Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Why mess with perfection?

Jämten (som de flesta ställande raser) är ju i regel en mkt duglig ställande vildsvinshund om den jagas in på gris, så varför vill man förstöra det med att avla in bulldog :confused: Var är det seriösa?

:cool:

Vad det är för egenskaper uppfödaren är ute efter med sin blandning får du fråga honom om:)
För jag har ingen aning, jag bara säger att man inte ska vara så snabb med att dömma ut för att man inte själv har erfarenhet i denna situation.

Min egen hund är en blandning av tio raser som i sin tur har avlats fram för sina specifika ändamål.

Frågan är kanske hur det kommer sig att så många så tvärsäkert kan tycka att aveln är oseriös utan att veta mer än vad som står i annonsen?
Uppfödaren verkar ju ha en tanke bakom sin avel, hade det varit pengar han/hon var ute efter så vore det väl troligast att de avlade inom respektive ras?
:)

Ja korsningen är väl inte vanlig men alla raser har varit blandningar från början så man ska nog inte vara så snabb med sin kritik när man inte vet resultatet(mig själv inkluderad!)

Jag, till mångas förtret, har ingenting emot kontrollerad och ansvarsfull blandrasavel ;) Men har man spenderat tusenlappar på hälsotester kan jag lova att man skriver ut dem i annonsen. Sannolikt har inga tester gjorts trots att båda raserna har HD, ED problem och det florerar även Patella Luxation, Allergier, Allmänna immunförsvarsproblem, ögonproblem etc. Inga hälsotester är absolut inte seriös avel, oavsett blandras eller renras!

Why mess with perfection?

Jämten (som de flesta ställande raser) är ju i regel en mkt duglig ställande vildsvinshund om den jagas in på gris, så varför vill man förstöra det med att avla in bulldog :confused: Var är det seriösa?

:cool:

Hur vet du att det inte kan bli bättre utan att prova, egentligen?

Frågan är kanske hur det kommer sig att så många så tvärsäkert kan tycka att aveln är oseriös utan att veta mer än vad som står i annonsen?
Uppfödaren verkar ju ha en tanke bakom sin avel, hade det varit pengar han/hon var ute efter så vore det väl troligast att de avlade inom respektive ras?

Antagligen så är man tveksam därför att blandrasavel är lite som ett lotteri, man har ingen aning om vilka mentala egenskaper valparna kommer att få. Det finns inte heller några uppgifter om hälsotester trots att båda raserna har en del hälsoproblem.

Vilken slags ambull är det man använt sig av i aveln? Finns det öht någon ambull i Sverige som är jaktmeriterad(oavsett jaktform)?

Anledningen till att hundarna används i blandrasavel kan lika gärna vara att de inte uppfyller kraven för att få användas i renrasaveln.

Sen tror jag inte att det är lagligt att jaga vildsvin med en hund som ger sig på o håller fast o att blanda en sån med en ställande hund är definitivt idioti.
PL

Men har man spenderat tusenlappar på hälsotester kan jag lova att man skriver ut dem i annonsen. Inga hälsotester är absolut inte seriös avel, oavsett blandras eller renras!

Nä det håller jag med om---om det nu är så att det inte är gjorda några, men det vet varken du eller jag, jag ögnade igenom lite andra annonser på renrasiga hundar och i väldigt många annonser där man annonserar ut kullar så står det inget mer än att djuren kommer att chippas och vet.besikt. innan leverans, inget mer än att föräldrar är renrasiga och ev utstl.champ. Dessutom så är man väl minst lika oseriös som köpare om man inte tar reda på hur det ligger till.

Antagligen så är man tveksam därför att blandrasavel är lite som ett lotteri, man har ingen aning om vilka mentala egenskaper valparna kommer att få. Det finns inte heller några uppgifter om hälsotester trots att båda raserna har en del hälsoproblem.

Vilken slags ambull är det man använt sig av i aveln? Finns det öht någon ambull i Sverige som är jaktmeriterad(oavsett jaktform)?

Anledningen till att hundarna används i blandrasavel kan lika gärna vara att de inte uppfyller kraven för att få användas i renrasaveln.

Det är säkert ett lotteri, men det är det med renrasigt med har jag förstått efter någon månad här eftersom allt utom en rent bruksavlad schäfer med dokumenterade meriter ner till 15 led är ett rent psykfall som antingen är rädd för alla eller attackerar allt som rör sig och dessutom så klena och sönder avlade att de är utslitna vid två års ålder!=):laugh:

Skämt o sido...inte riktigt så, men du hajar vart jag vill komma, dvs varken du eller jag vet något om hundarna så varför kalla det oseriöst? Skulle jag köpa en sådan hund själv? Nja, tror inte det men det är för att jag har en del fördommar vad det gäller Ambull och Jämt hunden tror jag kräver mer än jag har tid att leverera(spekulation!).
Skulle jag rekomendera Jämbull till någon annan? Nä, förmodligen inte det iheller, men jag skulle inte heller avråda om personen ifråga har den kunskap/kompetens/förutsättningar för att höra sig för.
Ambull har viltspår meriter vet jag, om den är något att ha i jakt i svergie vet jag inte.

Men nämn ett skäl till att det skulle vara värt att prova!
PL

Jag vill inte försöka övertyga dig om att detta är bra hundar som överträffar tidigare skådade raser, det är inte min poäng, då har du inte läst!

Jag säger bara att om du inte vet ett smack om blandningen och inte har någon erfarenhet av den så kan du inte dömma ut den och kalla den oseriös(nu generaliserar jag när jag säger "du").

Jag kallar definitivt blandningen oseriös därför att det inte finns ngt vettigt motiv till en sån korsning!!!
PL

Senast ändrad:

Jag kallar definitivt bladningen oseriös därför att det inte finns ngt vettigt motiv till en sån korsning!!!
PL

Ja men det är ju din högst subjektiva uppfattning, vilken du naturligtvis har rätt till.

Tur att vi alla är olika.

Vad menar du med att jag inte vet ett smack om blandningen?
Jag vet hur ingående raser skall fungera o det räcker långt.
Dessutom ser jag i jobbet ofta problem med idiotkorsningar som dessutom ofta avlivas.
PL

Så du tycker att det är ok att prova vilka korsningar som helst bara för att se vad det blir?????
Kalla dig bara inte hundmänniska!
PL

Men nämn ett skäl till att det skulle vara värt att prova!
PL

Jag adresserade främst att jämtens "perfektion" inte kan bli bättre. Allting kan bli bättre och det finns inget som säger att en jämthunds-korsning inte kan jaga bättre än en renras som aveln är noggran, genomtänkt och kombinationerna är lyckade.

Jag har absolut ingen koll på vad som krävs vid den typen av jakt blandningen kan tänkas användas till. Men å andra sidan har jag heller inte hört motivationen från uppfödaren- det finns ju alltid en möjlighet att just den korsningen är lyckad. Varken du eller jag har sett hundarna jaga eller frågat uppfödaren.

Dessutom ser jag i jobbet ofta problem med idiotkorsningar som dessutom ofta avlivas.
PL

Så du vet alltså hur en Jämbull är! bra då kan du ju förklara!

Så du tycker att det är ok att prova vilka korsningar som helst bara för att se vad det blir?????
Kalla dig bara inte hundmänniska!
PL

Ja det var just det jag sa...jag förespråkade ALLA blandraser och att ALLA skulle köpa blandisar, gärna med mycket kamp i sig. Eller var det det jag sa?
Läs en gång till innan du bär dig åt!

Att blanda en jakthund med en fasthållande hund kan helt enkelt inte ge något.
Jämbull är ett nytt uttryck uppfunnet av uppfödaren så ingen vet ngt om hur dessa bastarder blir men vet man ngt om hundar så vet man förutsättningarna.
PL

PL

Fast jag vet om otroligt många renraser som också avlivas av rottis, schäfer, dobermann etc. för att de är kassa mentalt. Det har ju inte automatiskt att göra med att det är en "idiotkorsning" utan för att uppfödarna inte har beaktat mentalitet när de avlat. Det är ju allmänt känt att oseriösa gör sådana "idiotkorsningar" men det finns också blandrasavel som inriktar sig på prestation och gud vet vad som finns i de hundarna, men de arbetar och de fungerar.

Att blanda en jakthund med en fasthållande hund kan helt enkelt inte ge något.
Jämbull är ett nytt uttryck uppfunnet av uppfödaren så ingen vet ngt om hur dessa bastarder blir men vet man ngt om hundar så vet man förutsättningarna.
PL

Nä allra minst du!

En hund som används som fasthållande är inte per automatik en fasthållande jakthund om den inte tränas till det.

Vi har tex en Dogo Argentino älghund i sverige som ställer, när den i traditionell jakt är gripande.
Konstigt va!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna