Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Jag har absolut ingen koll på vad som krävs vid den typen av jakt blandningen kan tänkas användas till.

Nej, det är ju uppenbart, men det har jag och det finns inget alls som talar för att en sådan (i mitt tycke rent av korkad) kombination av raser blir bättre som ställande hund än vad jämten som renras redan är!

Nej, det är ju uppenbart, men det har jag och det finns inget alls som talar för att en sådan (i mitt tycke rent av korkad) kombination av raser blir bättre som ställande hund än vad jämten som renras redan är!

Härligt med ödmjuka människor!:p

Vad har det med saken att göra?

Som ägare och uppfödare av jämthundar så vet jag att jag är betydligt mer insatt i hur de fungerar och att jag absolut vet mer om rasen och jakten än någon som enligt sig själv inte har någon som helst erfarenhet av vare sig rasen eller jakt med just jämthund.

Även om mitt inlägg som synes inte var riktat till dig så resonerar ni så identiskt att även du gärna får ta åt dig.
PL

Men då säger du att det är ok att korsa vad som helst för att se vad det blir!
PL

OM du har NOGA tänkt igenom rasvalet, individerna, stamtavlorna, målet, hur valparna kan tänkas bli, vilka konsekvenser det kan bli, vad djuren skall utnyttjas till, vem som kan tänkas köpa valparna, vem som ansvarar för om något går snett med valparnas mentalitet etc.....

Det är ett STORT ansvar att avla fram något överhuvudtaget, vare sig det är renrasigt eller inte. Det MÅSTE finnas en tanke bakom, det är INTE ok att bara tuta och prova sig fram som du vill försöka få mig att se ut som jag tillåter.

Världen är inte svart och vit, gener är det inte heller. Det finns inget som säger att det per automatik blir en dålig korsning eller en bra. Det är lotto och var uppfödare måste avgöra om den risken är värt det.

Illa när man måste vara så ödmjuk att man skiter i all kunskap o bugar för vad som helst.
Kommer då aldrig gälla mig!
PL

På Jämten absolut, men inte på blandrasen, du kan ju omöjligt veta hur en blandning blir eftersom du inte har sett någon.
Eller har jag fel?

vad jag menar och har menat ifrån början är att vi har alla blandraser, även om vår hundar är äldre i sina respektive led och har avlats på sina släktingar för att bibehålla det avelsresultat som till slut fick fram de egenskaper man en gång ville få fram.

Om det inte fanns de som på seriös väg vågade att pröva nya vägar så hade vi ju alla haft samma ras idag!?

Då är det väl bara för dig att läsa på då!

Vad har det med saken att göra?

Som ägare och uppfödare av jämthundar så vet jag att jag är betydligt mer insatt i hur de fungerar och att jag absolut vet mer om rasen och jakten än någon som enligt sig själv inte har någon som helst erfarenhet av vare sig rasen eller jakt med just jämthund.

Jämthund har jag erfarenhet av dock inte den rena jaktformen av anledningen att jag personligen har inget intresse av det. Men avel är jag nog införstådd i för att säga att det inte går att säga att en kombination kan bli bra eller dålig för att det på papper verkar vara det. Även om denna korsning sannolikt inte är det så är den gjord och 5 gen är faktiskt ok för att preliminärt utvärdera korsningen.

Stod det någonstans i annonsen? Har uppfödaren någon hemsida man kan kika på?

Nej det stod inte i annonsen att deras Ambull hade några jakt meriter, men frågan var om det överhuvudtaget fanns några Ambull med jaktmeriter i sverige.

Jag kollade in den kenneln Vallhund konsulterat och de har djur med jaktmeriter, såg nu när jag kollade att de desutom har minst två (tre egentligen, men det ena djuret verkar vara import och då misstänker jag att den inte går att jaga med i sverige!?)djur som går vildsvinsjakt och tydligen fällt två stycken grisar med.
http://www.blockybulldogs.com/StatIndex.htm

Lite trist när folk inte vet skillnaden mellan blandraser o regionala varianter eller mellan korsning o urval.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna