Matvägrande 3åring

Mirre

Trådstartare
3åringen här hemma vägrar äta om det är något annat än mackor eller makaroner och köttbullar.
Är det minsta grönsak i maten så äter han inte. Just nu vägrar han för att han inte fick chokladkalendern före maten. Vad gör man? Det börjar bli rätt tröttsamt och jag kan inte anpassa maten efter en i familjen hela tiden.

Varför gör han så? För att han kan?

Varför ska du anpassa? Om det inte är så att det finns medicinska orsaker bakom (något i viss mat som inte får honom att må bra) så är det väl bara att hålla sig till vad majoriteten av familjen äter. Få barn svälter ihjäl är min brutala åsikt.

Antagligen finns det en möjlighet att få barnet att äta något av det somfinns på tallriken. De flesta matproblem tenderar att gå över.

Det brukar alltid komma sådana perioder. Rätt som det är så funkar det normalt igen.

Jag brukar göra det enkelt för mig och låta dom få det dom vill. Oftast går det snabbast.

Just makaroner och köttbullar brukar vara något som mina också fastnar på.

Den äldste ville dessutom ha allt kallt så jag hade alltid lite köttbullar och makaroner klara i kylskåpet.

Eller en period när ingen av dom tre ville ha något annat än rostat bröd med sylt till kvällsmat.

Det finns så mycket annat som är viktigare att bråka om. Skulle jag stå på mig i allt så skulle det vara bråk jämt. Så jag väljer mina tillfällen.

Eftersom jag vet att oftast så går matvägrandet över på några veckor så orkar jag inte lägga för mycket energi på det.

Varför gör han så? För att han kan?

Varför ska du anpassa? Om det inte är så att det finns medicinska orsaker bakom (något i viss mat som inte får honom att må bra) så är det väl bara att hålla sig till vad majoriteten av familjen äter. Få barn svälter ihjäl är min brutala åsikt.

Antagligen finns det en möjlighet att få barnet att äta något av det somfinns på tallriken. De flesta matproblem tenderar att gå över.

Det där är jättesvårt tycker jag. Vår stora som är 3,5 är väldigt noga med vad han äter och har alltid varit. Han äter nästan aldrig samma som vi andra, om det inte är spaghetti och köttfärssås, pannkakor, köttbullar eller korv vilket vi ju inte vill äta hela tiden. Han sitter bara och tramsar och sjunger och vill inte ha.

Frågar man till slut om han vill ha fil fil och flingor (havrekuddar eller bran flakes) med kanel så vill han alltid det. Eller så kommer han senare på kvällen och vill ha.

Ibland så säger jag och min man till varandra att nä, nu är det vår mat som gäller eller så får han vara hungrig. Men det är svårt. Han är ju verkligen hungrig och kan bli ledsen när han inte får mat fast vi förklarar. I och med att han äter bra på förskolan och fil och flingor känns hyfsat nyttigt så gör vi inte så jättestor grej av det.

Lilla barnet är tvärtom. Han slafsar glatt i sig allting, har alltid gjort.

Det som serveras är det som serveras. Rätt ofta får dottern (3,5 år gammal) vara med och välja mat vilket gör det rätt enkelt. Har hon varit med och planerat maträtterna så minskar antagligen risken att hon protesterar. (Troligen hjälper det också att hon hittills äter i stort sett allt.)
Om hon skulle välja samma mat hela tiden så hade jag satt stopp och enbart gjort egna val. Vill sen unga fröken inte äta så kommer jag inte tvinga henne men det serveras heller inget annat. Skulle det vara så att hon inte tycker om såsen så kan hon ju äta riset och kycklingen. Tycker hon inte om köttgrytan så kan hon äta potatisen och grönsakerna med sås på.

3åringen här hemma vägrar äta om det är något annat än mackor eller makaroner och köttbullar.
Är det minsta grönsak i maten så äter han inte. Just nu vägrar han för att han inte fick chokladkalendern före maten. Vad gör man? Det börjar bli rätt tröttsamt och jag kan inte anpassa maten efter en i familjen hela tiden.
Varför fick han inte chokladkalendern före då? Jag har en kinkig unge och jag har fått lov att lära mig att se till att hans blodsocker går upp lite för att han överhuvudtaget ska klara att äta ibland, alltså är en chokladbit helt okej, den gör inte honom mätt, men positivt inställd till maten.

Sen kan jag väl inte påstå att jag anpassar så mycket, man behöver inte äta det man inte tycker om och jag försöker se till att det finns något som alla äter. Tex så gör jag ofta grytor där det finns något åt alla, sonen (den kinkiga) älskar korv, och gärna starkt kryddad korv. Alltså köper jag korven med 90% kött, kyckling, lite olika grönsaker, grädde, fetaost och serverar till pasta eller ris. Jag och maken äter allt, dottern hoppar gärna över korven men äter med glädje kyckling och grönsaker och sonen äter korven, såsen och någon grönsak efter en utmaning. ;) Maten blir rolig, vi pratar om vad saker smakar, hur de känns att tugga på osv.

Grönsaker har vi pratat mycket om, mina barn gillar inte kokta grönsaker, alltså får de rå morötter osv De är gärna med och odlar själva och då blir det jättespännande att äta. Tomater och gurka äter de mängder av hela sommaren, dra upp en egen odlad morot är supergott, självklart måste man åtminstone smaka på rödbetorna som vi odlade osv.

Är det riktigt kinkigt, ja då får det bli pasta och köttbullar/korv bara för att få i dem något. Jag tror inte på att lura barnen att äta saker utan istället utmana dem att våga prova, själva vara med och göra osv.

Ang att barn inte svälter sig till döds så kanske man ska fundera på vad man menar... Att lägga grunden till en sund inställning till mat är viktig, att göra maten till en strid finns risk att man skapar sig tonåringar eller yngre med ätstörningar istället. Prata med barnen om varför de inte vill äta och vad de vill äta. Min har haft väldigt klara förklaringar tidigt varför han inte vill äta viss mat. Tex så klarar han inte av konsistensen på potatismos, men älskar kokt potatis, klyftpotatis, hasselbackspotatis (det är en klar favorit) osv... Och att då envisas med att servera potatismos känns som om man inte bryr sig ett dugg om barnets åsikter.

Nu är mina större och tränar, där har det blivit ännu viktigare att prata om vad som är bra för kroppen och vad kroppen behöver för att orka.

Dottern på 3 år äter varierat i grunden, men inte på en måltid. Hon kan t ex en dag endast äta pasta/potatis/ris, nästa bara kyckling/fisk/kött/bönburgare för att en tredje dag bara äta blomkålen/morötterna/broccolin osv. Överlag gillar hon grejer där hon ser vad det är, mixad soppa går sämre medans klar soppa mes bitar i går bättre. Här lever efter att det ska vara kul med mat och trixar inte i onödan, däremot ställer jag gärna iordning grönsaker så att det går att ta lite o väntan på att maten ska bli klar, allt för att rädda blodsockernivån.

Jag hade själv inte velat leva på korv och makaroner, men gjort det lite oftare. Dottern är dessvärre helt ointresserad av matlagning, men är han intresserad kanske han kan Fp vara med och laga?

Jag tror för övrigt att det är rätt viktigt att skilja på vad som är vad. Är det ett fåtal saker som inte går hem, som @Snurrfian nämner, så är det ju ingen poäng att tvinga i barnet det. Men när det blir så mycket som inte äts att det enda som godkänns är pannkakor och makaroner med köttbullar så är det en annan sak.

@Snurrfian :) barnets bästis var i lågstadieåldern oerhört känslig för blodsockerfall. Vilket var lite komiskt eftesom mitt barn med diabetes var okänsligare.
Det var kompisen vi fick sitta och bända in jordgubbar elelr godis i munen på för att kunna transportera till närmaste matställe. Bara lite näring gjorde susen, för var det bensinstopp så var det.

Jag tror itne heller att man ska göra mat till annat än enkelt och lättsamt och helt fritt från strid och anspänning. Mat är, och ska vara, kul.

Å andra sidan har jag haft ett litet barn i bekantskapskretsen som vägrade äta annat än korvbröd och ketchup i flera år. Men det är en vuxen klok man idag och det gick över. Det finns specialfall...

Jag vet inte varför han gör så, för att han ska få något annat istället kanske.

Han är ju så att är det något på tallriken han inte vill ha, då äter han inte alls. Även om man visar att han kan ta bort det han inte vill ha. Men han skjuter bort tallriken och lägger sig på bordet eller stolen och gnäller. (Nej det är inte gråt eller så, utan det är verkligen bara rent gnäll) eller så springer han iväg.

Förut lät jag barnen gå från bordet när de var klara, men då stack ju storebror före honom, vilket gjorde att mini inte åt. ( det var dock problem med maten innan det också) Nu får de sitta kvar tills båda är klara, men det är ju också svårt när mini inte äter.

Han är van vid att han får annat när han är hos farmor och farfar också, vill han inte äta så får han direkt frukt eller nåt istället. Så har det varit enda sedan han var bebis.

Barn kan växa upp på sämre mat än köttbullar och makaroner.
Jag har också ett barn som vägrar nästan alla grönsaker och som skulle kunna leva på just pasta och köttbullar. Han får det inte varje dag, utan det är fortfarande så att den mat som serveras, den äter man av - åtminstone smakar! Men när han var som värst så var det så att OM han smakade på maten och det visade sig inte vara gott, DÅ fick man sin pasta och köttbullar. Och ibland dög ju faktiskt det han smakade....

Hur äter han på förskolan? Är det bättre där skulle jag servera det som barnet äter, men alltid erbjuda alternativ i form av grönsaker mm gärna i små skålar så han kan ta själv.

Barn kan växa upp på sämre mat än köttbullar och makaroner.
Jag har också ett barn som vägrar nästan alla grönsaker och som skulle kunna leva på just pasta och köttbullar. Han får det inte varje dag, utan det är fortfarande så att den mat som serveras, den äter man av - åtminstone smakar! Men när han var som värst så var det så att OM han smakade på maten och det visade sig inte vara gott, DÅ fick man sin pasta och köttbullar. Och ibland dög ju faktiskt det han smakade....
Jag försöker hålla på att man ska alla fall smaka, men det funkar inte alls.

@Hyacinth de gånger han äter där så är det inga problem. Men oftast äter han lunch hemma. Så hungrig är han ju, men ska ändå inte äta. Ibland äter han, men som idag när han inte ens vet vad det är för mat, men ändå vägrar ens sätta sig vid bordet, då känns det ju lite hopplöst.

@Honungshumlan det kan funka, om han ens sätter sig vid bordet.

det kan funka, om han ens sätter sig vid bordet.

Aha.

Då är kanske problemet inte maten. Utan att barnet - av mig okända orsaker - trotsar.
Då ska vi nog flytta fokus från just maten. Och istället diskutera trots.

..och där har jag faktiskt inga erfarenheter alls att bidra. med. (vi hade tur?)

Barnet svälter inte. Låt honom slippa äta och erbjud mat igen vid nästa ättillfälle. Tex äter han inte middag så får han vänta till kvällsfikat. Den taktiken har jag med min treåring, ffa för att jag inte orkar böka, men också för att jag har sett hur min svåger trugade och tjatade och hotade med mina syskonbarn - vilket bara ledde till att de är sjukt kräsna med vad de äter öht nu flera år senare!

Här gäller att maten som serveras är det vi äter, man måste inte äta upp men smaka på allt. Vill man bara äta broccolin och såsen får man det. Det serveras absolut inte macka/fil/frukt om man inte äter maten! Snacka om att be om problem...
Vi undviker att laga sådant som dottern verkligen inte tycker om.

Vi har också regeln att man äter av det som serveras. Med 3 barn (det fjärde är så litet att han äter barnmat) skulle det vara omöjligt att anpassa efter alla barns önskemål varje måltid!

Däremot behöver man inte äta av allt, utan kanske bara pasta eller vad det nu är.

Dessutom gör vi en gemensam veckomatsedel där alla barn får önska en rätt var och man får inte önska samma två veckor i rad. Önskar någon en rätt som vi vet att ett av barnen verkligen inte äter så får det barnet smaka men får sedan fil/macka. Men det har bara hänt en gång på hela hösten och då har vi iaf 2 barn som är ordentligt kräsna!

I och med att de är med och bestämmer är min känsla att de får en större acceptans för de rätter de helst inte vill ha.

Min 4-aring vill just nu bara äta tomatsas men bara tomatsasen är med sa fungerar det mesta. Tomatsas fungerar pa fiskpinnar och mackor ocksa fast helst vill hon ha pasta till. Hon vill ha tomatsasen direkt fran burken, alltsa kall utan kryddor sa det är enkelt att ställa fram till henne.

I Kindergarten äter hon förrätt (soppa) och efterrätt men sällan mkt av huvudrätten.

Annars gör vi ingen stor grej av maten här hemma, uppmanar till att smaka men vill inte barnen sa är det helt ok. Hon älskar att vara med i köket och laga maten men det hjälper inte för att fa henne att vilja äta mer. Hon har alltid varit mer kräsen än sin storasyster.

Jag har ingen erfarenhet av det här alls, mitt barn är väldigt litet fortfarande.

Men min spontana tanke är - låt honom äta det han vill ha. Är lite allergisk mot uttrycket "barn svälter inte".
Jag själv äter inte saker jag inte tycker om, varför ska barnet göra det?
Vissa dagar är jag inte alls sugen på potatismos, något jag vanligtvis gillar. Det kan vara lika för barnet.

Att göra maten till en kamp är så dumt, det är en kamp man aldrig kan vinna och risken för att förvärra problemet är stort.

Jag skulle nog försöka leka mig fram.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 450
Senast: Lingon
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
910
Senast: tomte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 906
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar