Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Gammal nog för att veta hur man uppför sig och så man ropar får man svar, jag förstår inte varför du måste vara så agitativ, respektera att inte alla delar just din åsikt och att andra människor inte behöver vara idioter för att de prövar andra vägar än de du själv skull valt...att diskutera är kul om man har olika åsikter, man kanske får se en sida man annars inte sett, men det måste ju finnas ömsesidig respekt för varandras åsikter för att det ska vara konstruktivt.

Lite trist när folk inte vet skillnaden mellan blandraser o regionala varianter eller mellan korsning o urval.
PL

Jag tror att Bedan uttrycker sig lite klumpigt bara. Det vi räknar som hundraser idag blev inte raser förrän ca. 100 år sedan. Innan dess var det öppna stamböcker och rastyper istället. Det var kraftig korsningsavel där man tog det som kunde tänkas passa för ändamålet med väldigt många små subpopulationer som varierade i utseende, storlek, mentalitet etc. Och detta är jag säker på att du vet.

Jag reagerar på att du okritiskt försvarar en korsning som inte är till någon som helst fördel för hundvärlden.
Eftersom du inte vet hur de flesta av dagens hundraser kommit till föreslog jag att du skulle läsa på.
Ditt barnsliga svar gav min kommentar!
PL

Då har du missförstått mig, jag är inte okritisk, jag är ingen förespråkare av alla dessa blandraser som man ser slumpas ut för inga pengar alls och där det inte finns någon tanke alls bakom korsningen.

Belethien har rätt, jag uttyckte mig klumpigt pga jag inte behärskar terminologin på ett korrekt sätt, men jag är här för att bli berikad, hade jag trott mig veta allt som var värt att veta om hundar så hade jag inte sökt mig till ett hundforum.

vidare så är finns det en hel del olika teorier om hur våra hundar utvecklats och hur de blev domistiserade, vad jag försökt läsa mig till så vandrar teorierna ifrån att alla hundar härstammar ifrån 162 st vargar av europeiskt ursprung, till att alla kommer ifrån 3 varg tikar från mellan östern eller att det skulle röra sig om domstiserade vildhundar från asien och att en del tama djur återkorsats med vild varg för en mer varglik hund typ schäfern.

klart är dock att man inte säkert vet, men DNA analyser tyder på alla ovanståend i olika studier av olika stora genbaser är rätt, dvs det troliga är att allt har spelat roll, frågan är kanske snarare hur det har skett.

det jag finner mest intressant är det sk "farm fox" experimentet där man i ryssland under 40 år avlade på domestiserade silver rävar, där varje generation blev mer hundlik, inte bara till beteende utan även kroppsligt, kortare/trubbigare nos, ändrade färg på pälsen, ändrade skall osv vilket tydligt visar hur våra hundar skulle ha kunnat formats till de olika raser vi har idag.

Senast ändrad av en moderator:

Nej allting tyder på att det inte var en kraftig korsningsavel utan ganska konstanta varianter!
PL

Konstigt, alla bilder jag har sett tyder på att innan kennelklubben och rasklubbarna grundades så kunde många raser ha en otroligt stor variation i utseendet. Avmålningar av rottis, collie, schäfer etc. visar att hundarna kunde verkligen se lite hipp som happ ut, med inkorning av diverse olika andra typer av hund. Även om man tittar till hur vissa raser har uppkommit, som ex. boxer så finns det en varierande mängd med hundar inblandade. Stora kraftiga stridshundar korsade med vinthund och även bulldog.

Kraftig korsningsavel med dagens standard är att blanda ut vilken ras som helst egentligen. Jag talar inte om att man korsade in mastiffer i chihuahuas men det fanns ingen som helst rädsla för att korsa in olika raser som passade ändamålet. Sheltie är ett utmärkt exempel på det där det ska finnas nordisk spets/pomeranian/spaniel tillsammans med collie med i blandningen.

Det finns renraser som inte är utställningsavlade all o där man har en stor variation i utseendet fast arbetsegenskaperna är mer konstanta.
Skilj mellan exteriör (en dumhet från mitten på 1800-talet) o funktion.
PL

Genom årtusendena har ju faktiskt skillnaderna mellan olika hundtyper: Herdehundar doggar vallhundar vinthundar drivande hundar med flera, ändå funnits kvar.
PL

Genom årtusendena har ju faktiskt skillnaderna mellan olika hundtyper: Herdehundar doggar vallhundar vinthundar drivande hundar med flera, ändå funnits kvar.
PL

Ja, eller snarare utformats för att passa de nya tiderna, vad jag försökt läsa mig till så tror man att det skett en naturlig utrensning av olämpliga djur när människan började odla och hålla sig med boskap då hundar som använts i jakt var tvugna att ta en mer varierad roll som herde och var tvugna att skilja mellan bytesdjur och tamdjur.

En annan intressant teori som är ganska trolig är att människan höll hund som matreserv och för dess päls skull, de linjerna har vi ju inte kvar i europa direkt...;)

Det viktiga var att man inte korsade vilt utan de olika funktionsvarianterna höll sig ända fram till när man började definiera raser. Rena korsningsraser är ett relativt modernt påfund o då har nästan alltid korsat likartade raser o inte som de den här tråden handlar om.
PL

Ja det intrycket har jag också fått av vad jag läst, det på senare tid som man har avlat mer intensivt på särskilda egenskaper(minns inte termen!), men min ras, Dogo Argentino, är ju ett exempel på ganska extrema korsningar av sammanlagt tio olika andra raser, men som blev en bra hund till slut.

Min hund saknar dessvärre lekslust och kampar inte alls, vilket tyvärr begränsat oss som ekipage. Det positiva är att hon är helt oberörd av skott och är väldigt orädd och visar väldigt sällan aggressivitet, har svårt för andra tikar dock och då blir hon aggressiv, men det går att kontrollera.

Så ur brukshunds perspektiv är hon långt ifrån optimal, men hon följer rasbetingelsen ganska väl tycker jag och det finns en del jakt i henne men som går att kontrollera bra det med.

Men när jag ser tex bruks-schäfrar eller en bra rottis så inser jag att hon aldrig kommer att komma dit, en del beror säkert på uppfostran(jag tog över henne när hon var 4 år) och det finns säkert andra DA som är betydligt bättre.

Vad jag vill säga är att man hade ett tydligt mål med sin avel: en storvilts hund med mod och styrka nog att jaga vildsvin och puma med, stryktålig utan kampvilja gentemot handhavare eller andra hundar, med vaktinstinkt för hem och flock.

Vad "Jämbull" har för avelsmål vet jag inte och är absolut inte säker på att det är en bra ide´, men samtidigt så vill jag tro att nya raser kan komma ur en väl avvägd korsning(eller blandning som jag felaktigt uttryckte det:p) med ett tydligt mål med gott resultat.

Att avla mer specifikt på särskilda egenskaper är ju motsatsen till att blanda helt olika hundtyper!
PL

Vad jag vill säga är att man hade ett tydligt mål med sin avel: en storvilts hund med mod och styrka nog att jaga vildsvin och puma med, stryktålig utan kampvilja gentemot handhavare eller andra hundar, med vaktinstinkt för hem och flock.
Min fetning.

Den här killen verkar inte ha något mål, han skriver inget om det i alla fall. Enligt annonsen:
Blandningen nu har gett en lugn och fin kull med ett starkt psyke hos dem alla. Skaffar man denna hund skall man arbeta med hunden dagligen inom valfritt område man tycker hunden passar bäst till , viktigast att komma ihåg är att det är en arbetshund med ett gott hjärta till sina ägare och människan i sin helhet

Vad som menas med "arbetshund" vet jag inte. Bruksfolk lär inte vara intresserade, varken ambull eller jämthund är direkt föriga, om man säger så.;)
Jägare vill nog se prov på att blandningen fungerar, innan de satsar.

Jämthund har jag erfarenhet av dock inte den rena jaktformen av anledningen att jag personligen har inget intresse av det. Men avel är jag nog införstådd i för att säga att det inte går att säga att en kombination kan bli bra eller dålig för att det på papper verkar vara det. Även om denna korsning sannolikt inte är det så är den gjord och 5 gen är faktiskt ok för att preliminärt utvärdera korsningen.

Finns det någon annan form av Jämthund än jaktform.....??

Det är säkert ett lotteri, men det är det med renrasigt med har jag förstått efter någon månad här eftersom allt utom en rent bruksavlad schäfer med dokumenterade meriter ner till 15 led är ett rent psykfall som antingen är rädd för alla eller attackerar allt som rör sig och dessutom så klena och sönder avlade att de är utslitna vid två års ålder!=):laugh:

Skämt o sido...inte riktigt så, men du hajar vart jag vill komma, dvs varken du eller jag vet något om hundarna så varför kalla det oseriöst? Skulle jag köpa en sådan hund själv? Nja, tror inte det men det är för att jag har en del fördommar vad det gäller Ambull och Jämt hunden tror jag kräver mer än jag har tid att leverera(spekulation!).
Skulle jag rekomendera Jämbull till någon annan? Nä, förmodligen inte det iheller, men jag skulle inte heller avråda om personen ifråga har den kunskap/kompetens/förutsättningar för att höra sig för.
Ambull har viltspår meriter vet jag, om den är något att ha i jakt i svergie vet jag inte.

Om nu renrasaveln är ett lotteri så kan du tänka dig vad blandrasaveln är.

Jag tror inte att man behöver någon mer specifik information om parningen för att kunna hävda att det handlar om oseriös blandrasavel. Det finns ingen information i annonsen om föräldradjuren i fråga om hälsotester eller arbetsmeriter. Det finns inte heller någon information om varför man väljer att para en Ambull med en Jämthund. Vilka egenskaper är det dessa raser har som gör en parning lämplig? Frånvaron av all den informationen i kombination med hur oseriös blandrasavel generellt sett är talar för att vi har att göra med oseriös blandrasavel.

Vilka egenskaper hos viltspårhunden har man användning för hos en ställande vildsvinshund?

Är det någon här inne som påtalar det positiva med korsningen som ens känner till hur jaktformen där Ambull används ser ut? En Ambull söker inte upp viltet utan det har man andra hundar som ska göra. När viltet sedan hittats då kommer Ambullen in i bilden. Man släpper en eller flera hundar som biter och håller fast grisen tills jägaren bundit benen/skurit av halsen på vildsvinet.

Det finns många klipp på youtube som visar hur catch dogs arbetar och jag ställer mig frågande till varför man vill korsa in dessa egenskaper för att få en bättre ställande vildsvinshund. Jag föreställer mig, med tanke på vilka skador ett vildsvin kan orsaka på en hund, att man inte vill ha en hund som går i närstrid med grisen.

http://www.youtube.com/watch?v=OBXBaJdeQVg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 174
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 169
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 239
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka