Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Normalt sett brukar man börja med att låta hunden genomföra ett anlagstest under mer kontrollerade former. Det man kollar där är om hunden har viljan att angripa, bita tag och hålla fast grisen. Finns inte dessa egenskaper där från början så är det antingen en för ung hund som inte är mogen eller så är den helt enkelt inte lämpad för ändamålet. Detta test brukar genomföras i en mindre inhägnad där man har en någorlunda snäll gris som hunden släpps på.

Ungefärligen något i denna stil:

http://www.youtube.com/watch?v=NUjeleQlWKA&feature=related

Absolut, så gör man!
Ofta har man unga hundar med äldre som visar vad som ska göras.
Du kallar det för anlagsprövning jag kallar det träning, som jag sa tidigare, kampa med unga hundar med grishud, sen träna med gris i hägn.

Förstår inte riktigt mig på allt snack om denna annons:S det verkar ju vara en seriös kille som vill sina hundar de bästa. Att det sedan är jämt hund och bulldog som korsats förstår jag inte vrf ni tycker är så konstigt. Hundar korsas ju hela tiden och med alla möjliga raser. Sedan det här med jakt, jag tycker det låter som att det skulle kunna funka, det står inte heller i annonsen att de kan jaga varg som någon ovan nämnt :S

Tycker det ser ut att vara jätte fina hundar väl värda pengarna. Dessa sötnosar kommer nog inte bli så svår sålda som en del av er tror ;)

Normalt sett brukar man börja med att låta hunden genomföra ett anlagstest under mer kontrollerade former. Det man kollar där är om hunden har viljan att angripa, bita tag och hålla fast grisen. Finns inte dessa egenskaper där från början så är det antingen en för ung hund som inte är mogen eller så är den helt enkelt inte lämpad för ändamålet. Detta test brukar genomföras i en mindre inhägnad där man har en någorlunda snäll gris som hunden släpps på.

Ungefärligen något i denna stil:

http://www.youtube.com/watch?v=NUjeleQlWKA&feature=related

Fy f*n vad vidrigt, rent ut sagt!

Ja tyvärr har det blivit så att hundar korsas hur som helst o folk faktiskt betalar en massa pengar för vilka tokiga korsningar som helst.
Att sen en stor del av dessa avlivas eller omplaceras är väl knappast ngt problem.
PL

Jag bara undrar eftersom du så nogsamt påpekade att dessa inte var rena DA o eftersom du tidigare skrev att lyhördhet var nödvändig för jaktformen.
PL

Du är så fjantig att jag inte kan låta bli att förundras över att du faktist är en bra bit äldre än mig, hade mina barn fört samma resonemang så hade jag skickat dem i säng!

Ta vilken jakt hund du vill och föraren får koppla den där ifrån, finns inte en björn, älg, vildsvin, lo, rådju, hjort jakthund som inte är framma och biter och de går inte bort för att föraren ber dem. Än mindre med ett levande/kampande byte.

Men vad menade du då med att jaktformen kräver lyhördhet?
Självklart vet jag att det inte går att bryta en hund som är avlad för den här typen av kamp!
PL

"Rasen är relativt ny i sverige och det finns ca 200-300 djur så några generationers soffpotatisar har de inte blivt, däremot är de väldigt lyhörda, ett måste för det de är avlade för."

Sa jag, inte att jaktmomentet Catch krävde lyhördhet.
En så pass stor hund med den kraften Dogon har kräver lyhördhet för att kunna jagas med ja!
De är förarkänsliga. Finns säkert undantag.

Ta vilken jakt hund du vill och föraren får koppla den där ifrån, finns inte en björn, älg, vildsvin, lo, rådju, hjort jakthund som inte är framma och biter och de går inte bort för att föraren ber dem. Än mindre med ett levande/kampande byte.

De flesta jakthundsraser biter/attackerar inte (och ska heller inte det) sitt bytesdjur och absolut inte om det lever, så vad menar du med ovanstående egentligen?

När djuret är fält så står de där och rycker i pälsen, kom inte och påstå att de inte gör det, så många ggr jag sett hundarna med munnen full av pälstofsar! ;)

Ja du påstod att jaktmomentet catch skulle kräva lyhördhet, i likhet med DantheMan ifrågasätter jag detta om man inte är ute efter att kunna bryta anfallet.
PL

När djuret är fält så står de där och rycker i pälsen, kom inte och påstå att de inte gör det, så många ggr jag sett hundarna med munnen full av pälstofsar! ;)

Ett fällt djur lever ju inte :grin:

Visst raggar mina jämtar död älg och det är inga problem att få dem att sluta, det är bara att säga "nej", men ingen av dem biter levande älgar/skadade älgar eftersom det inte ingår i deras jobb och det är heller inte önskvärt att de gör det = inga sådana egenskaper är avlade på!

Ja du påstod att jaktmomentet catch skulle kräva lyhördhet, i likhet med DantheMan ifrågasätter jag detta om man inte är ute efter att kunna bryta anfallet.
PL

Trolleri trollera.

Du läser inte vad jag skriver va?
Lutar dig på Dan med i en fråga ni inte ens pratat om, haha
Jaja, det blir nog bra ska du se.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 163
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈