håller med Gnist här och kan inte se hur folk som rider kan påstå att alla liv har samma värde, då skulle en häst vara värd lika mycket som en människa = vi får inte göra våld på hästen.
Det vill säga, inte tvinga hästen till något den inte vill, inte utnyttja hästen, ha vårdhem för hästar när de blir gamla.
Aldrig äta kött.

Människor ÄR mer värda än djur.

Håller med Gnist här och kan inte se hur folk som rider kan påstå att alla liv har samma värde, då skulle en häst vara värd lika mycket som en människa = vi får inte göra våld på hästen.
Det vill säga, inte tvinga hästen till något den inte vill, inte utnyttja hästen, ha vårdhem för hästar när de blir gamla.
Aldrig äta kött.

Människor ÄR mer värda än djur.

:crazy:

Nu förstår du inte ett dugg vad jag menar. Livet i sig måste alltid vara lika värt, men det är ju självklart att man har mer känslor för de som tillhör samma släkte.

Och nej jag tvingar inte en enda av mina hästar till något de inte själva vill. Och def brukar inte våld på dem.

Att äta kött gör ju alla köttätare så det har inte med saken att göra..

Nu förstår du inte ett dugg vad jag menar. Livet i sig måste alltid vara lika värt, men det är ju självklart att man har mer känslor för de som tillhör samma släkte.

Och nej jag tvingar inte en enda av mina hästar till något de inte själva vill. Och def brukar inte våld på dem.

Att äta kött gör ju alla köttätare så det har inte med saken att göra..

Livet har ett värde av att vara liv så det kan jag medge.

Att ÖHT rida är ju att bruka milt våld, hästarna borde (om de jämställdes med oss) har rätt till sin frihet och obundenhet.

Och människor har ett val vi behöver inte äta kött.
Om allt liv vore lika mkt värt så skulle vi inte heller äta kött. Vi skulle inte kunna rättfärdiga tagandet av liv med att vi VILL ha kött. För ett människoliv är ju rent teoretiskt okränkbart medans djurliv inte är det.

Nej jag håller inte med dina def.

Livet i sig är lika värt. Jag anser inte att jag får skövla skogar och utrota djurarter för att jag vill ha ett snyggare bord hemma.

Att vi äter kött har med överlevnad att göra. Köttätare äter kött liksom djuren äter varandra. Det är naturens lag.

Jag är ingen vegan på något vis, men jag kan se fördelen med att värdera liv lika högt oavsett vad det är.

Att jag däremot känner mer för människor (som står mig nära) har ju med att jag är människa och det är ganska naturligt. Jag kan faktiskt säga att människor som slår varandra berör mig mindre än om människor slår på djur.

Men som sagt tycker jag inte att man utvecklar detta mer i denna tråd..

Jag tror att du just nu argumenterar för argumenterandets skull.

Du skulle också avlivat valpen, men andra som formulerar sig om samma sak på annat sätt är "känslokalla".

Du värderar barn och djur lika högt, men äter kött och rider häst. (Och avlivar defekta valpar.)

Det är inte "naturens lag" att föda upp nöt på löpande band och stalla upp kossor för att mjölka och feta upp tjurarna för slakt. Det är ett högst mänskligt arrangemang. Men du kanske å andra sidan bara äter egenfält vilt, eftersom det är naturligt?

Hundar är i sig inte heller "naturliga", helt framtagna av människan och således är det vårt ansvar att se till att hundstammen håller sig frisk och mår bra.

Du behöver nog fundera igenom det där några varv till innan du tar ställning.

Edit: nu när jag dubbelkollar tråden ser jag att du faktiskt inte har tagit ställning alls till om du skulle låtit valpen leva eller inte? Du har bara tjafsat om formuleringar.

Senast ändrad:

Blir så trött på folk som hävdar att de läst men ändå inte gjort det

Nu kallar du mig för lögnare.

Jag kollade igenom hela tråden men måste ha missat det inlägget, hade dock någonstans i minnet att du skrivit du skulle avlivat.

Då blir dina inlägg ännu mer oklara...

Det är jag som har startat tråden, och länkat in annonsen från blocket, inte Nikkis som du verkar fått för dig. Har du kollat första inlägget så ser du vem som startat tråden.

Jag tycker du verkar argumentera för argumenteras skull, och du verkar inte komma fram till någon vettigt.

Det är inte förbjudet att länka in anonnser från blocket, då många trådar handlar om det, om b.la konstiga blandraser etc. hade det varit förbjudet hade moderaterna tagit bort tråden.

Men hur menar du? Alla liv har samma värde men vi har mer känslor för vårt eget släkte? Vad innebär det i praktiken? Menar du att om du får välja mellan att en för dig okänd råtta eller en okänd människa ska dö så väljer du inte att människan ska leva? Om du väljer att människan ska få leva, hur skiljer sig din inställning från de övrigas här?

Och kött och överlevnad? Jag har varit vegetarian i 18 år och lever fortarande, vad ger du mig för det?

Men hur menar du? Alla liv har samma värde men vi har mer känslor för vårt eget släkte? Vad innebär det i praktiken? Menar du att om du får välja mellan att en för dig okänd råtta eller en okänd människa ska dö så väljer du inte att människan ska leva? Om du väljer att människan ska få leva, hur skiljer sig din inställning från de övrigas här?

Och kött och överlevnad? Jag har varit vegetarian i 18 år och lever fortarande, vad ger du mig för det?

Som sagt så tycker jag att denna diskussion inte hör hemma här men eftersom ni envisas.

Livet i sig måste värderas lika högt, annars så kan vi acceptera tjurrusningar, tjurfäktningar, målandet av ankor på inne ställen, utslängning av getter från kyrkofönster etc etc etc

Orsaken till allt ovan är just att dessa människor INTE värderar ett liv lika, men visst fine om ni tycker det är ok så får ni tycka det.

Det har inget med värderingarna man har i form av att rädda ett djur före en människa eller tvärtom. Återigen så spelar många sker in i hur man reagerar. Se bara på de stora katastroferna där folk ibland väljer att rädda sin väska före andra människor för att hård dra det. Där det även finns människor som offrar sitt eget liv före andras.

Menar du att en människa kan leva bara på grönsaker eller måste man inte ta något tillskott för att kroppen skall få i sig allt? Typ olika typer av proteiner etc Eller kan man rent av bara leva på salladsblad?

Det är jag som har startat tråden, och länkat in annonsen från blocket, inte Nikkis som du verkar fått för dig. Har du kollat första inlägget så ser du vem som startat tråden.

Jag tycker du verkar argumentera för argumenteras skull, och du verkar inte komma fram till någon vettigt.

Det är inte förbjudet att länka in anonnser från blocket, då många trådar handlar om det, om b.la konstiga blandraser etc. hade det varit förbjudet hade moderaterna tagit bort tråden.

Nej jag har inte fått det för mig öht, svarade allmänt om det att hänga ut folk inte riktat till någon :grin:

Dessutom så har Nikkis publicerat ett utdrag ur ett mail svar där man faktiskt kan hur lätt som helst lista ut vem det är genom att använda annonsen som underlag..

Nu kallar du mig för lögnare.

Jag kollade igenom hela tråden men måste ha missat det inlägget, hade dock någonstans i minnet att du skrivit du skulle avlivat.

Då blir dina inlägg ännu mer oklara...

Nej det gör jag inte bara att du inte läst tillräckligt bra.

Mina tidigare inlägg handlar om den tonen JAG blev besvarad i denna tråd inget annat!!

och att jag tyckte att inläggaren skrev på ett högst kallt sätt som om djuren skulle vara saker och inte levande varelser.. Detta står jag för fullt ut fortfarande och tycker precis likadant om.

Finns inget oklart i det ÖHT

fyi
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11318558&postcount=152

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 818
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 286
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka