Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Här tog dina argument slut!
PL

Nej, men det ger mig inget att diskutera med någon som inte hanterar läsförståelse och som(förhoppningsvis!) medvetet misstolkar och missförstår.

Men om det får dig att känna dig som en stor man på internet genom att "vinna" en diskution där din teknik går ut på att märka ord och syna sömmar så ger jag gärna dig den segern;)

Bra fråga... Jag har sett liknande "machoskrytvideor" med svinjakt från USA, men vart just denna kommer ifrån vet jag inte. Fattar inte hur folk är funtade som ens kan överväga att göra så mot levande varelser:(

/Migo

Det är den formen av "jakt" som Dogo Argentino avlas för!
Träningen är väl helt jämförbar med tjurhetsningen som förbjöds i England för snart 150 år sen.
PL

Normalt sett brukar man börja med att låta hunden genomföra ett anlagstest under mer kontrollerade former. Det man kollar där är om hunden har viljan att angripa, bita tag och hålla fast grisen. Finns inte dessa egenskaper där från början så är det antingen en för ung hund som inte är mogen eller så är den helt enkelt inte lämpad för ändamålet. Detta test brukar genomföras i en mindre inhägnad där man har en någorlunda snäll gris som hunden släpps på.

Ungefärligen något i denna stil:

http://www.youtube.com/watch?v=NUjeleQlWKA&feature=related

Fruktansvärt , jag mår illa , kunde inte se hela .!!
Har inte läst allt så vet inte om ni nämnt det tidigare men detta kan väl inte vara lagligt i Sverige får jag hoppas??!!!!

Absolut, så gör man!
Ofta har man unga hundar med äldre som visar vad som ska göras.
Du kallar det för anlagsprövning jag kallar det träning, som jag sa tidigare, kampa med unga hundar med grishud, sen träna med gris i hägn.

Fast då handlar det väl inte om att träna hundarna att vilja bita utan snarare om att finslipa tekniken?

Vad har du för hund själv?
Var känner du din Boxer som catchar utan träning ifrån?

Kan du inte bara svara på frågan? Inledningsvis hävdade du att Dogon behövde tränas för att vilja utföra catcharbete. Den träning man bedriver förutsätter väl ändå att man har en hund som vill utföra arbetet? Träningen handlar snarare om att finslipa jakttekniken och inte om att få hunden att vilja utföra arbetet.

Vad jag har för hundras spelar väl ingen roll? Det jag invände mot i din beskrivning var att man behövde träna hundarna för att de skulle vilja utföra arbetet.

Är då Border Collies dåligt avlade eftersom man faktiskt måste träna dem för att de ska vara dugliga?

"Alla" BCs kan valla, dock behöver ägaren/herden ha lydnad på hunden för att kunna styra den att styra fåren. Hade dom inte haft en otroligt stark vallinstinkt så hade ju fårbönder kunnat skaffa vad som helst och lärt dem valla.

Vissa raser har väldigt mycket jaktkamplust (bruksraserna och många doggos/bulldoggs). Det räcker att man viftar med ett lakan som ska vikas så sitter hunden där - smack - och sliter och drar. På en riktigt bra malle behöver inte kampen uppmuntras eller tränas, detta används sedan i vår träning av bruksmoment (som är cirkuskonster som man inte kan avla på), men för att lära in detta så använder vi naturliga drifter hos hundarna som man under många generationer har avlat på för att förstärka.

Jag tror att herrarna PL och DTM menar ungefär såhär:

Hade inte DA haft en så stor jaktkamplust (som är nedärvbart) så hade den inte använts till catchjakt, då hade jägarna säkerligen sett sig om efter en hund som hade just detta istället - för att underlätta för sig själva. För inte vill dom lägga månader på att först lära hunden att bita bra och hålla fast innan dom ens kan använda den när detta finns tillgängligt i flera raser?

Förstår inte riktigt mig på allt snack om denna annons:S det verkar ju vara en seriös kille som vill sina hundar de bästa. Att det sedan är jämt hund och bulldog som korsats förstår jag inte vrf ni tycker är så konstigt. Hundar korsas ju hela tiden och med alla möjliga raser. Sedan det här med jakt, jag tycker det låter som att det skulle kunna funka, det står inte heller i annonsen att de kan jaga varg som någon ovan nämnt :S

Tycker det ser ut att vara jätte fina hundar väl värda pengarna. Dessa sötnosar kommer nog inte bli så svår sålda som en del av er tror ;)

Javisst korsas hundar hur som helst hela tiden. Det är bara att gå in på Blocket och titta...eller fråga på ställen som Hundstallet...eller veterinärer som Peter L som får ge den sista sprutan när den gulliga valpen har vuxit upp.

Vilken sorts jakt tycker du de verkar lämpliga för?

Obs att uppfödaren skriver om hur jämtar jagar, och hur ambullar jagar. Ingenting om hur föräldradjuren jagar, om de ens gör det. Han skriver ingenstans att valparna är blivande jakthundar, men det ät förståss lätt att dra den slutsatsen när man läser annonsen. Han skriver bara att de blir bra "arbetshundar", vad det nu är.

Uppfödaren seriös? han är säkert mån om sina hundar och vill att de ska hamna i bra hem. Men jag skulle vilja veta vad han har för tanke med en sån här korsning. Har han något långsiktigt mål? Ska han fortsätta avla på de valpar han behåller, med samma raser eller ska han plocka in en tredje? Varför skriver han om föräldradjurens raser men ingenting om dem själva?

Svårsålda tror jag inte att valparna är, de ser ju väldigt trevliga ut. Hur det blir när de kommer upp i slyngelåldern vet jag inte. Kanske dags att kolla annonssajterna då igen.

De flesta jakthundsraser biter/attackerar inte (och ska heller inte det) sitt bytesdjur och absolut inte om det lever, så vad menar du med ovanstående egentligen?

Finns ju undantag med hundar som tar påskjutna djur. Vi har haft en sån Münster som själv drog ner påskjutet vilt. Relativt praktiskt eftersom eftersöken förkortades drastiskt med mindre lidande för djuret. Men det gällde att vara snabb fram för avlivningen. I och för sig så gick det att få honom att släppa djuret också...

Kan du inte bara svara på frågan? Inledningsvis hävdade du att Dogon behövde tränas för att vilja utföra catcharbete. Den träning man bedriver förutsätter väl ändå att man har en hund som vill utföra arbetet? Träningen handlar snarare om att finslipa jakttekniken och inte om att få hunden att vilja utföra arbetet.

Vad jag har för hundras spelar väl ingen roll? Det jag invände mot i din beskrivning var att man behövde träna hundarna för att de skulle vilja utföra arbetet.

Nej, vilja är något du säger, jag säger att det måste uppmuntras för att äga rum, inte att DA han en medfödd ovilja att gripa bytet. DA är väldigt arbetsvillig och orädd.

Nu tycker jag du kan "avslöja" var din Boxer är ifrån, hur du känner den och hur den av sig själv bestämde sig för att gripa utan träning.

Jag undrar vad du har för hund eftersom du kommer med en massa påståenden om hur raser som jag är tämligen övertygad om att du inte har själv eller har personlig erfarenhet av är. Men du behöver inte avslöja det.;)

"Alla" BCs kan valla, dock behöver ägaren/herden ha lydnad på hunden för att kunna styra den att styra fåren. Hade dom inte haft en otroligt stark vallinstinkt så hade ju fårbönder kunnat skaffa vad som helst och lärt dem valla.

Vissa raser har väldigt mycket jaktkamplust (bruksraserna och många doggos/bulldoggs). Det räcker att man viftar med ett lakan som ska vikas så sitter hunden där - smack - och sliter och drar. På en riktigt bra malle behöver inte kampen uppmuntras eller tränas, detta används sedan i vår träning av bruksmoment (som är cirkuskonster som man inte kan avla på), men för att lära in detta så använder vi naturliga drifter hos hundarna som man under många generationer har avlat på för att förstärka.

Jag tror att herrarna PL och DTM menar ungefär såhär:

Hade inte DA haft en så stor jaktkamplust (som är nedärvbart) så hade den inte använts till catchjakt, då hade jägarna säkerligen sett sig om efter en hund som hade just detta istället - för att underlätta för sig själva. För inte vill dom lägga månader på att först lära hunden att bita bra och hålla fast innan dom ens kan använda den när detta finns tillgängligt i flera raser?

Jag förstår vad de menar, men de har fel.
http://www.genetica.se/_mh_data/dogo argentino.pdf

Väldigt låg grip och jakt lust utan förarens påverkan, väldigt låg lek. Stämmer helt på min hund som kommer ifrån ren jaktavel, hon vill inte kampa med trasa(vilket jag inte heller uppmuntrar längre), hon tycker inte om att leka, tittar undrande på mig när jag försöker få i gång henne.
Samtidigt är hon den modigaste hunden jag haft, åkte rulltrappa utan problem första gången vi var i stan utan vidare, dyker i vatten osv, söker väldigt mycket ögonkontakt osv.

Hennes far är/var en duktig jägare och personskydds hund, hennes mor duktig jägare, båda avlade på rena jakt linjer, och det stämmer med ursprungs avsikten med aveln.

Så jag hävdar att de inte vet vad de talar om när de plötsligt är experter på en jaktform de föraktar och berättar för mig att aveln är misslyckad för att djuren inte stämmer överens med deras fantasier om vad det innebär.

Vill under stryka än en gång för att undvika missförstånd - Jag är inte förspråkare för catchjakt, tvärtom, jag är glad att det är förbjudet i sverige!

Senast ändrad av en moderator:

Genom hela tråden pratar du i nattmössan. det du ev kan om jakt har du läst dig till. Du dissar alla som kan något om hundar o jakt o tror att du är den enda som kan något om hundar öht.

Btw så kan en ras inte ens bli till om de inte kan para sig naturligt, även om en del uppfödare använder våldtäktsanordningar.

KL
Skrivet av en jägare o mångårig Jämthundsägare:
"Kollade....Tur att man inte ser fler parningar av den här sorten. Jag kan då inte se något användningsområde för dylik blandning.
Jämthunden är och förblir förhoppningsvis en ställande älghund framför allt och vill man ha en hund med vildsvinsegenskaper skaffar man sig en sådan. Vet att det finns avel inom jämthundsklubben som jobbar med att få fram även bra vildsvinshundar...men de är i alla fall renrasiga....
Du får gärna lägga in mitt inlägg.

Jörgen Råberg"

KL
Vad är en duktig personskyddshund, vad gör de, hur tränas de o i vilka länder är det tillåtet att ha sådana hundar?

Vad i :devil::mad: var det där för film?!?? I vilket land är det tillåtet??? Sk-t, en sån där vidrig film som jag önskar att jag inte tittat på.......

Så jagas vildsvin i Argentina-bl.a kanske bäst är att tillägga, såg ett TV-program, de hade så stora problem med grisarna i jordbruket och de var så svårjagade att de lärde upp hundar, släppte ut i flock och när de då hittade en gris så höll de fast och lite till tills skytten kom.

Filmen är hemsk.:cry: Stackars lilla gris.

Om du tycker att en hund är jättemodig för att den åker rulltrappa första gången den är i stan, dyker och söker ögonkontakt så undrar jag vad du har mött för hundar egentligen?

Min tibbeterrier togs från kenneln i skogen när han var sex månader. Hade i princip aldrig sett asfalt eller gått i koppel. Det var inga problem att åka spårvagn,buss och glida runt i centrala göteborg med honom dagen efter att han kom hem. (Var tvunget, hade ingen bil eller hundvakt)

Senast ändrad:

Satt och funderade på detsamma. Mitt liv hade varit ganska problematiskt om mina hundar inte tog sånt som en "piece of cake". Sen åker jag inte rulltrappa med mina om jag inte bär dem eftersom jag upplever skaderisken för stor. Men de skulle glatt ställa sig i en. ;)

Att kalla skillnaden mellan korsnings, urvalsavel od semantik är väl ändå lite okunnigt!
Men visst sheltie är en modern korsningsprodukt avlad för utställning.
PL

Inte om det är en hårfin gräns. Det fanns redan då något som kan liknas raser och rastyper, rimligtvis om du korsar en vallhund med en jakthund så är det närmare korsningsavel. Och sådana korsningar gjordes förr också. Och sheltien är absolut inte den enda som är en sådan här produkt (och hur man nu kan säga att en hundar som korsades fram på 1800-t med diverse olika raser är modern? Det enda moderna i rasen är collie blodet som kom in över 60 år sedan). Vi kan ta dobermann som ett exempel där man valde ut skarpa gatuhundar utan känd härstamning och korsade med en schäferliknande hund tillsammans med greyhound och manchesterterrier. Boxer är ytterliggare ett exempel med stridshundar korsade med vinthund och bulldog.

Jag tycker att du försöker klart romantisera den gamla hundaveln. Det som behövdes togs in och sedan avlades hundarna tillbaka till den tilltänkta uppgiften. Urvalet var hårt och de som inte fungerade avlivades, vilket lägger ett helt annat ljus på möjligheten vi har att experimentera med aveln idag- det är inte särskilt etiskt att föda fram djur som sedan måste avlivas för att vi var klantiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 163
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V