Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Solklart är att den är avsedd att döda bytet o att det inte fungerar att låta den spåra byte ngn längre sträcka eftersom den är tyst.
PL

Ja precis, eller snarare att hålla bytesdjuret, grisar är nog svåra att döda för en dogo då de oftast är betydligt starkare och är det en galt så går nog hunden nog som förlorare ur striden om det är för få hundar. Vad jag har läst mig till ifrån Dr. Antonio Nores Martinez avsikter så var fanns det en mening med att den ska vara tyst då hörseln är det viktigaste motvapnet vildsvinen har.

Hålla? Hur skall grisen dö?
Om det bara vore att kunna komma åt att skjuta så vore en skällande ställande hund bättre.
Jag vet att grisar är svårdödade vilket är vad jag vänder mig mot i jaktformen.
Rävjakten i England har förbjudits pga flocken sliter sönder räven vilket inte tar många sekunder.
Hur lång tid tar det för ett gäng DA att tugga sönder en gris så att den dör?
PL

I catch jakt på vildsvin så sticks djuret utav jägaren när hundarna håller den och i väldigt få fall så skjuts den.
Det är ingen trevlig jakt alls om man ser till hur vi jagar här.

Jag vet att det är nästan omöjligt för hundar att snabbt döda en stor gris.
Så hur lång tid måste hundarna tugga på grisen innan jägaren kan gå in o sticka den?
PL

Ja du får tro vad du vill, men sök upp en utländsk jakt kennel och prata med dem istället, det blir ju bara larvigt när ni sitter och gissar och antar utan några som helst kunskaper om rasen förutom det ni hittar på youtube.

Rasen är relativt ny i sverige och det finns ca 200-300 djur så några generationers soffpotatisar har de inte blivt, däremot är de väldigt lyhörda, ett måste för det de är avlade för.

Sitter vi verkligen och gissar nu? Vore inte aveln oerhört misslyckad om man inte under alla dessa år fått fram en hundras som fungerar som catchdog utan att den tränas?

Jag importerade inte henne själv, jag tog över henne då en kennel upphörde, så det är taget två kullar på henne.
Varför det blev Dogo Argentino var av en slump, jag hade haft en Pudel hemma på prov(kunde inte köpa valp pga jag är ensam och arbetar på dagarna), men den fixade inte att vara själv, så en dag så ringde kvinnan som var en av ägarna i kenneln och frågade om jag var intresserad...på den vägen är det.

Det går nog relativt snabbt för jägarna att komma fram till djuret tror jag, men jag vet inte för jag har aldrig sett en jakt själv.

Men Kennel kvinnan jag tog över hunden utav var med på en jakt i Italien, men det var tämligen imporviserat, de hade 4 hundar på flaket och på väg hem efter att ha tränat med hundarna när det sprang ett vildsvin synligt i bushen var på den Italienska killlen stannade bilen och släppte hundarna som fick vittring och försvann, de sprang efter men efter halv kilometer så avbröt han då det började bli mörkt och det inte var tänkt att de skulle jaga direkt=)
Här länk till kenneln min hund kommer ifrån:
http://www.dogonardini.com/
Tyvärr så är den på franska, så jag förstår inte mycket;)

Sitter vi verkligen och gissar nu? Vore inte aveln oerhört misslyckad om man inte under alla dessa år fått fram en hundras som fungerar som catchdog utan att den tränas?

Ja i det här fallet gissar du.
Aveln är väl inte misslyckad om du har en hund som klarar catch och dessutom går att styra och ha som familje, vakt hund mm? I motsatts till ett djur som är så aggressivt att den anfaller allt?

Jag vet inte vad du har för hund själv, men jag gissar att du har fått lära den saker, eller du tränar inte alls din hund?

Min fråga var snarare varför man överhuvudtaget tar in såna hundar, vilket syfte?
För att ha en frän ras eller vill man visa att man kan göra en sällskapshund av vad som helst.
Vi har redan alldeles för många små raser i landet för att det skall vara genetiskt sunt o varje ny ras är extremare på ngt sätt än den förra.
Att överhuvudtaget släppa en sån hund på vilt är ju som att släppa en stövare på rådjur med ursäkten att han är långsam o snäll.
PL

Ja i det här fallet gissar du.
Aveln är väl inte misslyckad om du har en hund som klarar catch och dessutom går att styra och ha som familje, vakt hund mm? I motsatts till ett djur som är så aggressivt att den anfaller allt?

Jag vet inte vad du har för hund själv, men jag gissar att du har fått lära den saker, eller du tränar inte alls din hund?

Aveln måste väl anses som misslyckad om den behöver träning för att kunna utföra sitt arbete? En hund som har en naturlig fallenhet för catcharbete är väl inte nödvändigtvis en hund som är aggressiv och anfaller allt? Det man får bedömma är väl hur hunden arbetar när den väl tagit svinet? Det är den delen jag hört Ambullfolk tala om som viktig hos en catchdog.

Jag känner min hund väldigt väl och jag tror han utan större problem skulle sätta sig i ett svin om han fick chansen. Det är märkligt att en ras som Dogon enligt dig behöver träning för att bli catchdog då jag känner till att man bl a använder Boxer för ändamålet som inte tränats.

Aveln måste väl anses som misslyckad om den behöver träning för att kunna utföra sitt arbete? En hund som har en naturlig fallenhet för catcharbete är väl inte nödvändigtvis en hund som är aggressiv och anfaller allt? Det man får bedömma är väl hur hunden arbetar när den väl tagit svinet? Det är den delen jag hört Ambullfolk tala om som viktig hos en catchdog.

Jag känner min hund väldigt väl och jag tror han utan större problem skulle sätta sig i ett svin om han fick chansen. Det är märkligt att en ras som Dogon enligt dig behöver träning för att bli catchdog då jag känner till att man bl a använder Boxer för ändamålet som inte tränats.

Så du tror att en jägare tar med sin aldrig prövade "catch" dog med sig ut på jakt och hoppas på att den ska bita sig fast och klara av ett vildsvin?

Ett vildsvin i sverige väger ju allt ifrån ca 60kg(fjolårs kulting) till upp emot 200kg vilket är ganska mycket gris bara här, men i Amerika där de dessutom har inblandad ryskt vildsvin som är väldigt aggressiva och blir betydligt större upp mot 300kg och ännu större i vissa fall.

Den catch dog ägaren får leta ny hund till varje jakt!

Här en bild på den sk "Pigzilla"(skjuten i de vilda alltså ingen odlad gris) som är otroligt stor, naturligt vis inte vanligt med den här storleken, men det ger en fingervisning av hur mycket större än de svinen vi har i våra skogar.
Monster%20Pig.jpg

förresten på tal om misslyckad avel...jag träffade en fårägare vid en sjö här nere när jag var ute med min hund, hon lät sina hundarna svalka av sig i efter att de varit och tränat med sin nya fårhund, en Border Collie, vi pratade en stund om deras träning, hon lät den äldre hunden visa hur han skulle göra samtidigt som honom lärde kommandon.

Är då Border Collies dåligt avlade eftersom man faktiskt måste träna dem för att de ska vara dugliga?

Senast ändrad av en moderator:

Min fråga var snarare varför man överhuvudtaget tar in såna hundar, vilket syfte?
För att ha en frän ras eller vill man visa att man kan göra en sällskapshund av vad som helst.
Vi har redan alldeles för många små raser i landet för att det skall vara genetiskt sunt o varje ny ras är extremare på ngt sätt än den förra.
Att överhuvudtaget släppa en sån hund på vilt är ju som att släppa en stövare på rådjur med ursäkten att han är långsam o snäll.
PL

Ja det är väl en bra fråga om jag ska vara objektiv! Nu har jag blivit väldigt subjektiv då min hund är väldigt fin och trevlig på alla sätt, men jag förstår ditt resonemang. det som är positivt med DA är att det finns en, med tanke på antalet djur, relativt bred genbas(säger man så?) då det importeras från väldigt många håll i europa och även något djur ifrån argentina.

För mig spelade det inte så stor roll vad det var för ras jag fick, jag ville ha en hund som klarade av att vara ensam när jag jobbade så jag hade lika gärna kunnat ta en tax eller en grand danois(om det hade varit lugna och stabila djur vill säga)...som sagt, jag hade en pudel på prov först.

Genom årtusendena har ju faktiskt skillnaderna mellan olika hundtyper: Herdehundar doggar vallhundar vinthundar drivande hundar med flera, ändå funnits kvar.
PL

Alla raser och typer hoppade inte fram ur hål i marken. Sedan om man vill kalla det korsningsavel eller något annat är bara semantik. Visst går det inte riktigt att kalla det korsningsavel om inte det fanns riktiga raser förr men vad ska man annars kalla det? Min egna ras Sheltie är en produkt av små vallhundar/gårdshundar korsade med spaniels, spetsar och gud vet vad egentligen. Idag klassas det som vallhund och liknar collie men den typen kom fram när man faktiskt slutade använda hundarna till något! Det skulle jag absolut inte kunna placera i någon "konstant typ" med "skillnad i exteriör men likhet i funktion". Korsar man in små sällskapsspetsar och spaniels lär funktionen skilja sig markant mellan subpopulationer.

Finns det någon annan form av Jämthund än jaktform.....??

Rasen? Jag har aldrig haft intresse av att lära mig om jakt men jag har intresse och erfarenhet av rasens temperament/exteriör etc. ändå.

Det vore som ett automatiskt antagande att om jag har erfarenhet av mallar så kan jag alla tävlingsregler för IPO.

Så du tror att en jägare tar med sin aldrig prövade "catch" dog med sig ut på jakt och hoppas på att den ska bita sig fast och klara av ett vildsvin?

Ett vildsvin i sverige väger ju allt ifrån ca 60kg(fjolårs kulting) till upp emot 200kg vilket är ganska mycket gris bara här, men i Amerika där de dessutom har inblandad ryskt vildsvin som är väldigt aggressiva och blir betydligt större upp mot 300kg och ännu större i vissa fall.

Den catch dog ägaren får leta ny hund till varje jakt!

Här en bild på den sk "Pigzilla"(skjuten i de vilda alltså ingen odlad gris) som är otroligt stor, naturligt vis inte vanligt med den här storleken, men det ger en fingervisning av hur mycket större än de svinen vi har i våra skogar.

Normalt sett brukar man börja med att låta hunden genomföra ett anlagstest under mer kontrollerade former. Det man kollar där är om hunden har viljan att angripa, bita tag och hålla fast grisen. Finns inte dessa egenskaper där från början så är det antingen en för ung hund som inte är mogen eller så är den helt enkelt inte lämpad för ändamålet. Detta test brukar genomföras i en mindre inhägnad där man har en någorlunda snäll gris som hunden släpps på.

Ungefärligen något i denna stil:

http://www.youtube.com/watch?v=NUjeleQlWKA&feature=related

Att kalla skillnaden mellan korsnings, urvalsavel od semantik är väl ändå lite okunnigt!
Men visst sheltie är en modern korsningsprodukt avlad för utställning.
PL

förresten på tal om misslyckad avel...jag träffade en fårägare vid en sjö här nere när jag var ute med min hund, hon lät sina hundarna svalka av sig i efter att de varit och tränat med sin nya fårhund, en Border Collie, vi pratade en stund om deras träning, hon lät den äldre hunden visa hur han skulle göra samtidigt som honom lärde kommandon.

Är då Border Collies dåligt avlade eftersom man faktiskt måste träna dem för att de ska vara dugliga?

Liknelsen haltar då det handlar om två olika typer av arbete. En BC ska utföra ett arbete tillsammans med sin förare medan en catchdog ska arbeta självständigt.

Nej man tränar den på små ofarliga grisar i hägn först så att den får upp tekniken o självförtroendet.
Det är en skillnad på att lära in ett beteende o att finslipa det, man lär inte en BC att valla utan man lär den att valla på förarens villkor.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna