Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lucasw

Har en liten son på ett år som vägrar dricka välling, äta gröt, sås och annat kladdigt. Pålägg är inte heller populärt:(
Vad ger jag honom till frukost? 1/4 macka och lite vatten + en frukt får jag i honom. Det känns inte så skoj. Vill gärna variera lite. Storasyster har alltid ätit allting så det är en ny situation för mej.
 
Sv: Mat tips

pröva att gå lite långsamt fram med att ge honom lite glass(om han gillar det)men pröva med nåt han tycker smakar super så blir han nog glad:D
 
Sv: Mat tips

Ge det som fungerar! Vill han bara ha macka så låt han äta det. Barn har perioder då de äter sämre.

Min snart 2 åring äter gröt morgon, em och kväll och burkmat till lunch. Inget annat fungerar. Men han är glad ändå :)

Lycka till!
 
Sv: Mat tips

Min kille på ett och ett halvt äter flingor eller havrefras till frukost precis som storasyrran.
Välling har dom ratat båda men gröt gick hem till ett års ålder ungefär.
 
Sv: Mat tips

Jag hade halv panik till en början när min dotter inte ville äta, men så sa min mamma att vi åt inte alls mycket när vi var små, men se så vi syskon ser ut idag, mulliga å goa :rofl:

Barn har sina dagar, ibland får min dotter bara i sig en macka på en heldag. Men så tänker jag att ibland är ju faktiskt även jag dålig på att äta, man har ju sina dagar, även barn.

Däremot skulle jag vara försiktigt med att ge för mycket gottesaker bara för att man vill få i barnet nåt. Jag gjorde det ett tag med min dotter när hon var mindre, ledde till problem att få henne att äta bra å nyttig mat istället, tog lite tid att få ur henne ur de vanorna.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Mat tips

Nja, det är väl inte det att jag är orolig. Han äter bra både till middag och kvällsmat. Lagad mat, utan sås då förstås. Jag ville mer ha tips på lite roliga och nyttiga frukostar utan välling, gröt, yoggi och macka.
 
Sv: Mat tips

Gillar han att pilla själv?

Min son åt inte själv med sked när han var ett år utan föredrog allt i små bitar som han kunde pilla med själv, tex smörgåsbitar med pålägget delat vid sidan av, fruktbitar, havrefrasbitar mm

En del människor har ju svårt att äta på morgonen överhuvudtaget men äter glatt resten av dagen.

Sedan tycker jag att du om du inte redan gör det skall fortsätta att erbjuda välling, gröt eller vad du vill prova ge honom, rätt som det är ändras allting och barnen vägrar äta det de gillat förr, för att glatt äta det som inte uppskattades innan.

Skulle inte prova att ge något smaskigare för smakens skull, tycker iaf min son blir väldigt "bortskämd" om det inte alltid är det där extra goda alltid sedan.
 
Sv: Mat tips

Gillar han ägg? Lite äggröra, eller kokt kanske? Att komplettera den lilla smörgåsen, frukten och vattnet med. Annars låter det väl helt ok tycker jag. Barn vill inte alltid ha samma variation i maten som vi vuxna. Se till att pålägget är ordentligt istället, ost, skinka, leverpastej istället för marmelad eller honung bara.
 
Sv: Mat tips

Nej, ägg är inte heller någon höjdare:( Allt ska vara torrt och i fast konsistens. Kött går bra men inte för tunnt tex pålägg, inte bredbara saker heller. Vi hade 1-års kalas häromdagen och bara han petade på grädden började han klökas, han hann inte ens få in den i munnen. Skolar in hos dagmamma nu och där ratar han maten totalt.
 
Sv: Mat tips

Måste han promt lära sig äta sås, gröt och välling då ? Nog borde det finnas andra saker som bättre faller honom i smaken. Testa dig fram.
 
Sv: Mat tips

Mina små ratade också välling men vi fortsatte att erbjuda när de var riktigt hungriga och vips så gick det bra! Nu har vi haft tur med att de gillat nästan allt men annars erbjuder vi någre gånger och då fungerar det sedan. Jag hoppas att det löser sig för er!
 
Sv: Mat tips

Barn kan ju vara/är väldigt skeptiska till ny mat, speciellt om de inte är vana vid varierad kost ända från början. De kan behöva smaka ny mat uppemot 30 gånger innan de accepterar den.

Välling är ju inte tvunget att äta, inte gröt heller, även om det är praktiskt. Min snart ettåriga son vill bara ha välling på morgonen, för övrigt vägrar han dricka det. Men om han inte hade velat ha den längre på morgonen heller, så hade inte det varit några problem.

Ge det han vill ha till frukost. Hellre det än att kriga och få än större matproblem! Tids nog upptäcker han säkerligen att det finns annat på menyn. Och fram tills dess lär han ju knappast svälta ihjäl?

Sås överlever man utan, yoggi likaså. :)
 
Sv: Mat tips

Jag har en sån son..Jag har blivit proffs på att hitta okladdig mat ...
Frukost som funkat här:

Potatisbullar
Pannkakor
Kroppskakor

Japps, efter att morsan vant sig så kan man äta allt detta till frukost :D
 
Sv: Mat tips

Japps, efter att morsan vant sig så kan man äta allt detta till frukost :D

Man kan äta i stort sett vad som helst till frukost! Huvudsaken är att man äter något i alla fall. De som lever efter GI-principerna kan ju äta stekt ägg och bacon till frukost och somliga förespråkar att middag till frukost är det bästa sättet att börja dagen. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 445
Senast: amsway
·
Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 001
Senast: Scandi
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 391
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp